Lär dig att hantera stressiga situationer

05 februari, 2020
Stressiga situationer är inte lätta, men de utgör faktiskt en möjlighet för tillväxt. I denna artikel ska vi tala om några strategier för att hantera stressiga situationer.

Det finns stunder och situationer i livet som har stor påverkan på dig, men olika personer reagerar annorlunda inför motgångar. Idag vill vi lära dig att hantera stressiga situationer eftersom det är något vi alla går igenom.

Fortsätt läsa för att ta del av några hjälpsamma strategier som kan hjälpa dig i vardagen.

Stress kan orsaka huvudvärk

Vad är stressiga situationer?

Stress kan definieras som “spänningar orsakade av överväldigande situationer som leder till psykosomatiska reaktioner eller psykologiska tillstånd”.

Därmed är en stressig situation en överväldigande händelse, vare sig den är fysisk, psykologisk eller social. Huruvida din hälsa påverkas eller inte beror dock på flera olika faktorer.

Orsakerna till stress kan vara många, och här kommer några av dem:

Det finns även flera fysiska orsaker till stress, såsom överansträngning, dålig hållning, brist på sömn, hunger, ovanliga viktvariationer, frekvent huvudvärk och atopisk dermatit, för att nämna ett fåtal.

Strategier för att hantera stressiga situationer

Det finns olika sätt att hantera stressiga situationer. Genom att lära sig att handskas med dem kan man öka sitt välmående och därmed sin livskvalitet. Dessa strategier kräver dock hängivelse.

Låt oss ta en titt på dem.

Kommunikation när ställs inför stressiga situationer

Alla kommunicerar vi konstant, men du måste fråga dig själv huruvida du gör det bestämt. Denna typ av kommunikation kräver att du är medveten om budskapet du vill förmedla.

Du måste arrangera dina tankar och känslor så att ditt budskap kan nå den andra personen på det mest effektiva sättet.

När vi talar om kommunikation så talar vi inte bara om vad du förmedlar med skrift- och talspråk, utan även vad du projicerar med ditt kroppsspråkAtt vara bestämd inkluderar alla dessa områden.

Så hur kan kommunikation hjälpa en i stressiga situationer? När du förmedlar ett budskap på ett bra sätt kommer du undvika spänningarna du drabbas av när du känner att du inte lyckats uttrycka dig tydligt.

Vidare är det ett bra sätt att be om hjälp, vilket kommer ge dig mer styrka att tackla livets svårigheter med.

Känslomässig hantering

Känslomässig hantering är en viktig fråga när det kommer till att hantera stressiga situationer. Inledningsvis kan det vara svårt, men när du vant dig kommer du kunna identifiera de rätta tidpunkterna att uttrycka dina känslor.

Föreställ dig att du är väldigt stressad och arg på jobbet. Du vill säga till alla exakt hur du känner, men du skulle förmodligen tappa kontrollen och göra situationen värre.

De goda nyheterna är att du kan hitta andra sätt eller tillfällen att ventilera, till exempel genom meditation.

Motståndskraft efter en stressig situation

Alla är vi kapabla att utveckla motståndskraft. Det handlar om att övervinna problemen och gå framåt trots att oddsen ser mörka ut. Motståndskraft har även att göra med hur mycket stöd man har.

Din attityd och dina färdigheter inom att göra prioriteringar spelar också roll. Även om alternativen du har inte är idealiska så måste du lära dig att använda dem för att ta de bästa möjliga besluten.

Organisera din tid

Du kan känna dig stressad och överväldigad med vetskapen att du inte har tillräckligt med tid att göra allt du vill. Det är dock värt att stanna upp för att tänka på vilka dina prioriteringar är.

När du väl etablerat dem kommer du kunna göra ett schema för dina aktiviteter.

Idén är givetvis att följa detta schema, och för att göra det är det viktigt att du inte sätter för högflygande mål samt att du är disciplinerad. Det kommer hjälpa dig att inte skjuta dig själv i foten.

Följe en rutin

Rutiner hjälper till att minska den dagliga kognitiva ansträngningen. Du tar ett beslut och applicerar resultaten, och det innebär att du inte måste genomgå samma beslutstagande varje gång.

Det gör det enklare för dig att använda dina resurser för att ta andra beslut, och som ett resultat kommer stressen i ditt liv att minskas.

Rutin tillhandahåller säkerhet eftersom du är på det klara med vad du måste göra. Utöver det hjälper den dig att organisera din tid, och dessa hälsosamma vanor kommer ha en direkt påverkan på ditt välmående.

Att låta det flöda

Detta innebär att du inte förankrar dig i en given situation. Du kommer kunna lösa vissa problem, men andra inte. I många fall är det svåraste att skilja dem från varandra.

Att släppa taget innebär även att man inte går mot flödetDu måste lära dig att anpassa dig och acceptera sakerna du inte kan förändra. Att vara för stel ökar bara spänningarna tills du går sönder.

Stressad kvinna

Att leva dag för dag, stund för stund

När du undrar vad som hade hänt om du sagt eller gjort saker annorlunda så ger du för mycket vikt till det förflutna. Som ett resultat känner du dig sårad och ger bränsle åt negativa känslor som skam, sorg och skuld.

Även om känslor kan vara värdefulla så är de inte alltid lätta att klassificera som bra eller dåliga. Å andra sidan kommer deras effekt på oss och deras sätt att forma vårt sinnesstånd bero på hur vi hanterar dem.

Ett av de värsta sätten att hantera dem är att grubbla på saker om och om igen som om du tuggade tuggummi.

Något liknande sker när du fokuserar på framtiden hela tiden. Genom att göra det kommer du bara ge näring åt ångesten, och det kan få dig att må dåligt. Det är inte dåligt att tänka på framtiden, men förankra dig inte där.

Mindfulness (medveten närvaro)

För att göra det mesta av dessa situationer bör du överväga mindfulness-tekniker som bjuder in dig att utveckla medvetenhet. Det finns faktiskt forskning som stödjer dem.

Shapiro, Carlson, Astin och Freedman publicerade denna artikel i Journal of Clinical Psychology, som visar oss effektiviteten hos mindfulness för att behandla både fysiska och psykologiska symptom.

Du bör dock komma ihåg att du aldrig kommer kunna hantera allt livet kastar mot dig, så var inte rädd för att be om hjälp. Experter som psykologer kan ge dig stöd i dessa svåra tider.

Det finns tusentals stressiga situationer och de påverkar dig på olika sätt beroende på olika faktorer. Det är viktigt att överväga dessa strategier för att undvika att må dåligt.

Du måste förstå att negativa känslor är en del av resan. Det är inte dåligt att du upplever dem, men det är dåligt att försöka undertrycka eller inte hantera dem.

Shapiro, S.L. Carlson, L.E., Astin, J.A., & Freedman, B. (2006). Mecanisms of mindfulness. Jounral of clinical psychology, 62 (3), 373-386.

Paris, L., & Omar, A. (2009). Estrategias de afrontamiento del estrés como potenciadoras de bienestar. Psicología y Sañud, 19(2), 167-175.