Omvandla dina upplevelser till källor för positiva känslor

· 26 september, 2017

Sättet du tänker på alla dina upplevelser i livet influerar dina känslor, vilket i sin tur influerar ditt beteende. Att omvandla dina upplevelser du samlat på dig under årens lopp ansvarar för var du är idag. Det kan vara skadligt att klänga sig fast vid känslor som är resultatet av en negativ utvärdering av en upplevelse, så låt oss lära oss att se på livet genom en annan lins och utveckla vår magiska kraft att omvandla saker.

Kom ihåg att du har makten att omvandla dina upplevelser. Att utveckla denna kraft och omvandla påverkan från dessa upplevelser verkar som en form av magi. Meditation, positiv bekräftelse, visualisering, medveten närvaro och skiftande av uppmärksamhet är bara några sätt att producera denna magi.

Kraften hos meditation

Meditation involverar att låta tankarna flöda utan att vara fångad av dem, i en avslappnad position och i en fridfull miljö. Genom andningstekniker kan du uppnå ett tillstånd av avslappning som tillhandahåller dig med en rad olika psykoemotionella fördelar.

Fridfull meditation

Från en psykologisk och fysiologisk synvinkel kan meditation inducera ett förändrat medvetandetillstånd. Medveten andning och progressiv muskelavslappning är också fördelaktiga, kognitivt sett. Med träning inom meditation kan du minska dina depressiva tankar och uppnå högre sinnesfrid.

Meditation och andra icke-farmakologiska behandlingar

Om du byter fokus för din uppmärksamhet kan du förändra dina känslor

Fysiologiskt talat tar det några sekunder för kroppen att bearbeta informationen och sedan återgå till ett normalt tillstånd när en negativ känsla invaderar kroppen. Men om vi efter det fortsätter att tänka på vad som gjorde oss ledsna eller arga, kommer denna fysiologiska process upprepas och fånga oss i denna känsla, vilket leder till en ond cirkel.

Du kan förändra känslan genom att byta fokus för din uppmärksamhet. När du känner en negativ känsla ska du avvara ett ögonblick för att andas, och när du känner att den försvinner fokuserar du på något annat. Tänk på eller gör något annorlunda, tänk på ett lyckligt minne, lyssna på musik eller se på en underhållande film som du kan fokusera på istället.

Visualisering som en strategi för omvandling

Visualisering är en teknik som fostrar positivitet, producerar positiva kemiska reaktioner i hjärnan och gör kroppen avslappnad. Den låter dig även fly från din dagliga rutin och stress under en stund. Detta är ytterligare en del av magin som kan omvandla dina upplevelser.

Elsa Punset erbjuder 250 snabba rutiner för att förbättra ditt dagliga liv i boken The Book of Little Revelations. I ”omvandlingens trädgård” bjuder hon in läsaren att besöka en bekväm plats där man inte blir störd.

Därifrån erbjuder hon följande visualisering: ”Tänk dig att du går in i en trädgård, du kan föreställa dig den precis som du vill. I denna naturliga plats ger du dig själv tillåtelse att omvandla dig själv på vilket sätt du vill: till ett grässtrå som svajar i brisen, en bit orörlig granit, en jätte som springer mot trädgården, en färgglad fågel som flyger över träden…”

Barfota person

De magiska krafterna hos positiv bekräftelse

Att observera dina tankar är det första steget mot att förstå vad ditt sinne består av. Det mesta av vad du känner är redan bestämt av vad du tänker. Genom att förändra sättet du tänker kan du därmed förändra sättet du agerar och känner på.

Du kan lära ditt sinne att sluta fokusera på negativa saker som bara attraherar negativa känslor. Istället kan du dirigera dina tankar mot positiva bekräftelser och lära dig att sätta stopp för de negativa tolkningar du brukar göra.

Positiva bekräftelser har att göra med en förändring av negativa tankar och idéer du har om dig själv, och ge dem en positiv vändning (t.ex. jag är…, jag kan…, jag är kapabel…).

Positiva känslor är det bästa vapnet mot svårigheter

Omvandla dina orosmoln till pågående ögonblick

Att vara här och nu kan vara svårt, speciellt om vi inte är vana vid det. Det krävs uppmärksamhet, inlärning och ansträngning för att skjuta ens negativa tankar och orosmoln åt sidan. Men om du kan uppnå detta steg kommer du ha ett verktyg som är väldigt användbart när det kommer till att fokusera på en specifik situation och ignorera distraktioner och kontaminerande tankar.

Att vara besatt över tidigare problem eller skuldkänslor för beteenden i det förflutna kan nära förbittring och till och med leda till depression. För att omvandla dina förflutna eller framtida orosmoln måste du leva här och nu. Nuet är en gåva, vilket är anledningen till att det heter present på engelska, och dess omvandlande makt är enorm.

”Jag har haft många orosmoln under mitt liv, varav de flesta aldrig blivit verklighet.”

-Mark Twain-

Medveten närvaro: hjärtat av buddhistisk meditation