Hur man grälar korrekt med sin partner

· 23 april, 2017

Världen av förhållanden kan ibland vara komplicerad. Det är ett socialt förhållande där två personer älskar varandra, utan att alltid vara överens om saker och ting. De måste dock leva tillsammans och tvingas komma till överenskommelser på ett eller annat sätt.

Att gräla med din partner är inte en konstig eller ovanlig situation, och det är heller inte symptom på en kris. Det finns par som inte grälar men som samtidigt har svårt att lösa problem. Å andra sidan finns det de som grälar ofta men som samtidigt är kapabla att lösa problem, vilket gör dem till ganska hälsosamma par.

Det finns många sätt att uttrycka våra rättigheter, intressen och åsikter. Oftast faller vi dock i fällan att försöka bevisa att vi har rätt utan att tänka på priset vi i slutänden kan behöva betala när vi vunnit grälet.

Varför är det så svårt att leva tillsammans som ett par?

Hos paren som inte lyckas finns det vissa mönster vi kan identifiera. Dessa mönster, som karaktäriserar brustna par, är vanligtvis associerade med ego eller stolthet. Tack vare vår stolthet drar vi ofta det kortaste strået, och vi måste fråga oss själva huruvida det verkligen är värt att kämpa.

På grund av stolthet tar vi fram klorna för att försvara oss mot ett påstått hot. Det är påstått eftersom vi ofta märker att det inte alls är ett hot om vi jämför det med verkligheten. Vi står framför personen vi älskar och som älskar oss tillbaka.

Vända ryggen till

Ofta tolkar vi situationer på ett partiskt sätt och tror att andra försöker såra oss, och agerar därför därefter. Antingen undviker vi situationen utan att konfrontera den, eller så väljer vi att attackera den andra personen.

Djupt inom oss gömmer sig rädsla. Rädslan för att inte vara accepterad av den andra personen, av att inte ha rätt, av att inte erkännas eller has i åtanke, av att inte vara viktig eller speciell…

En annan sak som gör det komplicerat att leva med sin partner är att inte veta hur man löser konflikter på ett bra sätt. Det krävs stor ansträngning för att komma till överenskommelser som gagnar alla involverade parter. En anledning som förstärker denna uppfattning av svårighet är rädslan för att stanna kvar i en situation som inte gagnar oss. Och detta kan äventyra vår stolthet. Vi tenderar att använda ilska och vrede på ett sådant sätt att vår personliga integritet skyddas kortsiktigt.

Problemet är att vi i det långa loppet tynger ned oss själva inom förhållanden, speciellt sådana som bygger på kärlek. Gräl sliter på vår partner så pass att utmattning och tristess uppstår. Personen kan till och med börja bli rädd för sin partner eller grälen som kan uppstå.

Förebråelser, att alltid behöva ha rätt, överdrivna dispyter och att inte veta hur man når en överenskommelse är saker som kommer försämra förhållandet. När vi vill lösa saker är det ofta för sent.

Vi kan jämföra detta med ett hopknycklat pappersark. När vi vill göra det så jämnt som det en gång var, kommer vi märka att det är omöjligt. Oavsett hur mycket du försöker platta ut det så kommer du aldrig få bort de små rynkor som orsakats av pressen du utsatte det för.

Så när är det bra att gräla?

Gräl är en del av ett normalt pars förhållande, och det är inte lägligt för dig att fly från dem. Istället ska du komma ihåg att ditt förhållande kan växa tack vare dessa gräl. Så länge du vet hur man flödar med dem och bygger under dem.

Det viktiga är hur ni grälar. Alltså vad ni säger till varandra, hur ni säger det etc.

Först och främst ska ni bibehålla kärleken. Du älskar den andra personen, glöm aldrig det. Den andra personen blir inte på magiskt manér vår fiende, och det är heller inte någon som vill såra oss. Så brukar det i alla fall inte vara, och om du märker att så är fallet så ska du lämna förhållandet!

Kramande par

Men om ni som par grälar på ett normalt sätt ska ni bibehålla kärlek, respektfulla ord och omvårdnad. Även om du inte håller med kan du använda fraser såsom ”jag ser inte så på saken” eller ”jag skulle uppskatta om du hjälper till med hushållsarbetet”.

Visa empati. Sätt dig själv i den andra personens skor eller försök tänka som denne skulle tänka. Det handlar inte om att sympatisera med hur den andra personen ser på saken, utan om att förstå varför denne ser på saken som denne gör. Förstå att den andra personen har rätt att tänka som han eller hon vill, precis som du. Personen har sina anledningar och motiv till att göra det. Förståelse och fattningsförmåga kommer öppna ditt sinne.

Uttryck din synvinkel. Vi har en tendens att döma den andra personen och starta gräl med ordet ”du”. Dessa är några typiska exempelfraser: ”du gör mig så arg”, ”du försöker inte ens” och ”du är så lat”. Låt oss glömma det anklagande fingret och ta ansvar för våra känslor.

Om jag mår dåligt är det mitt problem. Det är på grund av det faktum att vissa idéer går genom mitt huvud som gör mig upprörd. Därför är det rätta sättet att uttrycka sig själv ”jag känner”. Till exempel: ”Jag känner mig arg när jag ser att du inte plockar upp dina kläder.”

Par som grälar

Kom ihåg vikten av icke-verbalt språk. Allt vi nämnt måste göras med korrekt icke-verbalt språk. Det är lönlöst att säga ”älskling” med ironisk ton eller att uttrycka ”jag känner” samtidigt som du blottar tänderna. Vi ska tro på det. Därför är det bästa du kan göra att hålla dig avslappnad, för du står inte för det hot du trodde du gjorde. Avslappnad betyder välkomnande ställning, ögonkontakt, avslappnat tonläge etc.

När man grälar ”korrekt” måste man ha kommunikativ intelligens, men även självkontroll. Om du lägger till kärlek till dessa ingredienser behöver ett gräl inte bli till ett krig; det måste inte få förhållandet att skaka i grunderna.