Uttryck dig själv och känn dig frigjord

26 januari, 2020
När du inte kan uttrycka dig själv så kommer kroppen och sinnet att lida, men till vilken grad?

Du har antagligen befunnit dig i situationer där du inte kunde uttrycka dig själv. Du blev tillsagd att inte tala eller så kände du det bara. Dessa situationer är vanliga. Uttryck dig själv bättre med dessa tips!

Du har antagligen ibland varit tyst utan att du ens har insett det. I den här artikeln kommer vi prata om hur man uttrycker sig.

Du kommer se vad det handlar om och varför det kan orsaka mer negativa effekter än positiva och hur du kan hantera det.

Hemligheter och oförmågan att säga något kan leda dig till ohälsosamma interaktioner med dig själv, andra och världen omkring dig.

Kvinna som pratar i soffa.

Uttryck dig själv: varför kan du inte prata om det?

Detta kan hända i alla situationer. Å ena sidan blir du tillsagd att inte prata p.g.a. vad andra tycker. Å andra sidan så får du inte prata om något som du är intresserad av, och folk kommer inte säga varför.

Det finns också familjehemligheter som man inte bör dela med sig av. Dessa erfarenheter kan vara traumatiska och kommer begränsa din förmåga att göra dig förstådd.

Det verkar som att även om du pratar om vissa saker så kommer de fortfarande att stanna kvar. Känslorna, beteendet och tankarna kommer därför också att stanna kvar. Varför?

Eftersom människor har olika sätt att kommunicera på, och även om det verbala språket inte är där så kommer det icke-verbala att vara det.

Vi bör påpeka att inte varje person som säger att du inte kan prata om något är elak. Ibland kan man prata om något och såra någon utan att det egentligen var meningen.

Det finns dock andra som vill såra dig genom att hindra dig från att uttrycka dig själv, förbjuda dig att prata eller göra narr av dig då du gör det. Andra kommer vilja skydda dig samtidigt som de inte förstår att de sårar dig.

Att inte veta hur man uttrycker sig själv kan vara skadligt

I det här sammanhanget så kan tystnaden vara skadlig eftersom den hindrar din hjärna från att uttrycka idéer som går bortom din inre dialog. Känns det inte som att du håller på att explodera när du inte kan uttrycka saker?

Då andra inte låter dig uttrycka dig så begränsar de din rätt att prata.

Ibland bör man hålla tyst, speciellt om den andra personen har det svårt, men att göra det hela tiden kan få dig att känna dig oviktig, och det blir ett hinder mellan att hjälpa andra och att skydda dina rättigheter.

Andra gånger kan du vara rädd för att prata; speciellt då du känner dig skamsen eller sårad rörande något du har upplevt. Du måste dock prata om det för att kunna släppa och lära dig av det.

Då du inte går igenom denna process så kommer du återuppleva det om och om igen samt känna ångest över det.

Det finns dock andra gånger när man bevarar hemligheter för att hålla folk lyckliga. Det fungerar dock inte.

Människor har andra sätt att upptäcka saker på eller så kommer de inte kunna anta utmaningar eftersom de är medvetna om att något händer, men inte kan förstå vad det egentligen handlar om.

Uttryck dig själv för att reda ut situationen.

Man som pratar med son.

Uttryck dig själv: Hur man bemöter liknande situationer

  • Uttryck hur du mår. Du måste inte göra det genom att prata om det; du kan även använda konst, träning, meditation och knyta dina känslor till andra.
  • Sök hjälp. Oavsett om det rör sig om psykologisk hjälp, som en psykolog, eller om det är dina närstående som hjälper dig så är det inte en dålig sak att söka hjälpa. Men att inte göra något rörande dina känslor kommer vara negativt.
  • Arbeta med din uthållighet. Det är möjligt att gå framåt. Hur? Genom att arbeta med dig själv och fylla dina erfarenheter med nya lärdomar.
  • Sätt gränser. Om något sårar dig så bör du låta personer veta det. Detta är ett sätt för dig att skydda dig själv och för andra att veta att något stör dig.

Om du å andra sidan har dina misstankar så bör du be den andra personen att berätta för dig vad som pågår.

Du kan då hjälpa den andra personen att dela sin börda med dig och du kommer kunna använda strategier för att hantera smärtan.

Uttryck dig själv med dessa råd.

Det som lämnas osagt kan få dig att må dåligt. Som du kan se så finns det många sätt för dig att uttrycka dig själv och känna dig frigjord. Tänk på att folk kan såra dig även om de inte har för avsikt att göra det.

Det är därför viktigt att göra det osynliga synligt på ett bestämt sätt. För att göra detta så bör du använda strategier, färdigheter och attityder som vi har tagit upp här.

  • Catela, L.F.S: (2000). De eso no se habla. Cuestiones metodológicas sobre los límites y el silencio en entrevistas familiares de desaparecidos políticos. Historia, antropología y fuentes orales, pp. 69-75.
  • Werba, A. (2002). Transmisión entre generaciones. Los secretos y los duelos ancestrales. Psicoanálisis de la Asociación Psicoanalítica de Buenos Aires, 24, 295-313.