7 tecken på olöst emotionellt lidande

· 3 juli, 2018

Det är ett misstag att tro att svåra situationer, sådana som orsakat mycket olöst emotionellt lidande, kommer bli bättre med tiden. Att inte vara impulsiv eller att tänka på något annat räcker oftast inte.

Problemet, eller traumat, kan sluta sig istället för att bli bättre. Det kommer göra det ännu svårare att få stopp på lidandet, trots att varje X i kalendern kan få smärtan att verka lite dovare.

Generellt är det varken bra att vältra sig i smärta eller ignorera den. Du måste anstränga dig för att smälta dina smärtsamma upplevelser. Med andra ord måste du verkligen förstå dem och förändra märket de satt på ditt liv.

Oftast när du har någon form av olöst emotionellt lidande så leder det till att livet börjar bli komplicerat. Du har kroniskt dåligt humör, ditt immunförsvar blir svagare och det är svårt att fokusera på saker och ting.

Du mår dåligt men kan inte riktigt ta reda på exakt varifrån problemet kommer. Detta är bara några av tecknen på att du måste jobba med något från ditt förflutna.

”När vi inte längre kan förändra en situation utmanas vi att förändra oss själva.”

-Viktor Frankl-

1. Problem med att kontrollera ilskan

Detta är ett av de tydligaste tecknen på olöst emotionellt lidande. Det kommer in i ditt liv i form av konstant irritation. Du blir arg över nästan allt och du börjar gräla eller ha konflikter med andra. Du är konstant på dåligt humör och det finns inget någon kan göra eller säga för att få det att upphöra.

Det är som en djup vrede inom dig som vägrar försvinna. Sättet du uttrycker ilskan börjar bli överdrivet. Du får våldsamma utbrott allt oftare. Du kan till och med försöka förändra ditt beteende, men utan att lyckas.

Du spenderar dagarna med att be om ursäkt och bli arg på dig själv. Utöver det söker du efter saker som kan rättfärdiga din ilska. Sanningen är att du innerst inne kan ha att göra med olöst emotionellt lidande.

Fly inte från dina problem

2. Instabilitet i dina sociala relationer

Det är inte alltid lätt att lägga märke till, men dina relationer med andra personer förändras. Plötsligt verkar alla tråkiga, inte värda din uppmärksamhet eller ärligt talat outhärdliga. Det är svårt för dig att se den goda sidan hos dem. Istället hittar du alla deras fel.

Du kan känna för att gå ut och träffa någon, men strax innan du går ändrar du dig och går till sängen istället. Du hittar på ursäkter så att du inte behöver dela saker du brukade. Du känner för att vara ensam, men du är inte bekväm då heller.

3. Personlig försummelse

Personer som älskar sig själva och värderar vilka de är tar hand om sig själva och allt annat. Vi talar inte bara om externt utseende, utan allt som inkluderas i din rutin. Ditt matschema kan till exempel börja bli helt slumpmässigt.

Det sker med sömn också: du får antingen för mycket eller för lite. Dina regelbundna vanor blir helt enkelt bortom kontroll. Vissa personer börjar försätta sig i situationer som är farliga för deras fysiska hälsa eller integritet.

Kvinna med stängda ögon

4. Hopplöshet – ytterligare ett tecken på olöst emotionellt lidande

Hopplöshet är känslan av att ha en kompass som inte fungerar, där du inte kan hitta norr. Den har att göra med tankar om att inget kommer förändras i framtiden. Du tror att du är i en dålig situation och att allt kommer förbli så oavsett vad du gör.

När du tittar framåt ser du bara en ändlös repetition av samma saker. Du känner inget intresse eller entusiasm för vad som finns framför dig.

Denna känsla av hopplöshet kan komma runt hörnet då och då eller vara permanent. Om den varar under lång tid kan du känna att du håller på att bli galen. Om det går så långt, betyder det att du behöver hjälp.

5. Tvångsmässiga beteenden och besatta tankar

När du har olöst emotionellt lidande fylls ditt huvud med väldigt irrationella, otroliga rädslor och orosmoln. De kan till och med bli besatta. Du kan till exempel börja tro att det kommer börja brinna i huset. Så dag efter dag försöker du hitta alla orsaker till din fantasield, som endast finns i ditt huvud. Varenda dag.

Tvångsmässiga beteenden börjar generellt som en typ av omedelbar (men inte långvarig) kur för dina besattheter. Men i slutänden gör de dig till en fånge. Inledningsvis kan det verka som det bästa sättet, men i det långa loppet ger du bara besattheterna näring.

Undvik tvångstankar

6. Trötthet

Många personer med olöst emotionellt lidande börjar känna sig konstant trötta. Det sker både mentalt och fysiskt. Det är som om man inte har energi för att göra saker, som om en liten uppförsbacke blivit ett berg.

Denna brist på energi leder även till att man leder ett mer stillasittande liv. När du har fritid spenderar d u den med att se på TV eller ta en tupplur. Du känner inte att du har styrkan att göra något annat än att spara energi för de sluttningar som dykt upp i livet.

7. Brist på åtrå

Djupt inrotat emotionellt lidande kan även sänka din sexlust. Men det går bortom att inte vilja ha sex, och betyder även att du tappar intresset för att smeka eller bli smekt, i att förföra och att förföras.

Att tappa denna form av åtrå är att förlora en källa för njutning. Det var en aktivitet som brukade ge livet lite färg och stärkte dina band med din partner. Så det är heller inte ovanligt att din intimitet med den andra personen hotas med dessa stunders frånvaro.

Det värsta är att det sker just när du behöver personens stöd som mest. Att få din partners empati blir svårare vid exakt fel tillfälle.

Kvinna på säng

Alla dessa saker kan vara tecken på att du har olöst emotionellt lidande. Det ligger någonstans i ditt förflutna. Du kanske kan komma på varifrån smärtan kommer, men andra gånger går det inte.

Hursomhelst befinner du dig i en situation som ropar efter hjälp från en utbildad expert. Du kan bli överraskad av hur mycket denna person kan hjälpa dig.