3 vanor för att boosta din självkänsla

· 14 juli, 2017

Vi vet att en hälsosam självkänsla är den bästa grunden för ett välfungerande sinne. Men samhället och datorretuscherade modeller, tidsbrist, besvikelser…inget av detta bidrar till att hålla uppe vår självkänsla. Faktum är att vi ibland verkar som dess värsta fiender.

Å andra sidan, att bemöta det tillstånd av osäkerhet som produceras av en låg självkänsla kräver en strategi, tid och en välförtjänt paus längs vägen. Denna artikel försöker att hjälpa dig genom att poängtera tre vanor som du kan använda dig av för att boosta din självkänsla.

”Om du inte är bra på att älska dig själv kommer du ha det svårt att älska någon annan. Du kommer att avsky den tid och energi som du ger den andra personen, som du inte ens ger dig själv.”
-Barbara De Angelisi-

När dig själv med mental medvetenhet

Vi vet att det som går in i våra munnar styr vårt humör. Vi kan säga att maten underhåller våra känslor. Den har ett mer transcendentalt mål än att bara bibehålla livet.

Nötter

Det finns livsmedel som är så fantastiska att de förbättrar vårt humör och ger oss energi, utan att påverka vårt matsmältningssystem för mycket. Livsmedel som ger oss en god sömn respektive en bra start på dagen. Genomtänkta, logiska måltider.

Dessa superlivsmedel stimulerar utsöndringen av s.k. ”välmående-hormon” och innehåller bra protein för att du ska kunna må bra. Vissa inkluderar omega-3-fettsyror. Torkade frukter, nötter, avokado och blå fisk.

Arbeta med och förbättra varje aspekt av din existens

Det är klart att självkänsla implicerar kärlek för ”ens hela varande”. Det är därför viktigt att vi arbetar med varje aspekt och dimension av våra liv för att uppnå ett inre fulländande. En viktig uppgift som många av oss inte har gjort är att omfamna glädjen av att vara levande. Jag refererar till lyckan av att ha möjligheter och alternativ. Och detta oavsett vilket litet utrymme du har för att ta beslut.

Det är ett av de mest grundläggande elementen när det gäller att framgångsrikt utveckla din självkänsla. Om vi inte utför denna vitala rättighet, kommer vi att känna oss fängslade av vår framtid. Vi kommer att utsättas för externa känslor och inte ha viljan att uppleva vår egen personliga utveckling, och vi reducerar därmed vår kärlek för oss själva. Ett viktigt drag som jag uppmanar dig till att leta efter är att utöka din uppmärksamhet bortom dina egna intressen.

Om vi bara fokuserar på en av de många stigar som finns tillgängliga för oss, är det normalt att vi känner oss ovärdiga av det värde som vi uppskattar. Vi tänker inte på andra alternativ och därför vågar vi inte överkomma och besegra oss själva inombords. Kom ihåg att du har ett ansvar: att utföra handlingar för att kunna förändra din relation med dig själv, med kompletterande övningar och aktiviteter.

Att veta vad du behöver som person

Med de sagda punkterna ovan har vi allt vi behöver för att njuta av grunden av en hälsosam, flexibel och ändå robust självkänsla. Men vi kan komplettera den med en annan vana: att lyssna på vad vårt sinne och vår kropp säger till oss. Att reda ut vad som låter oss älska vår existens och vilka handlingar som får våra hjärtan att skina.

Hjärta

Det finns många aktiviteter som gör att du känner dig full av vitalitet och med viljan att ta dig an världen. Detta inkluderar dans, sång och att vara i närheten av djur. Eller att gå till arbetet för att arbeta med det mål som du har kört fast på och som du inte vet hur du ska kunna lösa. Det vi syftar på är inte bara att du ska förbättra självkänslan. Du måste även ge näring åt de andra källor som ger näring åt den.