Tre steg för att lyckas fly från en mental storm

· 22 juli, 2018

En ”mental storm” kan träffa oss när många olika negativa idéer uppstår på samma gång. Den är så stark att den helt verkar förstena oss. Det är som om vi plötsligt inte kan se något framför oss. Vi känner oss helt omringade av pessimistiska, nedslående, irriterande och depressiva tankar på samma gång.

En mental storm sker efter en väldigt svår upplevelse, såsom att ha förlorat jobbet, ett uppbrott eller andra typer av besvikelser. Vid andra tillfällen sker den efter att vi försök att härda ut med jobbiga omständigheter under lång tid. Vi känner oss inte bekväma med hur livet går, och det kommer en punkt när vi inte orkar längre.

”Kris sker när det gamla inte har dött och det nya fortfarande inte har fötts.”

-Bertolt Brecht-

Det är ett tillstånd där pessimism greppar tag om oss. Vi känner att vi inte har styrkan att gå vidare. Vi måste ge upp allt och känner oss fjättrade där vi står. Det är normalt att drabbas av en mental storm någon gång under livet. När den kommer finns det tre steg du kan ta för att fly från den. Låt oss fördjupa oss i dem.

1. Observera den mentala stormen och förbli lugn

Tänk på en faktisk meteorologisk storm. När den kommer är det första vi gör att söka skydd. Det finns inget annat sätt att möta ett sådant fenomen. När vi funnit en säker plats kan vi ofta observera stormen säkert. Vi omges av stormen, men vi kan observera den från utsidan.

Moln i händerna

Samma sak måste göras med en mental storm. Det första vi måste göra är att hitta en säker plats inom oss själva: ett tillstånd av fridfullhet. För att uppnå det är det bästa rådet att andas djupt i 15 minuter. Om möjligt kan du ta en kort promenad och se till att andas långsamt samtidigt.

Nästa steg är att notera allt som sker. Vilka är alla de där idéerna och tankarna som invaderar vårt sinne under den mentala stormen. Skriv ned dem. Gör en lista, men tänk inte på dem. Det finns inget annat du kan göra just nu.

2. Undersök dina alternativ

När du lugnat ned dig måste du börja leta efter ljuset som skiner bakom molnen. Du har en lista framför dig, men tro inte att du kommer komma ut ur den mentala stormen riktigt än. Observera bara och se huruvida det finns ett sätt att komma ut ur ditt nuvarande tillstånd.

Med andra ord måste du leta efter ett sätt att förbättra din nuvarande situation. Frågan du måste ställa till dig själv är: vad kan jag göra för att göra allt detta bättre. Koncentrera dig bara på det. Här och nu. Tänk inte på medellånga eller långsiktiga lösningar.

Vad du behöver nu är inte att lösa alla dina problem, utan att finna en väg ut ur den mentala stormen. Vad behöver du? Vad längtar ditt hjärta efter? En kram? En sång som motiverar dig? Lite träning? Att äta något du älskar? Vad du vill ha i detta ögonblick är giltigt!

3. Börja arbeta

När du upptäckt vad som verkligen ger dig tröst ska du inte vänta längre. Satsa på det. Gör vad du måste, och gör det snabbt. Om du tvekar kommer du bara känna dig sämre och sämre. Om du låter tiden gå kommer det vara svårare att fly från stormen.

Agera efter dina instinkter!

Balanserande kvinna

Vad som sker under en mental storm är ett litet sammanbrott av våra tankar och känslor. Vi slutar se på saker som de verkligen är, i favör för en förvrängd bild. Allt ser mycket allvarligare och svårare ut när vi är i stormen.

Men världen är inte så. Vi uppfattar den som sådan eftersom vi lever under en storm som berövat oss på hopp och svämmat över oss med rädslor.

Det är därför det är så viktigt att du flyr från denna mentala storm så snart som möjligt. Du måste återfå ditt lugn och ta kontroll igen. I stunder som dessa ska du inte tänka på något annat, fokusera bara på dig själv. Skjut resten åt sidan.

Ditt sinne och ditt hjärta säger åt dig att stanna upp och analysera vad som sker. Lyssna på vad din inre röst säger till dig. Varje storm har ett slut, och du kommer kunna se saker på ett helt annat sätt efteråt.