5 enkla sätt att förbättra ditt självförtroende

14 december, 2018

Självförtroendet är inte något som är där hela tiden, utan du behöver hela tiden träna på att förbättra ditt självförtroende för att upprätthålla det. Det måste läras, övas på och bemästras, som alla andra färdigheter. I den här artikeln kommer vi ta upp några enkla och effektiva sätt att förbättra din självkänsla. Genom att göra så kommer det bli enklare för dig att hantera det dagliga livet och förbättra din emotionella hälsa.

Hållning & attityd

Ditt kroppsspråk kan direkt visa om du är säker eller osäker. Ditt första intryck bör reflektera att du är redo och att du har kontrollen. Om du uppvisar självförtroende och tror på dig själv så kommer du inte bara att känna dig säkrare; det kommer även bli lättare för andra att lita på dig.

Flera studier visar att man kan känna sig bättre genom ha ett självsäkert kroppsspråk. En person med ett högt självförtroende håller huvudet uppe, sitter rakt upp, drar tillbaks axlarna och tittar direkt på personen som han eller hon pratar med. Detta är vad du bör göra. Ge personen ett fast handslag och håll ögonkontakt då någon pratar med dig.

Kolleger som har möte.

Klä dig attraktivt

Då du ser bättre ut så kommer du också att känna dig bättre. Om du väljer kläder och assessorer som får dig att känna dig attraktiv så kommer du förbättra ditt självförtroende. Klä upp dig och var inte rädd för att låta din personlighet skina igenom med hjälp av de accessoarer som du väljer. Ett smycke, en intressant klocka eller en speciell slips kan bli till intressanta saker att prata om.

Tala med självförtroende

Nästa gång du lyssnar på din favorittalare ska du analysera hur denne för fram sitt budskap. En bra talare pratar med självförtroende i en rytmisk och konstant ton. Istället för att använda uttryck som ”eh” och ”mmm” när du behöver tänka, ska du bara pausa. Det blir då mindre avbrott i det budskap du försöker få fram.

Ha ett bestämt men icke-aggressivt sätt att prata som visar din självkänsla. Detta kommer definitivt öka ditt självförtroende. Om du vill att andra ska ta dig på större allvar ska du inte prata med hög eller nervös stämma. Du bör även undvika nervösa skratt.

Ett exempel på en framstående talare är Neil deGrasse Tyson i dokumentärserien Cosmos: A Spacetime Odyssey. I denna serie kan vi klart och tydligt se hur han talar med självförtroende och hela tiden lyckas behålla åskådarnas uppmärksamhet.

Tänk och bete dig positivt

Ett annat sätt förbättra ditt självförtroende är att alltid se den positiva sidan av saker och undvika negativa kommentarer. Le och omge dig själv med glada och positiva personer. Du kommer må bättre och dina medarbetare kommer tycka om att spendera tid med dig.

Du kan även skriva en tacksamhetsdagbok om du vill att det ska bli enklare. Denna dagbok kommer hjälpa dig att vara tacksam för trevliga saker som hänt under dagen. Du kommer känna dig lugnare och ha mer självförtroende då du känner dig tacksam.

Positiv kvinna.

Skrid till verket för att förbättra ditt självförtroende

Om du vill förbättra ditt självförtroende så måste du dessutom göra mer än att bara ha bra hållning, lämpligt tonläge och klä dig propert. Närma dig någon på en tillställning eller acceptera ett projekt som du vanligtvis hade tackat nej till. Öva på att vara modig – det kommer snart bli lättare.

Då man inte gör något för att komma över rädslan så kommer man i slutändan bli ännu mer rädd och osäker. Om du går utanför din komfortzon så kommer du känna dig säkrare och ha större självförtroende. Som en praktisk övning kan du skriva ned dina styrkor och svagheter. De flesta personer kommer säga till dig att arbeta med dina svagheter. Men du bör faktiskt också undersöka vilka dina styrkor är och nyttja dem. När du lägger ner mer energi på att utveckla dina positiva styrkor så kommer du även få större självkänsla.

Vad du än gör så tänk på att det alltid kommer finnas personer som inte tycker om dig. Så fokusera på vad du verkligen vill uppnå och oroa dig inte över vad andra tycker om dig.