Du kan inte ändra ditt liv men du kan ändra dina vanor

· 11 december, 2017

Vår dag är fylld med vissa konstanta element och vanor. Vanor som frigör oss från att behöva ta medvetna beslut. Vi vet att vi efter att ha stigit upp måste duscha, ta på oss, förbereda och äta frukost. Därefter måste vi springa ut genom dörren för att ta bussen, spårvagnen, tunnelbanan eller bilen. Om du någonsin vill göra saker annorlunda måste du börja med att ändra dina vanor.

Vi tänker inte på det men vi slår över på autopilot och gör det medan vi mentalt förbereder oss för det där mötet vi har på morgonen eller väljer de rätter som vi ska servera nästa kväll åt våra gäster. Vi undviker definitivt ris om vi läser på internet att kolhydrater inte är bra att äta på kvällen. Sallad, det får bli en sallad med lite tilltugg. Det är snabbare och ger dig fler alternativ för att hitta en rätt som de tycker om.

Kvinna med siluett

Teknologin och vår livsrytm har distanserat oss från livet

Under IT-eran har kroppen och sinnet spenderat mycket tid med att arbeta åt olika riktningar. Kroppen hanterar ens vanor och sinnet tar hand om alla nya, komplicerade och viktiga saker. Denna avskärmning influerar exempelvis vår tidsuppfattning och leder oss till att göra fler fel angående enkla uppgifter. Vi lämnar nycklarna någonstans och vi kommer sedan inte ihåg exakt var. För vi lämnade dem där, när vi läste ett reklamblad som fanns kvar i brevlådan.

Kroppen styr invanda vanor och sinnet de sysslor som är viktigare och mer komplexa.

När vi sedan lade reklambladet på nycklarna började vi mentalt gå igenom det där mejlet vi skulle skicka senare. Denna avskärmning, faktumet att sinnet rör sig snabbare än resten av kroppen, kommer också från den stress som får vårt hjärta och blodtryck att hålla sig på förhöjda nivåer. Det är som att jaga en morot som alltid kommer vara framför oss eftersom den är fastbunden vid våra huvuden med en pinne och ett snöre.

Ballong i dörr

Det kommer ett tillfälle när du måste ändra dina vanor

Det är många av oss som hade velat att våra liv hade varit annorlunda. Vi hade velat vara mer organiserade, spendera mer tid med våra vänner, inte känna oss så blockerade av våra egna problem när en vän ringer oss för att berätta att dennes mor precis har gått bort. När vi inser vilken astronomisk hastighet vi färdas genom världen med inser vi också att vi skulle vilja att en viktig del av våra liv förändrades… en förändring som kommer uppstå när du väljer att ändra dina vanor.

Detta kommer dock inte hända om vi inte skrider till verket. Vi kommer aldrig att åka till den där staden vi tycker om så mycket om vi inte börjar spara, köper flygresan, packar bagaget och ger oss iväg. Du kommer aldrig att göra det om du inte börjar ändra dina vanor, om du inte tar det där första steget.

Vi hade velat vara mer organiserade, spendera mer tid med våra vänner, inte känna oss så blockerade av våra egna problem när en vän ringer oss för att berätta att dennes mor precis har gått bort.

Tänk på att rutinens bekvämlighet är en sorts svart hål som fångar oss. En förändring innebär en kostnad, att man går utanför rutinen. Det kräver att man tar ett steg ut ur sitt sinne, bort från alla fantasispel. Det kräver att man skrider till verket och går mot sitt mål. Förändringar innebär att man accepterar och tar sig an risker. Risker för att hjärtat kommer slå snabbare, men med en annan smak än den som produceras av stress.

De tre stegen mot förändring

Så vad kan du göra för att ändra dina vanor på ett betydelsefullt sätt? Låt oss organisera processen i tre steg:

  • Det första bör vara att reflektera över vad denna förändring har att erbjuda. Vad är din motivation för att gå i denna riktning? Om det är en väldigt lång process bör du etablera några mål och belöningar längs vägen.
  • Börja så snart du kan. Om du har bestämt dig för att sluta röka, vänta inte till nästa vecka. Tänk på att den plan du har lagt ut kommer ha betydligt större styrka om du börjar direkt.
  • Dela det med andra. På detta sätt kommer du dra nytta av det sociala tryck som kommer från personerna runt omkring dig. Det kanske skapar några dispyter senare, men i slutändan kommer det bli enklare för dig att uppnå ditt mål. De kommer antagligen förlåta dig för det ändå i slutändan.

Du har säkert någon gång känt av detta. Vissa förändringar verkar så intressanta och enkla när du ligger i sängen. De verkar dock så svåra på morgonen och du vaknar upp till dina dåliga vanor igen. Det är som om du sätter ett tåg på spåret men den kraft som krävs för att få det att gå är betydligt större.

Detta är antagligen den sista saken vi behöver hantera när vi försöker uppnå förändring. Var medveten om att det kommer finnas gånger då du kommer misslyckas eller då det kommer vara svårare, men det är okej. Du har alltid möjligheten att prova igen.