Sex sätt att öka dina endorfiner och må bättre

Skulle du vilja veta hur du kan öka dina endorfiner? Fortsätt läsa för att lära dig om sex sätt som hjälper dig på vägen. De ger dig en fantastisk känsla av nöje och tillfredsställelse!
Sex sätt att öka dina endorfiner och må bättre

Senaste uppdateringen: 14 maj, 2021

Du kan enkelt öka dina endorfiner, vilket är ett ämne som släpps ut i hjärnan under specifika förutsättningar och som ger en känsla av välbefinnande, glädje, eufori och tillfredsställelse. Det menas dessutom att dess effekter liknar dem man får av opiater. Således är det i grunden ett naturligt smärtstillande medel.

På en mer teknisk nivå är endorfiner endogena opioidpeptider som fungerar som signalsubstanser. Det vill säga de tillåter kommunikation mellan nervceller. De produceras i hypofysen och hypotalamus under ögonblick av spänning eller njutning.

Hur ökar man då antalet endorfiner? Kan du göra det genom dina dagliga handlingar? Ja det kan du! Fortsätt läsa för att upptäcka sex olika sätt genom vilka du naturligt kan öka dina endorfiner.

Kan en person öka sina endorfiner?

Som du är på väg att upptäcka kan du naturligt öka dina endorfiner genom olika åtgärder.

En kvinna som joggar

Fysisk aktivitet

Detta är ett av de bästa sätten genom vilket du kan öka dina endorfiner. Det fungerar som så att din hjärna producerar endorfiner då du springer, dansar, åker skridskor, simmar, cyklar och även när du går promenader. Som du ser så finns det många aktiviteter att välja mellan. Det viktiga är att din kropp rör sig för att frigöra dessa ämnen.

Ät choklad för att öka dina endorfiner

Du kan också öka dina endorfiner genom att äta specifika livsmedel, till exempel choklad. I själva verket främjar äkta kakao inte bara frisättningen av endorfiner; vissa studier tyder också på att ämnet har viktiga antidepressiva egenskaper.

En studie utförd inom University College London visar att personer som äter choklad uppvisar färre depressiva symtom.

Lyssna på musik

Detta är ett annat sätt genom vilket du kan öka dina endorfiner. Musik är perfekt för avkoppling eftersom vissa musikstilar kan främja positiva känslomässiga tillstånd. Tänk på att dina avslappningsnivåer beror på vilken typ av musik du spelar. Musik har en obestridlig makt över mänskliga känslor och kan sätta igång frigörandet av endorfiner.

Dessutom är effekterna av musik ännu starkare när du lyssnar på den aktivt. Med andra ord, om du lyssnar noga på musiken; förstår texterna samt lyssnar till fullo på melodin. Faktum är att musikterapi kan förbättra människors hälsa och välbefinnande.

Le

Att skratta och le kan också öka dina endorfiner eftersom positiva känslor är starkt relaterade till detta ämne. Dessutom har skratt kopplats till förbättring av eller återhämtning från vissa sjukdomar.

På samma sätt fokuserar skratterapi på att skapa positiva mentala tillstånd genom att förbättra människors humör. Omge dig själv med glada och positiva människor, eftersom lycka smittar!

Kom ihåg glada stunder

Att komma ihåg specifika tider eller stunder som fått dig att känna dig lycklig och nöjd kan också öka dina endorfiner. Detta beror på att minnet har ett mycket stort inflytande på våra känslor. Dessutom är känslomässigt laddade minnen bättre bevarade än neutrala sådana. Att återuppleva ett lyckligt ögonblick (som en gång i tiden genererade endorfiner) fungerar därmed som att uppleva det igen.

Endorfiner är nära besläktade med känslor.

På tal om känslor, så enligt en studie av Hamann (2001) är känslor ett kraftfullt filter för din uppmärksamhet. Detta beror på att de lyfter fram stimuli och händelser som antingen äventyrar eller gynnar överlevnad. Dessutom är det just av denna anledning som känslomässiga reaktioner är evolutionärt mer elementära än kognitiva reaktioner, enligt studier av Zajonc (1980).

En glad kvinna

Ha sex

Du kan även frigöra endorfiner genom att ha sex. Det är logiskt, eftersom sex ofta är spännande och behagligt, särskilt under en orgasm. Enligt brittiska sjukvården NHS innebär sex att du ökar dina endorfiner eftersom du använder alla dina muskelgrupper, sätter ditt hjärta och lungor i arbete och bränner cirka 300 kalorier per timme.

Bli kär för att öka dina endorfiner

Vill du öka dina endorfiner till max? Bli kär! Att bli kär gör att du släpper ut enorma mängder endorfiner. Faktum är att detta tillreder dig en fantastisk cocktail av hormoner och signalsubstanser vilket får dig att tro att allt är möjligt under förälskelsen.

Som ett märkligt faktum visar en studie utförd på Johns Hopkins University, publicerad i tidskriften Psychological Science år 2020, att möjligheten att välja påverkar framtida preferenser. Enligt studien blir människor kära i det de väljer. Det handlar inte bara om romantisk kärlek utan om att känna passion för något i allmänhet.

Som du kan se finns det många olika sätt genom vilka du kan öka dina endorfiner. Frisättningen kommer genom stunder av nöje, njutning och spänning. Dessutom är endorfiner ordentligt beroendeframkallande. Detta beror på att de aktiverar en serie strukturer och mekanismer på hjärnnivå, vilket gör att du vill ha mer. En egenproducerad, helt naturlig och hälsosam drog!

Detta kanske intresserar dig

Vad är egentligen våra lyckohormoner?
Utforska SinnetLäs det Utforska Sinnet
Vad är egentligen våra lyckohormoner?

Våra så kallade lyckohormoner är det bästa vi har för vårt välbefinnande. Att förstå dessa hormoner hjälper oss att lära känna oss själva lite bätt...



    • R.B. Zajonc. (1980). Feeling and thinking: preferences need no inferences. Am Psychol, 35: 151-175.
    • S. Hamann. (2001). Cognitive and neural mechanisms of emotional memory. Trends Cogn Sci, 5: 394-400.
    • Silver, A. M. et al. (2020). When Not Choosing Leads to Not Liking: Choice-Induced Preference in Infancy. Psychological Science.