Fyra yoga-asanas för att sova bättre

· 24 november, 2018

Idag kommer vi prata om hur man kan använda yoga-asanas för att motverka insomnia, eller insomni. Detta tillstånd är ett väldigt vanligt problem nuförtiden i västvärlden. Faktorer som stress, en dålig kost och ohälsosamma livsstilar gör att många har det svårt att sova så djupt eller så mycket som de behöver.

Insomnia orsakar inte bara problem med de vardagliga aktiviteterna, utan har även negativa effekter på den fysiska och mentala hälsan. Nuförtiden finns det många huskurer för att motverka insomnia. En av dessa huskurer består av att man tar avkok innan man går och lägger sig.

Man kan även använda sig av mediciner som gör att man somnar på direkten. En av de mest effektiva huskurerna är dock, som nämnt ovan, yoga-asanas.

Vad är yoga-asanas?

Yoga-asanas är yoga-ställningar som hjälper både sinnet och kroppen. Yoga har praktiserats i Asien under tusentals år, och har på sistone också blivit populärt i Europa. Dessa övningar kombinerar meditation med fysisk träning, vilket gör det väldigt användbart mot insomnia.

Yoga-ställningar är tysta och långsamma övningar som får dig att fokusera på din kropp. Det är en väldigt avslappnande övning. Alla yoga-asanas har dock olika effekter på kroppen, och är därför inte effektiva för att behandla samma sak. Låt oss titta närmare på hur yoga-asanas kan hjälpa dig att sova bättre.

Kvinna som utför yoga vid fönster.

Yoga-asanas för att sova bättre

Enligt experterna så är följande yoga-övningar bra för att motverka insomnia:

  • Enkel ställning (Sukhansa).
  • Att stå framåtlutad (Uttanasana).
  • Benen upp mot väggen (Viparita Karina).
  • Alternerande andning med näsborrarna (Nadi Shondhana).

Låt oss titta lite närmare på dem.

Enkel ställning

Som namnet indikerar är Sukhasana en av de bästa ställningarna för nybörjare. Om du aldrig tidigare har praktiserat yoga, men vill behandla din insomnia, så kan det vara bra att börja med denna övning.

Detta är en väldigt enkel ställning. Du behöver bara sitta med korsade ben (den ställning som man vanligtvis associerar med yoga) och luta dig själv framåt. Målet är att sträcka dina armar så långt bak som du kan. Om du verkligen är flexibel så bör du kunna röra golvet med pannan.

Denna ställning är väldigt effektiv eftersom den får hela kroppen att slappna av och öppnar höfterna, vilket ger upphov till en känsla av välmående som hjälper dig att somna snabbare.

Att stå framåtlutad

Den andra ställningen är också rätt lätt att utföra. Ställ dig upp och sära på benen. Luta dig sedan framåt och försök att röra golvet med dina handflator. Om du är väldigt flexibel så kan du också försöka stödja hela din kroppsvikt på dina underarmar.

Denna ställning hjälper inte bara med att motverka insomnia, utan lindrar även stress och huvudvärk. Den kommer också förbättra flexibiliteten i dina ben och tona dina muskler.

Kvinna som utför yoga på matta.

Benen upp mot väggen

Denna yoga-asana är bra för nybörjare. Man måste använda sig av en vägg för att utföra den, men den har väldigt intressanta resultat för hälsan. Då man befinner sig i en inverterad ställning kommer blodet att kunna cirkulera enklare. Detta lindrar stress och hjälper dig att somna om du stannar kvar i denna ställning under minst fem minuter.

Viparita Karani är väldigt enkelt att utföra. Du lägger dig bara ner med ryggen mot golvet. Dina höfter och dina ben raka mot väggen. För att bättre hålla balansen så kan du placera dina armar vid sidorna.

Alternerande andning med näsborrarna

Den sista av dessa övningar använder en andningsteknik för att motverka insomnia, och kallas alternerande andning med näsborrarna. Den innebär att man andas genom den ena näsborren samtidigt som man täcker över den andra. Därefter byter du sida.

Kvinna som håller ett finger vid näsan.

Du kan utföra denna övning samtidigt som du sitter i en bekväm position eller ligger ner. Om du utför övningen på rätt sätt kommer du märka att kroppen slappnar av väldigt snabbt.

Yoga hjälper med att lindra många mentala och fysiska åkommor. Yoga-asanas är speciellt effektiva mot insomnia och de tenderar att vara väldigt användbara om du har problem med att sova.