Stängt för mental semester

· 22 november, 2016

Många av oss vill ha några dagar ledigt från orosmoment och scheman så att vi kan slappna av och bli fria från all uppbyggd stress. Vi lämnar saker hängande för de där semesterdagarna då vi avser att utföra dem under ett ”totalt lugn”. Vi skjuter fram beslut om vår framtid för dessa magiska dagar.

Men vi bör förstå att riktiga semestrar inte handlar om dagar då man inte har något att göra. Dessa är bara dagar utan arbete, men med en annan typ av ”stress”. En riktig semester är en där man har mental semester. Vissa personer kan inte ens planera en semester. För dem finns det bara ”en lugnare form av stress”.

Det rätta sättet att vila existerar inte bara under semesterdagar. Vi bör införliva en mental semester i våra liv. Vi kan undvika att bygga upp utmattning om vi vet hur våra sinnen fungerar. Stress kommer ofta när vi oroar oss för mycket om småsaker.

Utav denna anledning kommer att vi ge dig några riktlinjer för att få en sådan mental semester, fri från ångest. Vi visar även hur du kan integrera denna avslappning i din dagliga rutin.

För sinnet är varje ämne som ett ben för en hund.
Det gillar att ta det och lukta på det, och när det är borta så vill det ha ett nytt.

Mental semester: vad detta är och hur man uppnår detta

Du måste inte be din chef om några dagar ledigt, och ej heller ha dina föräldrars tillåtelse eller dina vänners eller din partners åsikt. En mental semester inträffar närhelst du vill, oavsett tid eller plats. Det viktigaste är att etablera mentala vanor och beteendevanor. Dessa hjälper till att lindra det obehag som vi upplever med vissa tankar.

Vi kommer därför ge dig strategier för att du ska kunna ha bättre kontroll över dina tankar.

Meditera varje dag

Meditation är inte bara en teknik för att man ska bli lugn. Olika studier har visat att det är ett effektivt redskap när man har ångest. Det går därför bortom en placeboeffekt eftersom meditation skapar en mental frigörelse.

Kvinna

Målet med att meditera är inte att hålla sitt sinne blankt, utan att observera andningen, tankarna och känslorna, och bli fullt medveten om dem. Att träna sig på detta och göra det minst en gång per dag kommer att reducera ditt obehag avsevärt.

Notera vilka tankar som inte har någon lösning

Det sägs att man måste ta beslut för att kunna vara lycklig. Detta kommer att dirigera vår nutid och diskret guida vår framtid. Å andra sidan, att fly från dem eller låta tiden eller andra personer ta dem åt oss är generellt sett inte vårt bästa val. Men precis som allt annat så har varje beslut en tid och en plats.

Vi kan inte ändra oss varje gång vi går till jobbet, går hem eller tar vår dagliga promenad. Men vi kan träna vårt sinne så att det skjuter upp beslut till en lämplig tid.

Precis som vi fokuserar oss på objekt, ljud och smaker så har vi även en mental uppmärksamhet som kan riktas mot ett håll eller ett annat. Att ta kontroll över denna uppmärksamhet är inte enkelt. Ingen har visat oss hur och generellt sett är vi så klumpiga att vi inte kan uppleva fördelarna med det.

Vi är inte heller vana vid att klassificera beslut. Det finns vissa som vi redan har tagit men som vi fortsätter tänka på. Andra handlar om det som aldrig har varit ett dilemma (de är mer baserade på en hypotes). Några kräver hjälp från en expert. Och till slut så finns det de som vi måste ta, oavsett om de är lätta eller svåra. Med tanke på dessa saker måste vårt mentala sätt att handla vara distinkt.

Om du inte har tillräckligt med pengar för att flytta till en ny plats så bör du inte slösa bort din tid med att tänka på detta. Dra ner på den tid som du lägger på detta. Tänk mer på det först när det är ett realistiskt alternativ. Ta kontroll över dessa aspekter innan de tar kontroll över dig genom den osäkerhet som de implicerar.

Klocka

Å andra sidan, om du är dedikerad till att göra något, analysera inte allt från tusentals olika vinklar. Allting har sina för- och nackdelar. Gör en lista på dem och du kommer att hitta mer positiva saker. Ta ett beslut så snart du kan. Du måste inte vara impulsiv, men du bör heller inte skjuta på det i onödan.

Börja gå

Att gå är en energisk aktivitet. Dina tankar flödar och det verkar som att de gör detta i samma takt som ditt sinne. Det är som att du har gett dem en kompass, en rytm genom dina rörelser som de finner väldigt behaglig.

Kom ihåg det band som existerar mellan kroppen och sinnet. Använd detta. Tänk inte bara på din kropp när den protesterar. Glöm inte att den är ett bra redskap som har direktkommunikation med sinnet.
Gång

Etablera kontroll över stimuli

Det är som om du spenderar hela dagen med att gå längs gator fyllda med folk. Som dagen före julafton, precis så. Du tycker inte om att gå, du tittar överallt och på samma gång ingenstans, och det förekommer många meddelanden som fyller och mättar ditt sinne. Det är väldigt troligt att ditt sinne går längs denna gata varje dag. Om det försöker fly undan så fångar du det eftersom du har känslan att du hade slösat bort din tid om du inte var där.

Oavsett om det är något obligatoriskt eller för att det är socialt rätt att göra så kommer ditt sinne att gå från en plats till en annan, följt av det ljud som inte kan stängas av. Stanna och hoppa av, lägg dig ner och slut dina ögon. Vänj dig vid att fly ibland, välj dina ögonblick, och låt inte behovet ta över dig och dra dig dit det vill.