5 naturliga metoder som motverkar depression

8 november, 2017 i Kuriosa 248 Delat
Kvinna

Depression är ett multifaktoriellt tillstånd. Detta innebär att dess symptom och påverkan på livet hos den individ som lider av det är influerade av många faktorer. För att finna metoder som motverkar depression är det därför bäst att attackera problemet från olika sidor…

Det har nyligen lagts mycket vikt vid de kemiska förändringar som uppstår i hjärnan och som är associerade med depression. Mycket har sagts om hormoner: om lycka, stress, allt. Neurotransmittorerna och deras effekt på vårt humör har också diskuterats. Även om detta tillvägagångssätt är vetenskapligt och lämpligt så är det också viktigt att man reder upp några saker.

”Depression är ett fängelse där du är både fången och den ondskefulle fångvaktaren.”
Dorothy Rowe

Depressionens kemi

Depression producerar kemiska förändringar inom hjärnan och vice versa. Men hjärnans kemi förändras alltid. Kvaliteten på våra tankar och de substanser vi intar är två agenter som kan modifiera kemin i våra hjärnor. När det kommer till depression ökar de eller minskar den mängd serotonin som finns tillgänglig.

Produktionen av serotonin börjar i tarmarna. Därifrån börjar förelöparen till detta hormon att skapas, som kallas tryptofan. Därför kallas tarmarna många gånger vår ”andra hjärna”. Den mat vi äter är därför väldigt viktig, samt den livsstil som vi har. För att kunna producera mer serotonin, som kommer att vara till hjälp med att motverka depression, finns det några helt naturliga metoder. Dessa är bara 5 av dem.

Huvud

Livsmedel som hjälper till att reducera depression

Låt oss börja med att säga att det finns vissa livsmedel som motverkar produktionen av serotonin. Dessa livsmedel ökar risken för depression. Dessa livsmedel är kolhydrater och livsmedel som har en hög nivå av socker. Denna typ av mat är som en energiutsöndring inom din kropp. De metaboliseras snabbt och ger upphov till en iver. Med andra ord skapar de en form av withdrawal-syndrom.

Å andra sidan bidrar andra livsmedel som fullkorn, frukter och grönsaker till att placera mer tryptofan i blodet. Detta innebär en större produktion av serotonin. Dessa livsmedel fungerar därför som skyddande agenter mot depression. Medicinska studier har på senare tid relaterat gurkmeja till denna effekt.

Den lämpligaste formen av träning

Alla typer av träning ökar serotonin-nivåerna inom hjärnan. Men effekten är mycket större då träningen kombineras med specifika situationer. Det idealiska är att utveckla en situation som får sinnet att slappna av. En miljö som sänker ens ångestnivåer.

Fysisk träning är mycket mer produktiv om den utförs utomhus. Träden och den gröna naturen förstärker träningens effekt. En enkel promenad genom skogen kan ha fantastiska effekter. Havet kan också bidra med helande egenskaper.

Fötter

Positiva tankar och meditation

Våra tankar har en enorm makt över vårt humör. Det har exempelvis visat sig att placebo-effekten är väldigt hög hos personer som lider av depression. I vissa experiment får folk höra att de kommer att få en drog som är väldigt effektiv mot depression. De flesta tar den och känner sig bättre. Det är den effekt som ett positivt tänkande skapar.

Tekniker för avslappning och meditation är också väldigt bra för personer som känner sig deprimerade. Ibland är det tillräckligt att bara försöka ta en stund till att andas och tömma sitt sinne. Det har även bevisats att religiösa personer ökar sin känsla av lycka genom att upprepa böner.

Litteratur och skrivande

Litteraturen låter oss komma i kontakt med andra personers erfarenheter, vilket reflekteras i huvudpersonerna eller i själva berättaren. Detta renar våra egna känslor. De inspirerande historierna som finns i litteraturen skapar en känsla av välmående och bidrar till att modifiera vår hjärnkemi på ett positivt sätt, vilket skapar positiva tankar.

Skrivandet har å andra sidan en speciell katharsis-effekt. Joel Robertson, expert på ämnet, rekommenderar att alla skriver under 20 minuter per dag under 4 dagar i sträck. Ämnet bör röra smärtsamma upplevelser och det är bäst att göra det utan att tänka, nästan automatiskt. Denna forskare försäkrar att denna upplevelse bidrar till ett tillstånd av frid.

Moln

Lyssna på klassisk musik

Det har bevisats att vissa melodier har förmågan att öka produktionen av serotonin och harmonisera hjärnan, samt medföra en känsla av välmående och entusiasm. Bachmusik är en av de mest rekommenderade. Denna kompositör skapade kompositioner i en matematisk ordning som verkar gå i linje med vissa frekvenser i hjärnan.

Det finns även andra rekommenderade kompositörer: Brahms, Chopin, Händel, Haydn och vissa operor som Madame Butterfly. Klassisk musik inspirerar och skapar en form av öppnande av ens känslor, som hjälper dig att ansluta till din egen smärta, och detta har en väldigt hälsosam effekt.

Det är inte lätt för deprimerade individer att utföra handlingar som främjar välmåendet eftersom deras kroppar ber dem att ge upp. Det kanske behövs lite extra motivation. Det kanske behövs stöd för att börja. Men den svåraste delen är precis det där, att börja. Dessa metoder som motverkar depression på ett naturligt sätt tenderar att vara effektiva på kort sikt. Oavsett om du har depression eller inte, vågar du prova dem för att förbättra ditt humör och ditt välmående?

En av många metoder som motverkar depression

MER FÖR DIG