6 livsmedel som förbättrar koncentrationen hos barn

21 februari, 2019

För att hjärnan ska fungera så bra som möjligt måste vi ge den de näringsämnen som den behöver. När det gäller barnens hjärnor spelar maten en ännu större roll. Vad dem beträffar talar vi inte bara om hjärnans funktion, utan även om dess utveckling. Låt oss titta på vilka livsmedel som förbättrar koncentrationen hos barn, så att vi kan hjälpa dem uppnå sin fulla potential.

Koncentrationssvårigheter beror på många olika faktorer. En av dem är trötthet. När du är trött är det besvärligt att fokusera och hålla uppmärksamheten fästad (koncentrera sig) på saker och ting. Stress och energibrist är ytterligare två element som har en klar inverkan på en persons förmåga att koncentrera sig. Det finns livsmedel som hjälper dig att balansera din kropp och fokusera dina tankar. Här är några av dessa.

”Låt maten vara din medicin och medicinen vara din mat.”

-Hippokrates-

Livsmedel som förbättrar koncentrationen hos barn

Bananer

Frukt i allmänhet rekommenderas starkt för barn och människor i alla åldrar. Frukter är oftast mjuka, de är inte bearbetade, de är kalorisnåla och de är fulla med fibrer och vatten. Dessutom finns det frukter med många olika smaker. Men en frukt är i synnerhet mångsidig och fenomenal som energikälla för hjärnan: bananer.

Bananer innehåller stora mängder kalium och mangan. Båda ämnena är viktiga för en god kosthållning. Vidare har forskning utförd av Thomas Clarkson Community College funnit att bananer är en utmärkt källa för vitamin B6, som stimulerar utsöndringen av noradrenalin och serotonin. Dessa båda signalsubstanser har stor betydelse för koncentrationen.

Jordnötssmör

Nötter i allmänhet är fantastiska för kroppen. Men man har upptäckt att jordnötter, och särskilt jordnötssmör, är en värdefull källa för vitamin E, som är en kraftig antioxidant (men lagom är bäst; nötter är kaloririka).

Antioxidanter skyddar nervcellerna och stimulerar skapandet av kopplingar mellan dem. Därtill är fettet i jordnötter rikt på tiamin. Tiamin är ett annat ämne som bidrar till att utveckla och stärka det centrala nervsystemet. Därutöver förbättrar det koncentrationen.

Yoghurt

Oftast älskar barn yoghurt. Och tur är det, för yoghurt är ett av de huvudsakliga livsmedel som förbättrar koncentrationen hos barn. Dessutom gör yoghurt att barnen blir mer alerta, enligt en studie genomförd vid Cleveland Clinic.

Detta beror på att yoghurt innehåller mycket tyrosin, en aminosyra som främjar produktionen av dopamin och noradrenalin, vilket är två signalsubstanser som har stor inverkan på uppmärksamheten. Ytterligare en fördel är att minnesfunktionen förbättras avsevärt.

Flicka som äter yoghurtÄgg

Ägg anses vara supermat, eftersom de innehåller många näringsämnen som krävs för en god diet. En av de främsta egenskaperna är att de innehåller nio essentiella aminosyror, som bidrar till en god ämnesomsättning. 

Samtidigt är ägg rika på två näringsämnen som är avgörande för minnet och koncentrationsförmågan: lutein och kolin. Utöver detta är de en ypperlig källa för protein och energi. Därför är ägg viktiga för barns tillväxt och utveckling.

Havre

Havre är ett av de livsmedel som bör ingå i alla människors kosthållning, oavsett ålder. Inte nog med att det get oss en mättnadskänsla, dessutom är det en utmärkt källa för energi. Havre är fiberrikt och innehåller höga halter kalium och zink.

I tillägg till allt annat innehåller havre gott om vitamin E och olika B-vitaminer. Båda främjar koncentrationen hos barn. De är mycket viktiga näringsämnen för hjärnan och är nödvändiga för den kognitiva funktionen.

Skål med havregrynChoklad

Det finns nästan inga barn som kan motstå choklad. Och väl är det, för choklad är inte bara välsmakande, utan fungerar även utmärkt som ett energitillskott, och naturligtvis som stimulans för hjärnfunktionen.

Forskning som gjorts vid Ohio State University visade att en daglig kopp varm choklad förbättrar blodflödet i hjärnan. Detta leder i sin tur till förbättring av minne och koncentration. Även om mörk och bitter choklad är bäst, så skadar det inte med lite sötma också.

Alla dessa livsmedel är utmärkta för barn. Det bästa är att de både smakar gott och är nyttiga för dem. Så se till att redan idag inkludera dem i ditt barns diet!

  • Brain food. (1993). Environmental Health Perspectives.