5 sätt att bekämpa ångest

· 8 april, 2016

Ångest är för tillfället ett av de vanligaste psykologiska problemen i världen tillsammans med stress och depression.

På grund av den avsevärda mängd människor som drabbas av denna åkomma har en serie studier genomförts om hur man kan övervinna ångest på ett effektivt och långvarigt sätt.

Jag uppmanar dig att hitta en lugn stund och läsa denna artikel om hur man vinner kampen mot ångest. Med följande metoder och råd kan du lära dig hur man sätter ångesten på plats.

Även de som lider av kronisk ångest kan dra nytta av dessa metoder. Vi måste alla lära oss att inte bli slavar under våra egna känslor. Det är viktigt för alla att veta hur man hanterar dem positivt och till sin egen fördel.

Vi har alla förmågan att välja, ta beslut och vara aktiva medlemmar i våra egna liv. Låt inte dig själv vara passiv och styras av dina omgivningar.

Så vilka är de fem effektivaste sätten att bekämpa och övervinna ångest?

1. Fysisk träning

Att träna låter oss frigöra och rensa vårt sinne samt fokusera på de fysiska aspekterna, som andning och känslan som skapas av det vi ägnar oss åt.

Jasper AJ Smith, en psykolog vid University of Texas i Austin, bekräftar att fysiska aktiviteter hjälper oss att koppla bort från alla orosmoln och den ”huvudvärk” som ångest genererar.

Om vi inkluderar fysiska aktiviteter i våra dagliga liv kommer vi enligt studier minska ångesten med 50%, vilket gör det till ett av de mest effektiva och hälsosamma sätten att övervinna den.

2. Kognitiv beteendeterapi

Kognitiv beteendeterapi är ett fält inom psykoterapin som hjälper oss att få en specifik och tydlig bild av de tecken och konsekvenser som ångest kan orsaka inom oss.

För att dra full nytta av denna terapi måste vi vanligtvis avvara minst en timme per vecka i tre till fyra månader. I terapin kommer du lära dig vikten av dina tankar och hur de påverkar vad du känner och gör.

3. Meditation

Tack vare en studie som genomförts av Fadel Zeidan, en forskare från den medicinska skolan på Wake Forest University, har man bevisat att ångest påverkar kroppen. Den deaktiverar områden i hjärnan som har hand om korrekt generering och hantering av våra tankar. En av de huvudsakliga och vanligaste egenskaperna hos ångest är att den får oss att tappa kontrollen över våra egna tankar, mycket snabbt och mycket enkelt.

Zeidan föreslår meditation som ett sätt att ”koppla bort” och upprätthålla vår känslomässiga kontroll.

4. Sömn

Många studier och forskare har bekräftat att sömnlöshet och sömnproblem är en av de huvudsakliga källorna till ångest. Om vi inte får tillräckligt god sömn i tillräckliga mängder aktiverar vi områden i hjärnan som är ansvariga för att producera ångest.

Det är vanligt att lägga märke till höga ångestnivåer hos personer som lider av sömnlöshet. För att undvika denna situation är det rekommenderat att få åtta kontinuerliga timmar av sömn per natt och att du dessutom sover enligt ett regelbundet sömnschema. Det är även bra att undvika livsmedel med innehåll som inte främjar god sömn, såsom socker och mättade fetter, samt koffein.

Sömn och personlig vila är ett av de viktigaste och nödvändigaste sätten att övervinna ångest.

5. Yoga

Meditation och avslappning förbättrar vårt humör. Med det sagt är en av de mest rekommenderade aktiviteterna, som tillåter oss att åtnjuta dessa hälsosamma aspekter, yoga.

Yoga hjälper oss att sänka våra ångestnivåer eftersom det stimulerar det parasympatiska nervsystemet. Detta system hjälper oss att hantera avslappningen och dess effekter på vår kropp och vårt sinne. För att ta del av yogans egenskaper och korrekt hantera vår ångest rekommenderar experter att man provar på tre omgångar per vecka i tolv veckor.