4 väldigt viktiga vitaminer för hjärnan och dess funktion

8 september, 2018 i Kuriosa 0 Delat
Vitaminer för hjärnan

Hjärnan är utan tvekan det viktigaste organet i kroppen. Den tar hand om alla kroppsliga funktioner som håller oss vid liv. Det är även platsen där vårt medvetande, våra tankar och vår personlighet finns. Och det finns vitaminer för hjärnan som är oumbärliga för den.

Det är därför det är så viktigt att ta god hand om denna del av kroppen. I denna artikel ska vi berätta för dig om de bästa vitaminerna för din hjärna, så att du kan få ut det mesta av detta vitala organ. Att lära sig om substanserna på denna lista kommer vara bra för dig om du känt dig trött på sista tiden eller om du känner att din mentala förmåga inte presterar på topp.

Vitaminer för hjärnan – vilka är de bästa?

Vitaminer är naturliga substanser vi behöver för att kroppen ska fungera som den ska. De existerar naturligt i mycket av maten vi äter. Att ha en bra kost är till stor del att få i sig tillräckligt med vitaminer.

Hjärna på mörk bakgrund

Av alla vitaminer som existerar finns det vissa som har speciellt positiv effekt på hjärnan och dess huvudsakliga funktioner. Du kan till exempel förbättra minnet eller koncentrationsförmågan om du får i dig specifika vitaminer för hjärnan.

Problemet är att våra koster ibland inte är lika välbalanserade som de borde. Det är därför det är så viktigt att lära sig vilka vitaminer som är viktigast för hjärnan och vilka livsmedel man kan få dem från. Denna artikel ska fokusera på följande fyra:

  • Vitamin A
  • Vitamin B1
  • Vitamin C
  • Vitamin D

Låt oss nu tala om varje i mer detalj.

Vitamin A

Vitamin A, även känd som betakaroten, är en av de mest fördelaktiga vitaminerna för minnet. Massor av studier har kopplad det till skydd mot kognitiv försämring och generella förbättringar i de mentala kapaciteterna. De har även upptäckt att brist på vitamin A kan leda till allvarliga hälsoproblem, såsom permanent blindhet.

Men varifrån får man detta fantastiska vitamin? Betakaroten är ett rödaktigt pigment som existerar i frukter som morot, pumpa, mango och papaya. Så att äta dessa frukter kan hjälpa dig mycket om du har problem med minnet.

Morötter innehåller betakaroten

Vitamin B1

Det andra vitaminet på vår lista går även under namnet tiamin. Det är en av de viktigaste substanserna i vår hjärna och nervsystemet, som även spelar en viktig roll i att göra mat till energi. Det finns andra kroppsliga funktioner det deltar i, såsom blodcirkulation och glukosabsorption.

Men låt oss hålla oss till vad det gör för hjärnan. Man har bevisat att vitamin B1-brist kan leda till olika typer av allvarliga problem, från minnesförlust till depression. I vissa fall kan det leda till förödande sjukdomar som Korsakoffs sjukdom, som är vanligt hos personer som druckit för mycket alkohol i livet.

Denna vitala substans hittas enklast i kött (speciellt kyckling, fläsk och nötkött). Du kan även få den från nötter, vissa frukter och grönsaker samt specifika fullkorn.

Vitamin C

Vitamin C är ett av de mest välkända vitaminerna i världen eftersom det har så många fördelar. Det går även under namnet ”askorbinsyra” och är en kraftfull antioxidant som hindrar att hjärnan åldras för snabbt.

Enligt forskning kan detta hjälpa till att förbättra hjärnfunktioner som uppmärksamhet och minne. Det kan dessutom hjälpa till att motverka vissa sjukdomar, vare sig det är förkylning eller cancer. Avslutningsvis ser många experter det som ett naturligt antidepressivt medel eftersom det höjer serotoninnivåerna, vilket förbättrar humöret.

Denna viktiga vitamin är framförallt närvarande i citrusfrukter. Apelsiner, mandariner, jordgubbar, vilda frukter, ananas och grapefrukt innehåller några av de högsta koncentrationerna. Det finns även grönsaker, som broccoli och pepparfrukter, med mycket vitamin C.

Ananas- och apelsinjuice

Vitamin D

Det sista vitaminet vi ska tala om är på sätt och vis ett undantag. Det är det enda av dessa som inte existerar i något livsmedel vi känner till. Men att bibehålla goda nivåer är viktigt för att hålla hjärna och kropp friska.

Så hur får man mer vitamin D? Svaret: du måste få direkt solljus. Solljus låter dig metabolisera denna substans i kroppen, vilket kan förbättra ditt humör, hjälpa till att producera mer testosteron och förbättra din mentala kapacitet för problemlösning.

Som du kan se hittar vi majoriteten av dessa vitaminer för hjärnan i nyttiga livsmedel (frukt, grönsaker och kött). Bibehåll en balanserad kost, träna regelbundet och se till att du får tillräckligt med solljus för att hålla hjärnfunktionen så bra som den kan vara.

MER FÖR DIG