Den fantastiska vagusnerven kan ta bort ångest

· 24 mars, 2018

Vagusnerven interagerar med så många olika delar av kroppen, till den grad att många definierar detta som vår kropps drivkraft, en inre kanal som reglerar vila och som även avaktiverar ångesttecken i vår kropp. Att veta hur man stimulerar vagusnerven för att ta bort ångest genom övningar som andning med diafragman kommer utan tvekan hjälpa oss att reducera många av de negativa känslor som påverkar oss dagligen.

Tänk ett tag på alla de situationer som skapar ångest, på allt som producerar rädsla och obehag… Ifall vi undersöker dessa tillfällen kommer vi att se hur vår mage och våra tarmar ibland börjar lida av spasmer och kramper, och det känns som om hundratals arga fjärilar flaxade runt inom oss. Denna känsla plockas direkt upp av vagusnerven och skickar ett tydligt meddelande till hjärnan: ”Vi har ett hot”.

”Där vattnet är som djupast är det även som lugnast”
William Shakespeare

Professor Wolfgang Langhans vid ETH Zurich och hans team upptäckte för några år sedan att denna fascinerande nerv är nära kopplad till våra känslor, speciellt rädslan eller behovet att fly. De visade exempelvis att personer som lider av kroniskt ångest har en hyperkänslighet i denna nerv.

Mycket av vår kropp förlorar sin balans när vi får ångest: hjärtat accelererar, matsmältningen försvåras och vi drabbas av diarré. Ett sätt som vi dock kan reglera denna negativa påverkan på våra känslor är att ”aktivera” vagusnerven ordentligt. Även om nerven automatiskt svarar mot olika situationer i kroppen är det möjligt att stimulera eller förstärka den för att främja en känsla av avslappning och ta bort ångest.

Vagusnerven och hjärnan

Vagusnerven: en del av vår kropp som vi alla bör känna till

1921 upptäckte den tyske nobelpristagaren Otto Loewl att man fick en väldigt intressant effekt genom att stimulera vagusnerven: hjärtrytmen reducerades och en väldigt speciell substans utsöndrades i kroppen. Han kallade denna substans ”Vagusstoff” (vilket på tyska betyder ”vagussubstans”). Denna ”vagussubstans” var faktiskt en väldigt specifik neurotransmittor – acetylkolin – och var den första neurotransmittorn som identifierade av vetenskapsmän.

Acetylkolin är en av de viktigaste kemikalierna i kroppen eftersom den gör att nervimpulser kan sändas ut. Vagusnerven har å andra sidan en lika viktig roll: den fungerar som en drivkraft för det parasympatiska nervsystemet och reglerar våra reaktioner i koppling till vila, matsmältning, behovet av att fly eller avslappning.

Det är på sätt ett maktspel där välmående står i centrum av den homeostatiska balansen.

Det är som kroppens ”yin och yang”, där den optimala punkten är att kunna ha en lämplig nivå av aktivering där vi inte upplever en alarmkänsla, men inte heller blir överdrivet avslappnade, sårbara eller apatiska.

Vagusnerven och organ

Kliniska psykologer som Kyle Bourassa vid University of Arizona förklarar att något så grundläggande som att främja en hälsosam koppling av vagusnerven mellan tarmarna och hjärnan skulle kunna vara till stor hjälp. Det hade exempelvis hjälpt våra kroppar att bättre reglera produktionen av neurotransmittorer som acetylkolin eller GABA. Tack vare dessa neurotransmittorer kommer vi kunna reducera vår hjärtrytm, vårt blodtryck och sakta ner aktiviteten hos organ som blivit överaktiverade p.g.a. ångest. Två av fördelarna med detta kommer vara bättre sömn och bättre matsmältning.

Vi kommer nu ta en djupare titt på hur vi omsätter detta i praktiken.

Hur kan man stimulera vagusnerven för att ta bort ångest?

Det finns vissa personer som kan stimulera vagusnerven för att ta bort ångest med hjälp av en sjukgymnast som är specialiserad inom detta område. Man utför en speciell massage vid magområdet som gör att vagusnerven aktiveras för att producera en känsla av lugn och därmed lindra spasmer i de organ som har påerkats av din ångest.

”Ett lugnt sinne för med sig inre styrka och tro på sig själv, och det är därför det är så viktigt för vår hälsa.”
-Dalai Lama-

Det finns dock en annan metod som vi kan utföra själva för att ta bort ångest. Vi uppnår detta genom att andas med diafragman. Det är en bra strategi för avslappning, och om du utövar den dagligen kommer du även känna dig mindre hotat, få bättre matsmältning, bättre intern balans och en mer återställande vila. Det finns även många andra strategier, som tillsammans med en djup eller diafragmatisk andning kan vara till stor hjälp:

  • Måttlig aerobisk träning dagligen
  • Positiva och berikande sociala kontakter
  • Meditation
  • Föra dagbok för att lära känna oss själva bättre
  • Probiotika – en bra tarmflora resulterar i bättre hjärnhälsa
  • Kalla duschar under några sekunder
  • Yoga
  • Sova på vänstra sidan
  • Att skratta ofta
  • Öka våra nivåer av serotonin och oxytocin
Person som mediterar på strand

”Är magen glad, är människan glad”

Som vi kan se i listan ovan finns det en aspekt som definitivt bör fånga vår uppmärksamhet. Det enkla faktumet att saker som positiva känslor, ett bra socialt liv, fritid, skratt och avslappning stimulerar vår vagusnerv och är till stor fördel för våra kroppar.

Vi bör inte glömma bort att det är i tarmarna som mellan 80 till 90% av vårt serotonin tillverkas. Serotonin är känt som ”lyckohormonet”. Vi bör heller inte förbise att vi genom att ha ett leende på läpparna, dansa, gå, simma, etc. kan åstadkomma väldigt positiva metaboliska förändringar. Förändringar som den fantastiska vagusnerven, som ansluter till så många delar av kroppen, tar emot direkt och skickar ett väldigt specifikt budskap till våra hjärnor: ”Allt går bra, allt är lugnt!”.