Superlivsmedel: Näringsämnen som förbättrar hjärnans funktioner

· 1 augusti, 2017

Vi är vad vi äter. Näring är en viktig del av att bibehålla en bra hälsa. Och din kost är något som bör tas på allvar p.g.a. den kraft den har på funktionerna i kroppen och hjärnan. Din kropp kräver olika typer av näringsämnen för att fungera ordentligt. Det är därför viktigt att du känner till egenskaperna hos de olika livsmedel som vi äter.

Hjärnan är en av de viktigaste delarna av din anatomi, och där order ges till resten av kroppen. Vi måste se till att vår näring är hälsosam, för genom den tar vi hand om vår hjärna.

I denna artikel kommer vi att introducera några av de näringsämnen och superlivsmedel som vår hjärna behöver för att fungera ordentligt. Både brist och överskott på några av dessa ingredienser kan ha negativa konsekvenser.

Barn

Komplexa B-vitaminer

Olika B-vitaminer bidrar till produktionen av energi, och till den generella växten och celldelningen. De utgör även en del av hormonprocessen, samt produktion av enzymer och protein. De deltar i upprätthållandet av immunförsvaret och nervsystemet.

Vitamin B1 (tiamin) omvandlar mat till energi i kroppen, så att hjärnan kan absorbera glukos. Brist på tiamin kan orsaka depression, utmattning, koncentrationssvårigheter, minnesproblem eller påverka den mentala skickligheten. Några livsmedel som är rika på tiamin:

  • Skinka
  • Fisk
  • Kyckling
  • Nötlever
  • Ägg (speciellt gulan)
  • Russin
  • Gröna ärtor
  • Linfrön
  • Tomater
  • Potatis

Vitamin B3 (niacin) har energigivande funktioner, tillsammans med vitamin B2 och B1. Vitamin B3 ger näring åt hjärnan, och motverkar ångest och insomni. Maten som inkluderar detta är följande:

  • Mjölkprodukter
  • Blå fisk
  • Jordnötter
  • Pumpafrön
  • Linser

Antioxidanter

De kan bidra till att motverka vissa typer av cellskador. De är även involverade i åldringsprocessen. Syre är väldigt viktigt, men att utsättas för detta orsakar oxidation. De kemiska substanserna i kroppen ändras därför och producerar fria radikaler. Dessa fria radikaler bidrar till åldringsprocessen och utvecklingen av sjukdomar som cancer, diabetes och hjärtproblem.

Kvinna

Antioxidanter kan motverka effekterna av fria radikaler i kroppen. Inom gruppen med antioxidativ mat kan vi hitta:

  • Vitamin A: mjölk, nötlever, smör och ägg
  • Vitamin E: hasselnötter, kål och spenat
  • Beta-karoten: morötter, aprikoser, päron och broccoli
  • Vitamin C: papaya, jordgubbar och apelsiner
  • Lutein: spenat
  • Lykopen: vattenmelon
  • Selen: majs, vete och ris

Oxidativ stress bidrar även till neuronedbrytning. Det bidrar därför till uppkomsten av Alzheimers. Även om det inte är den enda orsaken till uppkomsten av sjukdomen, är det en bra strategi att ha en kost som är rik på antioxidanter. Man bör förstås även kombinera detta med en hälsosam livsstil.

Tryptofan

Tryptofan är en essentiell aminosyra i syntesen av neurotransmittorn serotonin. Den är relaterad till känslor, depression, värmekontroll och reglering, hunger och sömn. Serotonin reglerar även utsöndringen av melatonin, vilket är länkat till sömn och immunförsvarets funktion.

Brist på tryptofan kan ha olika konsekvenser i kroppen som ett sårbart immunförsvar, stress, ångest och depression. Det finns olika tillfällen då det hade varit lämpligt att öka intaget av detta näringsämne. Tillfällen som när man lider av insomni, har perioder av höga nivåer av stress eller när man upplever fysisk och mental utmattning.

Tryptofan kan hittas i följande livsmedel:

  • Ost
  • Fisk
  • Mjölk
  • Pumpafrön
  • Soja
  • Tofu
  • Kalkonkött

Fenylalanin

Det är en aminosyra som har förmågan att blockera vissa enzymer, såsom enkefalinaser. Dessa orsakar nedbrytningen av enkefaliner och naturliga endorfiner. Endorfiner är endogena smärtlindrare, och därför fungerar detta näringsämne som en form av naturlig smärtlindrare. Det främjar även minnet och inlärningsprocessen.

Rygg

Det bidrar till att forma vissa av de neurohormon som ofta minskar symptomen vid vissa neurologiska sjukdomar. Det finns en medfödd sjukdom som karaktäriseras av en brist på det enzym som metaboliserar fenylalanin, vilket gör att det ackumuleras i kroppen. I detta fall är det giftigt för nervsystemet och orsakar hjärnskador.

Några livsmedel som är rika på detta näringsämne är:

  • Lax
  • Linser
  • Mandlar

De flesta av oss har nuförtiden inte mycket tid till att äta och laga mat. Vad man ska köpa och äta baseras ofta på impuls. Detta är utan tvekan det bästa sättet att ge din kropp s.k. ”tomma kalorier”.

Vi bör dedikera tid under veckan till att planera våra måltider. Och även att inkludera dessa näringsämnen i dessa måltider. Vi har bara en kropp. Så vad är en bättre investering än att dedikera tid till att ta hand om den?