När besatta tankar börjar styra våra liv

· 15 maj, 2018

Tankar spelar en väldigt viktig roll i våra liv eftersom de hjälper oss att förstå hur vi känner och agerar. De hjälper oss att reflektera och ger mening till vårt dagliga liv. Problem uppstår dock när vi börjar ha besatta tankar som styr våra liv. Alla tankar är inte hjälpsamma. Det finns faktiskt vissa som kan bli giftiga.

Det finns vissa tankar som inte hjälper alls; istället blockerar de oss och gör oss ängsliga såväl som överväldigade. Föreställ dig en person som undrar huruvida han stängde bildörren och inte kan sluta tänka på det, trots att han verkligen kollade att den var stängd.

Att lära sig att hantera repetitiva tankar kan vara nyckeln till att få tillbaka vår mentala hälsa och undvika att tvångstankar styr våra liv.

Att tänka för mycket är utmattande

Normalt sett tänker vi på våra orosmoln genom att försöka finna lösningar på problem. Det är så vi ser nya perspektiv som hjälper oss att hantera vad som försiggår. Men denna naturliga process av inre reflektion sker inte alltid som vi väntat oss. Istället för att ge oss mer klarhet så grumlar den vår bedömningsförmåga och drar ned oss i en spiral av negativa tankar.

Dessa tankar blir inkräktade i vårt sinne. Om vi ignorerar dem kan de till slut bli besattheter som tar över vårt liv. Detta behov att grubbla på våra orosmoln kan ske i alla situationer. Det kan ske på jobbet, i köpcentret eller när vi borstar tänderna. Utan att inse de ockuperar de hela vårt sinne och påverkar vårt humör.

Man med orosmoln

Vad är besatta tankar?

Besatta tankar är repetitiva, återkommande och ofrivilliga idéer som vanligtvis centreras kring oro, rädsla och ångest. De hindrar dig från att fokusera på nuet. Ångest och stress är de huvudsakliga orsakerna till besatta tankar, och kan även påverka ditt beteende.

Föreställ dig att en person inte kan bli av med sin besatthet över baciller. Hon kommer förmodligen tvätta sig oftare och undvika platser hon anser vara smutsiga.

Dessa typer av negativa tankar kan även dyka upp i form av mentala bilder som upprepas om och om igen, okontrollerbart. En cykel skapas, och det kan vara väldigt svårt att komma ut ur den.

Det är som om du fångats i en orkan av tankar som cirkulerar med enorm kraft. Dina grubblerier är så intensiva att de kan bli beroendeframkallande: ju mer vi försöker sluta tänka, desto fler besatta tankar dyker upp.

Är det normalt att ha besatta tankar?

Ett intensivt ångestsyndrom eller en period av utdragen stress kan leda till invaderande tankar som momentärt stör ditt dagliga liv. Negativa tankar som producerar rädsla och tvivel är naturliga. Alla personer upplever dem vid vissa tidsperioder i livet. Beroende på hur vi relaterar till dessa tankar kan de dock utvecklas till besatta tankar.

En tanke blir patologisk när vi börjar tro på den utan att ifrågasätta. Tänk dig en mamma som tror att någon kan stjäla hennes barn. Om hon avfärdar denna tanke direkt så är den en inkräktande tanke; den är dock inte besatt eftersom den inte är viktig för henne.

Även om vi alla kan få dessa tankar ibland så är de vanligare hos personer med tvångssyndrom (OCD).

Typer av besatta tankar

Personer som lider av tvångssyndrom eller bara genomgår perioder av stor ångest kan drabbas av olika former av besatta tankar. Härnäst ska vi titta på exempel på de vanligaste besatta tankarna:

  • Oro över att drabbas av sjukdomar, att bli smittad, att inte vara tillräckligt ren.
  • Behovet av att ha saker och ting organiserade på ett visst sätt, besatthet över symmetri och ordning.
  • Tankar kopplade till rädsla för att lämna en dörr öppen, spisplattan på, att personer ska bryta sig in, etc.
  • Grubblerier av sexuell natur som har att göra med attacker, våldtäkt, etc.
  • Rädsla och känslor av fara (eller att någon annan är i fara), kopplade till att skadas eller att åsamka andra skada.

Överväldigad av oro

Konsekvenserna av att vara fånge i besatta tankar

Dessa typer av tankar ger varandra bränsle och får negativa konsekvenser för en persons liv. Säg att det finns en man som är besatt av att se över sitt arbete flera gånger. Han kanske aldrig blir riktigt nöjd, och därför kommer han hem väldigt sent varje dag.

Några möjliga lösningar eller konsekvenser av att fastna i besatta tankar är:

  • Att undvika att göra saker på grund av rädsla: när en situation orsakar rädsla kan vi undvika att lämna huset, köra bil, vidröra föremål som vi anser vara smutsiga, etc. Detta begränsar vårt dagliga liv och hindrar oss från att leva normalt.
  • Att kolla om och om igen för att vara på den säkra sidan: detta är en typ av besatthet som liknar tvångssyndrom. När vi låser ytterdörren eller bildörren och kollar tio gånger för att se till att den är låst, är det ett tvångsmässigt beteende. Det lugnar temporärt ned oss, men i verkligheten ger det bara bränsle till vår ångest och besatthet.
  • Att skjuta upp aktiviteter till senare: idén att ”jag kommer göra det senare” kommer få dig att inte göra det alls. Tänk dig att du har en trädgård, men du har en irrationell rädsla för spindlar. Du är så besatt av tanken att du till slut inte ägnar dig åt aktiviteter i trädgården, trots att det är en stor passion.
  • Behovet att vara perfekt: perfektion är farligt. Det kan få dig att gå vilse i strävan efter det omöjliga. En person som är besatt av arbetet kommer säkerligen missa stunder med familjen eftersom hon är så fokuserad på förpliktelser på jobbet.

5 steg för att frigöra dig från besatta tankar

Acceptera tanken istället för att försöka undertrycka den

Varje gång du försöker få en besatt tanke att försvinna så ger du den bränsle. Den kommer fortsätta att upprepa sig ihärdigt. Låtsas observera den från avstånd, som om den vore en av många bilar som passerar dig på en väg. På så sätt kommer du inte förbli bunden till den. Istället kand u släppa den med acceptans.

Skjut upp tanken till senare

Genom att skjuta upp tanken till senare kommer du lura hjärnan. Senare blir tanken svagare och kan till och med försvinna. Försök att säga: ”jag ska tänka på det senare, jag tänker på det en annan gång.”

Sätt gränser på dina besattheter

Låt inte dina besattheter kontrollera dig. Istället ska du ta kontroll över dem. För att göra det ska du säga ordet ”nog!” högt varje gång en besatt tanke kommer. Du stoppar tanken som stör dig.

Schemalägg dina besattheter

Sätt ett schema för dina besatta tankar. Du kan till exempel tänka på rädslan för att bli smutsig mellan 16 och 17 på eftermiddagen. På så sätt är det du som har kontroll över situationen. Du kommer inte låta de negativa tankarna överväldiga dig.

Grubblande kvinna

Utöva avslappningstekniker

Att utöva någon form av avslappningsteknik, såsom djup andning eller mindfulness när ångesten visar sig kan vara väldigt hjälpsamt för att neutralisera besattheterna.

Besatta tankar kan störa ditt dagliga liv och ta över det. Om vi börjar accepterar och ifrågasätta dem kommer de vara lättare att hantera. Kom ihåg att vi är mycket mer än våra tankar. Om vi lär oss att koppla bort kommer vi släppa onödiga problem och orosmoln som gör livet bittert.