Att gå hjälper mig att sluta oroa mig

12 februari, 2017 i Känslor 1048 Delat
Vatten

Att gå är det bästa du kan göra för att förbättra ditt humör. Att ta långsamma, snabba, mjuka och flexibla steg kan hjälpa oss att lätta våra hjärtan.

Att gå har hjälpt mig att lätta på bördan av mina smärtor, mina känslor och mina tankar. Det har stillat min ångest och befriat mig från sömnlösa nätter. För en promenad kan få dig mer hälsosam, både kognitivt och emotionellt.

Varför? Det finns många anledningar, men den viktigaste är att detta gör att du får en bit av din själ för dig själv. Vi glömmer ofta bort vikten av detta, vilket skapar problem på flera nivåer.

Gå

När du är stressad bör du prova att gå på en promenad!

När du känner dig stressad, ta en promenad! Det är inte bara en ingrediens i receptet för lycka, utan viktig sötma för livet. Något så enkelt kan hjälpa dig att lösa dina problem och omorganisera dina mentala lådor.

Detta går hand i hand med de enkla faktorer som bestämmer din emotionella bas och ditt kognitiva tillstånd. Även om ditt beteende är den synliga toppen av isberget så är du den du är baserat på interaktionen mellan tankar, känslor och beteenden.

Om du håller dig aktiv kommer ditt minne aktivera alternativa tankar. Det kommer lugna ner de känslor som förstör din förmåga att bemöta dina problem. Om du får detta rätt kommer du att se väldigt positiva resultat.

Glöm inte bort att varje beteende bestämmer och är bestämt av tankar och känslor. 

Vet du om att du kan meditera samtidigt som du går?

Jon Kabat-Zinn, fadern av mindfulness, föreslog ett enkelt sätt att bli mer medveten genom att praktisera meditation när man tar en promenad. Detta involverar att du tänker på upplevelsen att gå medan du gör detta.

Det är inget mer än att gå och veta att man går. Men det är viktigt att klargöra att detta inte innebär att du måste titta på dina fötter.

Det är sällsynt att vi tar en promenad bara för att. Vi gör det ofta eftersom vi måste gå från en plats till en annan, vilket innebär att kroppen bara är ett fordon för sinnet.

Som Kabat-Zinn sade i sin bok Full Catastrophe Living:

”Kroppen är egentligen sinnets chaufför, som kan transportera det och ta dess order. Om sinnet jäktar så kommer kroppen att jäkta. Om sinnet är attraherat av något som det finner intressant så kommer huvudet att vända sig och din kropp kan ändra riktning eller stanna. Många olika tankar flyger genom sinnet när man går, precis som när man sitter stilla och andas. Som regel händer allt detta utan att man är det minsta medveten om det.”

Processen med att meditera när du går involverar:

  • Att försöka notera när din fot kommer i kontakt med marken, när din vikt läggs på den, när den andra foten flyttas framåt, och när den kommer ner igen för att komma i kontakt med marken än en gång.
  • Om ditt sinne vandrar iväg från dina fötter eller ben eller känslan av hur din kropp rör sig, hämta då snabbt tillbaka det.
  • Du behöver inte titta på dina fötter, för de vet redan hur man går. Det kan till en början även vara bra att inte titta på omgivningen. Detta kan motverka att dina tankar vandrar iväg och avbryter processen med meditation och abstraktion. Kom ihåg att det handlar om att uppleva en aktivitet medan man utför den.
  • Efter att ha ökat din förmåga att gå med full uppmärksamhet på dina fötter och ben kan du bredda ditt fokus till resten av kroppen, som om den var en enhet som rörde sig genom rymden. Detta kommer att hjälpa ditt sinne att vila sig. När det inte har någonstans att gå så finns det inte något som kan distrahera det.

Kvinna

Att gå, oavsett om du samtidigt mediterar eller inte, kommer hjälpa dig att rensa ditt sinne och övervinna de erfarenheter som kommer med ångesten av att följa en stig full av hinder.

Du kan gå vartsomhelst och när du vill. De som ofta går vet att man efter en lång promenad har det enklare för att röra sig med livets rytm.

MER FÖR DIG