När känslor överväldigar dig ska du bara andas

· 20 november, 2017

Känslor är som en inre kompass. De vägleder och pushar oss oftast att skrida till handling (men inte i alla situationer – rädsla kan t.ex. vara paralyserande). Så vad händer när dina känslor överväldigar dig? Mest troligt kommer du överreagera, vilken kan påverka självkänsla och självsäkerhet.

Att uppnå emotionell balans är en process som kräver övning och träning. Tänk dig att du måste åka en berg-och-dalbana varje dag för att känna dig motiverad och fri från emotionellt bagage. Emotionell intensitet kanske känns bra i stunden, men upp- och nedgångarna kan göra dig utmattad.

Denna emotionella berg-och-dalbana kommer troligen även göra att du känner dig desorienterad och få dig att ifrågasätta dina livsplaner.

”Ta konsekvent och medveten kontroll över dina känslor och förvandla frivilligt upplevelserna i ditt dagliga liv.”

-Anthony Robbins-

Varför dina känslor överväldigar dig

Behöver du uttrycka dina känslor intensivt för att känna dig levande? Emotionella utbrott är ofta associerade med drama eller överdrivning, men så är inte alltid fallet.

Du kanske måste känna och uttrycka dina känslor eftersom det är ditt sätt att visa hur du känner, och/eller så känner du inte till något annat sätt.

Överväldigad av känslor

Emotionell intensitet är även vanligt hos högkänsliga personer som är empatiska och har förmågan att sätta sig själva i andras skor. Personer som blir starkt påverkade av allt kan känna sig skyldiga eller vara väldigt hårda mot sig själva.

Det är inte lätt när känslor överväldigar dig konstant.

Känslor kommer och går i vågor

Alla känslor är giltiga och nödvändiga för din utveckling. Alla har de någon form av adaptiv funktion. Det finns inga bra eller dåliga känslor, och det finns inget bättre eller sämre sätt att känna dem på. Det är viktigt att låta dig känna varje känsla och finna ett sätt att göra varje mer hanterbar.

Alla känslor oavsett hur intensiva de är, kommer gå över om du låter dem. Känslor är som vågor som kommer och går, och det är viktigt att inte låta dig dras med i tidvattnet. Försök att hitta det hälsosammaste sättet att uttrycka dina känslor så att de inte dränker dig.

”Förmågan att pausa och inte agera på din första impuls har blivit en vital lärdom för det dagliga livet.”

-Daniel Goleman-

Att andas är nyckeln till att förändra dina känslor

Andningen är pelaren som håller alla våra känslor uppe. Sättet vi andas på fastslår intensiteten hos våra känslor. Det kan till och med slå fast vilka typer av känslor som vinner över andra. Om du till exempel tar korta, grunda andetag kommer du kanalisera ångest, obehag eller ilska. Om du å andra sidan stannar upp i din andning och koncentrerar dig på att andas ut mer än vad du andas in genom näsan, kommer du bli lugnare.

Koncentrera dig på andning

Ångest, rädsla och stress kan göra dig andfådd eller orsaka snabb och grund andning. Att andas långsamt kan hjälpa din kropp att bli mer avslappnad.

Att lära dig att andas när känslor överväldigar dig

Om du vill lära dig att andas genom dina intensiva känslor måste du först göra följande:

Identifiera fysiska förnimmelser

Observera huruvida du känner en klump i halsen, en knut i magen eller stickningar på ryggen…

Identifiera den grundläggande känsla som orsakar den fysiska förnimmelsen

Vi har fyra grundläggande känslor som ligger bakom vad vår kropp känner. Att ge vad som drabbar dig ett namn kan hjälpa dig att ge upplevelsen betydelse.

Andas in i din känsla och uttryck den

Ge dig själv utrymme att känna din känsla vid dess fulla kapacitet. Försök inte att kontrollera dina känslor. Det kan leda till emotionell undertryckning. Bara genom att andas hanterar du dina känslor på ett annorlunda sätt.

Om du känner irritation, lugna ned dig och släpp taget utan att såra dig

Istället för att låta frustrationen ansamlas och till slut explodera mot andra, ska du lugna ned dig. Då kan du finna ett bättre sätt att uttrycka vad du känner.

Om du behöver ventilera så att den inte överväldigar dig, finns det alltid sätt att göra det utan att såra dig själv. Att trycka en kudde eller handduk eller krossa en plastflaska medan du tänker på vad som gör dig arg är ett sätt att kanalisera din ilska. Ju mer konkret du kan uttrycka dina känslor, desto bättre.

Allt handlar om att spendera den fysiska energi som innehåller känslan.

Krama en stressboll

En praktisk övning för att jobba med andning och känslor

Att långsamt andas ut är associerat med avkoppling. Att andas in är å andra sidan associerat med stress och ångest. Att lära sig att andas lugnt kräver daglig övning. Vi kan dela upp detta i fem steg:

  • Andas normalt in genom näsan med munnen stängd.
  • Andas långsamt ut genom näsan med munnen stängd.
  • När du andas ut ska du tyst och långsamt upprepa ordet ”lugn” eller ”avslappnad” (eller andra ord du finner avslappnande).
  • Räkna långsamt till fyra och inhalera sedan igen.
  • Utöva denna övning flera gånger om dagen och ta 10-15 andetag varje gång.

Ju mer du övar på att andas, desto enklare blir det att hantera dina känslor. Du kommer kunna motverka att känslor överväldigar dig. Emotionell balans är direkt kopplad till att lära dig att använda dina känslor för att kommunicera med dig själv och andra på ett hälsosammare sätt.