Fyra naturliga brygder för bättre sömn

7 januari, 2019

Att vila ordentligt är viktigt för vår fysiska och mentala hälsa. Att få sex till nio timmars djupsömn om dygnet har en fundamental effekt på alla aspekter i våra liv. Därför vill vi idag tala om fyra brygder för bättre sömn.

I dagens värld finns det många människor som märker att de har problem med sin vila. Därför är det tur att det finns olika kurer och avkok som hjälper folk att sova bättre – eller det är åtminstone vad som utlovas.

I vissa fall kan dessa uråldriga kurer hjälpa dig att somna tidigare och få bättre vila. Idag ska vi som sagt tala om fyra olika brygder för bättre sömn.

Varför dricka avkok för att sova bättre?

Människor har använt naturliga kurer sedan urminnes tider. Det rör sig om växter och örtbaserade formler som hjälper till med olika kroppsliga funktioner, utan (eller med väldigt få) bieffekter. Av denna anledning har många valt att använda brygder för bättre sömn. Det är ett lockande alternativ med tanke på alla möjliga faror med farmaceutiska lösningar för insomni.

Avkok för bättre sömn

Det är dock viktigt att notera att många faktorer kan orsaka insomni. På grund av detta är det nödvändigt att attackera problemet från olika vinklar. En av dessa vinklar är att använda brygder för bättre sömn.

Faktorer såsom regelbunden träning, hälsosam kost och att undvika upplysta skärmar minst en timme innan man går och lägger sig är fundamentala för att förbättra sömnkvaliteten. Men om du redan införlivat dessa förändringar och fortfarande har problem med att slappna av, kan avkok ge dig den sista knuffen som behövs för att sova bättre.

Brygder för bättre sömn

I denna artikel kommer vi ta en titt på följande:

1. Kamomill

Kamomill är ett av de naturliga avkok med flest fördelar. Det har använts sedan antiken för att behandla en rad olika problem, inklusive insomni.

Tack vare dess speciella egenskaper kan denna ört hjälpa till att bekämpa stress, ångest och depression. Dessa är tre emotionella problem som ofta är de huvudsakliga orsakerna till brist på sömn. På grund av detta är denna ört ett av de bästa avkoken som finns för att somna.

2. Valerianarot

Valerianarot är ytterligare en växt med sövande egenskaper. Tack vare denna förmåga är dess konsumtion en av de första naturliga behandlingarna som rekommenderas till personer med problem såsom stress, ångest eller insomni.

Till skillnad från andra kurer för att förbättra sömnen kommer valerianarot inte inducera en känsla av utmattning. Tack vare det är det ett av de säkraste avkoken för att sova bättre. Den är riskfri, inklusive för barn och äldre.

Te på valeriana

3. Lind

Lind är en av de mest välkända växterna för terapeutiska användningar. Den används främst för att lugna nerverna, men detta avkok har kraftfullt avslappnande egenskaper som även hjälper dig att somna.

Men bortom dess fördelar för att motverka sömnlöshet kan lind även motverka fysiska och mentala problem. Från skinande hy och friskt hår till att bli av med huvudvärk och magont – det är en av växterna med flest positiva effekter på hela kroppen. Den är varmt rekommenderad.

4. Passionsblomma

Passionsblomma kanske inte är lika välkänd som de andra tre när det kommer till sömn, men dess egenskaper är fördelaktiga och effektiva. Denna växt används utbrett för att behandla problem som ångest, hypertoni och givetvis sömnsvårigheter.

Passionsblomma för bättre sömn

Den huvudsakliga skillnaden mellan detta avkok och våra andra brygder för bättre sömn är dock att det i vissa fall finns kontraindikationer. Gravida eller ammande kvinnor, såväl som personer som genomgår farmaceutiska behandlingar för ångest, bör till exempel undvika att använda det på grund av dess starka effekter.

Tiden är inne för dig att prova dessa avkok för att förbättra din sömn. Det är upp till dig att besluta vilket du föredrar, baserat på deras funktioner, smaker och effektivitet. Om du redan använder dem är du varmt välkommen att dela med dig av dina erfarenheter.

  • Bent, S., Padula, A., Moore, D., Patterson, M., & Mehling, W. (2006). Valerian for Sleep: A Systematic Review and Meta-Analysis. American Journal of Medicine. https://doi.org/10.1016/j.amjmed.2006.02.026
  • Wheatley, D. (2005). Medicinal plants for insomnia: A review of their pharmacology, efficacy and tolerability. Journal of Psychopharmacology. https://doi.org/10.1177/0269881105053309