En gammal bekantskap vid namn ilskan

Vi tenderar att skylla på andra när något stör oss, men det är vårt eget val att bli arga. Ilskan är en känsla som finns inom oss.
En gammal bekantskap vid namn ilskan

Senaste uppdateringen: 07 augusti, 2022

Det finns en gammal bekantskap vid namn ilskan som förändrar oss på några sekunder. Den är därför inte alltid så lätt att hantera. Vissa personer uttrycker den direkt när de upplever den. Andra undertrycker den eller kamouflerar den med vackra ord. Det finns också vissa personer som omvandlar den till mer positiva känslor. Ilskan är en komplex känsla som kräver inre reflektion.

Hur många gånger har man inte höjt rösten? Hur många gånger har man inte sett att någon reagerade aggressivt på något som personen senare ansåg vara dumt? Ibland förväntar man sig dock skäll från föräldrar, partners, chefer eller vänner för något man har gjort fel. Men vad döljer sig bakom ilskan?

Under många år har jag lyssnat på vänner och bekanta som menat att det är bra att uttrycka denna känsla. De menar att vi bör uttrycka allt vi känner för att därefter kunna känna oss lugna. Men stämmer detta? Bör vi säga det första vi kommer att tänka på? Vi kommer gå igenom denna känsla för att försöka förstå den bättre. Allt är inte alltid som det verkar.

Vad är ilska?

Vi kan som bekant känna ilska när saker och ting inte går som vi tänkt oss. Men framförallt känner vi ilska när vi anser att en eller flera personer har förolämpat oss med flit. Det uppstår speciellt när vi känner att personen har förödmjukat oss. Det kan också uppstå när vi känner oss förolämpade eller sårade.

Vidare kan vi uppleva ilska när vi blir utsatta för sociala orättvisor. Vi kan också känna ilska om vi exempelvis går på gatan och ser hur en förälder behandlar sitt barn illa.

“Vem som helst kan bli arg – det är lätt, men att bli arg på rätt person och till rätt grad och för rätt syfte, och på rätt sätt – det är inte alla som kan göra det och det är inte lätt.”

-Aristoteles-

Två personer som grälar.

Du kanske tänker att “Jag känner någon som blir riktigt arg när skrivaren inte fungerar”. I en sådan situation kan personen ifråga även känna sig förödmjukad. Hur är detta möjligt? Den där personen är så negativ att han eller hon tolkar allt som händer i livet som personliga attacker. Om skrivaren inte fungerar så kan personen tänka något i stil med: “Livet hånar mig och nu gick skrivaren sönder”.

Detta exempel kan hjälpa oss att förstå att det inte behöver förekomma någon extern faktor för att vi ska känna oss förödmjukade eller arga. Det handlar istället om hur vi tolkar det som händer. Är det då andra som gör oss upprörda eller blir vi upprörda själva?

En bekantskap vid namn ilskan och vårt ego

När vi drabbas av vår bekantskap vid namn ilskan så försöker vi på ett eller annat vis att försvara vår självkänsla. När vi känner att någon hotar vårt ego kan vi komma att rikta vår ilska mot denna person. Om vi blir arga när någon tutar på oss när vi kör bil så är det för att vi tolkar det som att personen anklagade oss för att göra något fel. Vi känner därför att personen hotar vår identitet.

Den fantastiske grekiske filosofen Aristoteles menade att det är slaveri att stå ut med att bli utsatt för kränkningar och oförskämdheter. Med detta i åtanke är det lätt att förstå varför man bör bli arg, men är det värt besväret att bli arg på grund av oförskämdheter? Ibland lägger vi för mycket energi på saker som verkligen inte spelar någon roll.

Buddhas följeslagare frågade honom en gång: “Mästare, överallt där vi går så skrattar folk åt oss. Hur kommer det sig att detta inte påverkar dig överhuvudtaget?” Buddha svarade då: “Förolämpningen kanske kommer från dem, men den når mig aldrig”.

Denna värdefulla lärdom går inte i linje med vad Aristoteles sade. Den första lärdomen innebär att man kommer lida och den andra att man kommer uppnå frid och lugn. Så vilken hade du valt?

Ilska och handling

När vi känner att vår personliga identitet attackeras av denna bekantskap vid namn ilskan, kommer kroppen att aktiveras. Vi känner att vi vill attackera den person som har orsakat skadan. Denna attack kan vara antingen fysisk eller verbal. Detta kommer bero på vår självkontroll och hur vi tolkar situationen.

Om vi exempelvis upplever att chefen har attackerat oss så kan vi uttrycka vår ilska genom att utföra våra sysslor dåligt på jobbet. Vi vet att det kommer medföra allvarliga konsekvenser om vi svarar på ett aggressivt sätt och vi kan komma att förlora jobbet. Så i situationer där vi riskerar en viktig aspekt av våra liv kan vi välja att göra något mer indirekt.

När vi har tagit ut all vår ilska på den andra personen kanske vi känner skuldkänslor. När vi har haft tid till att analysera situationen kanske vi känner oss skyldiga eftersom vi insåg att vi överreagerade. Skuldkänslorna får oss därför att tänka igenom huruvida vi reagerade på ett lämpligt sätt.

Låt oss även nämna de personer som alltid verkar vara arga. De kanske har ilskan som en aspekt av sin personlighet eller så har de gjort ilskan till ett sätt att leva. De vet därför bara hur man reagerar med ilska.

Man som slår näven i väggen.

Hur kan jag hantera denna bekantskap vid namn ilskan?

Du bör ta några djupa andetag för att lugna ner dig. Du kan också reflektera över huruvida den person som du anser har sårat dig verkligen ville dig något illa.

Vi reagerar många gånger eftersom andra kräver för mycket av oss. Eller så har vi kanske haft en dålig dag. Vi bör därför försöka förstå eller i alla fall överväga möjligheten att andra också har haft dåliga dagar. Vi kommer då kunna förstå varför personen reagerar på det där sättet och vi kommer inte ta allt personligt.

Om vår chef talar oförskämt till oss på grund av något som vi har gjort så kan han eller hon ha pratat med en annan anställd på samma sätt strax före och vara på dåligt humör. Vi bör därför inte ta detta personligt.

Det kanske verkar som att andra har kontroll över vårt emotionella tillstånd, men det är du som har makten över din bekantskap vid namn ilskan. Du bestämmer om du blir arg eller inte. Att låta någon annan bestämma över något så värdefullt som din lycka är en alltför stor risk.

Slutligen bjuder jag in dig att se dig själv som en aktiv aktör när du känner dig sårad av andra och inte bara en passiv person som bara reagerar. Makten ligger i dina händer.

Detta kanske intresserar dig
Lättretade människor: Ilska som kommunikationsform
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
Lättretade människor: Ilska som kommunikationsform

Lättretade människor är beroende av konstant ilska. Anledningarna till det här beteendet varierar och beror ofta på osäkerhet.