Lär dig vikten av god mental hälsa

· 17 november, 2017

Alla är vi medvetna om hur viktigt det är att bibehålla god mental hälsa. Ofta sätter vi den dock på sparlåga, trots att vi vet att vår mentala hälsa påverkar den fysiska hälsan.

Vi har hört att ångest och oro kan visa sig fysiskt i våra kroppar, så varför är vi inte mer uppmärksamma på vikten av god mental hälsa?

För att bibehålla en frisk hjärna är det viktigt att vara uppmärksam på vissa saker som vi normalt sett förbiser. Vi kan enkelt identifiera några av dem, men av oklar anledning tar vi inte hänsyn till dem. Förr eller senare kommer detta ta ut sin rätt. Det är därför det nu är dags att börja jobba på vår mentala hälsa genom att använda följande rekommendationer.

Att etablera god mental hälsa kan hjälpa oss att förebygga ångestrelaterade sjukdomar och åkommor.

God mental hälsa resulterar i välmående

Hur mycket tid spenderar ditt sinne på att oroa sig över det förflutna och framtiden? Samtidigt har du knappt tid för dig själv i nuet. Helt plötsligt går du på autopilot. Dagarna passerar, meningslösa och monotona, och du kan inte njuta av ens de små sakerna.

Det är viktigt att du lär dig att utöva medveten närvaro. Lär dig att centrera dig själv i nuet så att du kan fly från besattheter och grubblerier. Om dessa typer av tankar någonsin orsakat stress så vet du precis vad vi talar om. Gårdagen spelar inte roll, och ej heller morgondagen. Öppna ögonen och njut av vad du ser idag.

Öppna ögonen för nuet

Det finns en annan aspekt av livet som du förmodligen inte varit tillräckligt uppmärksam på. Spenderar du tid med personer som lägger till i ditt liv eller som drar bort? Varför ger du så mycket till personer som inte ger något tillbaka? Att försöka vara en bra person och vara andra till lags kan ge dig smärta och manipulation.

”Jag kommer inte låta någon vandra genom mitt sinne med sina smutsiga fötter.”

-Mahatma Gandhi-

Jag lägger fram denna reflektion: om du ger allt till personer som inte bidrar, kanske du inte kommer ha tid över till dem som verkligen förtjänar det. Tänk på vilka vänner du har.

Ibland är vi rädda för att avsluta ett förhållande eller en relation på grund av rädsla för att förlora det som vi jobbat så hårt för att få. Det visar sig att det inte var värt det, inte som vi trodde att det skulle vara. Det är svårt, men att avsluta dessa relationer ger dig lindring och är bra för den mentala hälsan.

För god mental hälsa ska du inte vara pessimistisk

Det är lätt att känna sig pessimistisk när allt går dåligt. Detta tyder på bristfällig motståndskraft, vilket är riskabelt. Din lycka och din mentala hälsa står på spel. Det finns ofta fler än ett sätt att se på en situation.

Du kan se på en separation som en tragedi eller en chans att växa. Du väljer i vilken riktning du vill styra situationen.

Sluta med pessimism

Ger du dig själv vad du behöver? Att ta hand om dig själv, skämma bort dig själv, äta väl och se efter dig själv är saker som har satts på sparlåga åtminstone några gånger. Kanske är du så bekymrad över andra att du glömmer dig själv, eller kanske låter du din lycka vara beroende av andra.

Detta är ett förfärligt misstag som kan leda till att du ser på livet i ett negativt ljus. Du måste komma först. Det handlar inte om egocentrism, utan att du värderar och älskar dig själv, utan att vänta på att andra ska göra det åt dig.

Sätt inte omöjliga mål

Vid någon punkt i livet har du förmodligen känt dig fast eftersom du inte kunde nå ett mål. Men kollade du först huruvida det var möjligt att nå det? Ibland sätter vi mål för oss själva som är omöjliga att nå, oavsett hur mycket vi vill.

Våra mål måste vara realistiska. Frigör dig själv från omöjliga drömmar som orsakar frustration, ångest och en känsla av värdelöshet. Detta är en väldigt positiv övning för din mentala hälsa.

”Rensa sinnet med kärlek och ärlighet efter varje tanke som hotar din frid.”

-Luis Espinoza-

Inser du hur viktigt det är att ha god mental hälsa? Det finns många fler vanor som kan vara bra för dig, och här kommer några: gör dig av med förväntningar, sluta med besatta och oproduktiva tankemönster, glöm bort att försöka förändra andra människor och lär dig att hantera dina känslor.

Ta kontroll över ditt liv

Vi tenderar att göra våra liv komplicerade eller beskylla dem för allt som drabbar oss. I verkligheten ligger det i vår makt att göra våra liv bättre och enklare. Inget är så förfärligt som det verkar, inget är så dåligt som vi tror. Att rensa vårt sinne på skrot som hindrar oss från att se tydligt kommer hjälpa oss att komma närmre sant välmående.