Sluta förutsäga framtiden, våga skapa den

10 oktober, 2020
Att försöka förutsäga framtiden är en mycket vanlig orsak till lidande. Istället för att föreställa dig alla dåliga saker som skulle kunna hända imorgon, fokusera på att förvandla din nuvarande situation. När allt kommer omkring äger verklighetens möjligheter rum just här, och just nu.

Sluta upp med att försöka förutsäga framtiden. Håll detta i minnet. Du har ingen kristallkula, och det finns inte heller någon spågumma i närheten som har förmågan att kunna se vad som kommer att hända imorgon eller därefter. Så bara släpp det. Sluta försöka förutse saker som inte har hänt ännu, för det finns inte något bättre sätt att tortera dig själv än genom att uppfinna en framtid, skapad endast i ditt sinne, driven av ångest.

Vi vet att det är väldigt enkelt att säga det men i praktiken nästan omöjligt att kontrollera det automatiska tankeflödet. När det gäller mentalt välbefinnande skulle man helst vilja ha förmågan att bara enkelt kunna knäppa med fingrarna och stoppa det som får en att lida.

Tyvärr fungerar det inte på det sättet. Istället är det ofta vi får gå igenom perioder när vi känner att vi är förlorade i en labyrint av oro med virvelvindar av övertänkande.

Psykoterapeuten Albert Ellis säger i sin bok How to Make Yourself Happy att människor tenderar att skapa självförstörande vanor i sina liv nästan utan att inse det.

Att förutsäga framtiden och föreställa sig de värsta skeendena är en vanligt förekommande ovana. Att avlägsna denna ovana från ens mentala universum är inte lätt eftersom det ofta är något man har gjort så länge man kan komma ihåg.

Men det går att lära dig att sluta förutsäga framtiden. Låt oss titta närmare på saken.

Att försöka förutsäga framtiden kan orsaka mycket ångest, en bild på en kvinna på en stormig strand

Istället för att förutsäga framtiden, omvandla din nuvarande situation

När du upptäcker att du har gått in i en rundgång där dina tankar ständigt bara snurrar kring vad som kommer eller inte kommer att hända: testa denna väldigt enkla metod. Börja med att ta ett djupt andetag och andas sedan ut. Det finns inget bättre sätt att hålla fast vid nuet än att bli medveten om sin andning.

Du är gjord av kött, ben och en hjärna som ofta rör sig snabbare än vad du skulle vilja. Men din kropp och ditt sinne är i behov av att du befinner dig i ditt här och nu. Så andas djupt och skapa ett rytmiskt lugn i buken där dina nerver går samman. Det är viktigt att skapa balans för att dina muskler ska slappna av och för att skapa sinnesro för att undvika huvudvärk.

Oroliga sinnen är överaktiva och det kan leda till stress och en snedvinklad syn på verkligheten. Det kan göra att vi enkelt uppfattar framtida händelser som negativa, och detta kan få våra kroppar att gå in i ett beredskapsläge för fara. Det är som att vänta på ett hot. Våra sinnen skärps och kroppen förbereder sig för det som ska komma, verkligt eller imaginärt. Som ett resultat orsakar detta muskelsmärta, obehag och konstant trötthet.

Att försöka förutsäga framtiden kan vara en förödande form av lidande. Men varför gör vi detta? Är denna typ av tänkande till någon nytta? Det verkar inte så.

Fokusera på nuet genom att ge dig själv vad du behöver

Verkligheten existerar i nuet. Vi dröjer dock sällan kvar i detta nu. Det mänskliga sinnet är en outtröttlig akrobat: den hoppar från här till där, från det förflutna till framtiden.

Oftast ägnar vi oss åt att komma ihåg gårdagen och fokusera på misstag, missade möjligheter eller ouppfyllda drömmar. Sekunder senare, med en snabb piruett, flyttar sinnet oss till framtiden där det dansar genom alla möjliga scenarier av vad som skulle kunna hända, eller vad som skulle kunna missas.

Du måste träna ditt mentala fokus för att stanna kvar i nuet, i ditt här och nu. Ibland kan dock verkligheten omkring oss vara komplex, känslig och definieras av konstant osäkerhet.

Vad kan vi göra när vardagens verklighet är full av hinder? Svaret är enkelt: du måste ge dig själv vad du behöver. Här följer några strategier:

  • Förvänta dig inget. Fokusera istället bara på att objektivt analysera vad som händer och vad du behöver göra här och nu för att må bra.
  • Ibland beror din omedelbara verklighet på att vidta åtgärder. I så fall ska du inte skjuta upp dem. Reagera, mobilisera, förvandla och var proaktiv.
  • Vid andra tillfällen är det bäst att ingenting göra. Acceptera helt enkelt det som händer, omfamna den nya verkligheten och ta hand om dig själv. Hur? Genom att vila, acceptera dina känslor och hålla dig lugn.
En man som står inför två olika vägar

Sluta förutsäga framtiden och våga skapa den

Vissa säger att vi lever i en era av distraktion. Andra anser att detta är en tid av konstant oro. Hur som helst, det finns något som är alltjämt närvarande: ​​morgondagens bekymmer.

Besattheten av att förutsäga framtiden är ett desperat försök av sinnet att få kontroll över saker och ting. Du kanske tror att om du kan beräkna vad som kan hända om några dagar eller månader, så kan du förbereda dig för det.

Problemet är dock att du alltid förbereder dig på det värsta. Denna ångestnivå orsakar problem och är inte någon bra strategi.

Att inte försöka förutsäga framtiden borde definitivt vara vårt mantra för mental hälsa. Vi rekommenderar istället ett annat tillvägagångssätt: omvandla ditt nuvarande till en bättre morgondag.

Fokusera mindre på vad som utspelar sig i ditt sinne och mer på vad som händer runt dig, just här och just nu. Det är där möjligheter uppstår och där du behöver dig själv som mest. Som Mark Twain en gång sa: ”Jag har gått igenom ett antal hemska saker i mitt liv, varav några faktiskt hände”.

Vid många tillfällen kan en förståelse för att våra tankar bedrar oss göra det möjligt för oss att rikta vår uppmärksamhet på vad som faktiskt händer mitt framför oss. Vi behöver varandra just nu. Vi måste ge oss själva vård, balans, lugn, sammankoppling och kreativitet.

Konsten att kontrollera tanken och uppmärksamheten kräver tid och ansträngning. Men om du lyckas blir effekterna terapeutiska. Börja det avgörande arbetet redan idag!