Guidad meditation och dess fördelar

Guidad meditation ger dig möjlighet att gradvis fördjupa dig i meditationens hantverk. I den här artikeln tar vi en titt på detta och ger dig en uppfattning om några av de olika resurserna du kan använda för att testa det.
Guidad meditation och dess fördelar

Senaste uppdateringen: 30 juli, 2021

Meditation är på modet. Faktum är att många psykoterapeuter rekommenderar det tack vare dess många fördelar. I den här artikeln kommer du att upptäcka vad guidad meditation är och dess föreslagna fördelar.

Det finns flera typer av meditation. Till exempel kundalini eller chakrabaserad. Den här artikeln fokuserar dock på guidad meditation. Detta är den bästa typen för nybörjare. Låt oss ta reda på varför.

En person som mediterar.

Vad är guidad meditation?

Guidad meditation utförs med stöd av en person med erfarenhet av konsten. Denne berättar vad du ska göra och guidar dig genom hela processen. Guiden erbjuder dig också känslomässigt stöd inför eventuella obehagliga känslor du kan uppleva. Dessa kan vara nervositet, otålighet, tristess eller brist på koncentration.

Tidskriften Mindfulness: General Concepts, Psychotherapy, and Clinical Applications anger att mindfulness-metoder som meditation involverar “en objektiv observation av verkligheten i nuet utan en dömande attityd och med full öppenhet och acceptans”. Det är faktiskt en myt att du måste tänka tomt eller inte tänka på någonting.

Vid guidad meditation är instruktörerna helt medvetna om att du kommer att ha tankar i ditt sinne. Målet är dock att se på dem som om du låg på gräset och de är molnen på himlen. Du ser dem passera utan att döma dem. De passerar sedan och de nästkommande anländer. Med övning kommer du att kunna vara mer avslappnad och medveten om nuet.

”Mindfulnessutövning innebär att vi i varje ögonblick förbinder oss att vara närvarande; bjuder in oss själva till samspel med detta ögonblick i full medvetenhet… ”

 -Jon Kabat-Zinn-

Fördelarna med guidad meditation

Nu när du är medveten om att guidad meditation är ett bra sätt att komma igång med meditationskonsten ska vi titta på några av dess fördelar. Dessa erhålls av både nybörjare och avancerade utövare.

I artikeln “Mindfulness-based Psychological Interventions and Benefits: State of the Art” nämns några av fördelarna:

  • Det möjliggör större känslomässig reglering. Dessutom förebygger det stress och otålighet. Detta beror på att personen som leder dig försäkrar dig om att även om du blir distraherad kommer ingenting att hända. I själva verket kommer du att upptäcka att du kommer att vara mer koncentrerad vissa dagar.
  • Det förbättrar stressnivåerna. Detta betyder inte att det helt eliminerar stress. Men du kommer att svara på det annorlunda. Din meditationsguide hjälper dig i detta.
  • Det hindrar dig från att gå vilse i processen. Vid guidad meditation är du ackompanjerad och förstådd under hela övningen. Därför vet du exakt vad du ska göra vid varje ögonblick. Till exempel fokusera på din andning, låta den flyta, koncentrera dig på ljuden runt dig etc.
  • Det minskar grubblandet. Dessa typer av tvångstankar beror ofta på ångest. Dessutom är de utmattande. Det faktum att meditation verkar i nuet hindrar dig från att hålla fast vid dessa tankar och hjälper dig att frigöra dig från dem.

Detta är bara några av fördelarna med guidad meditation. Ändå är något vi inte har nämnt möjligheten att utföra olika typer av meditation. Några av dessa är baserade på visualisering. Andra fokuserar mer på andning och vissa involverar mental spridning. Faktum är att det finns många typer av meditation, som alla låter dig öva på och utforska de olika sätten att genomföra denna process på.

Ett hjärta i en hand.

Meditationsappar

Nuförtiden har du turen att ha ett riktigt värdefullt verktyg till hands: din mobiltelefon. På den hittar du många appar du kan ladda ner. Vissa är till och med gratis. Du borde absolut inte sakna de som erbjuder guidad meditation. Faktum är att du borde utforska dem alla så att du kan hitta den som fungerar bäst för dig. Ett exempel är Insight Timer.

Om du aldrig har uppmuntrats att meditera kan du använda dessa appar för att komma igång med guidad meditation. Du bör dock komma ihåg att det är bättre att spendera två minuter om dagen på utövandet än en halvtimme en gång i veckan. För att se fördelarna meditation kan medföra måste du göra det till en daglig vana.

Om du vill hantera dina känslor bättre och känna dig lugnare, tveka inte att prova på guidad meditation.

“Sinnet är som vatten. När det är turbulent är det svårt att se. När det är lugnt blir allt klart.”

-Prasad Mahes-

Detta kanske intresserar dig
6 enkla meditationsövningar du bör prova
Utforska SinnetLäs det Utforska Sinnet
6 enkla meditationsövningar du bör prova

Vill du ha tips på enkla meditationsövningar? Då ska du läsa den här artikeln där du får lära dig 6 enkla meditationsövningar du kan göra för att m...



  • Aguilar, G., & Musso, A. (2008). La meditación como proceso cognitivo-conductual. Suma Psicológica15(1), 241-258.
  • Bertolín Guillén, José Manuel. (2015). Eficacia-efectividad del programa de reducción del estrés basado en la conciencia plena (MBSR): actualización. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría35(126), 289-307. https://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352015000200005
  • Felix, Márcia Marques dos Santos, Ferreira, Maria Beatriz Guimarães, Oliveira, Lucas Felix de, Barichello, Elizabeth, Pires, Patricia da Silva, & Barbosa, Maria Helena. (2018). Terapia de relajación con imagen guiada en relación a la ansiedad preoperatoria: ensayo clínico aleatorizado. Revista Latino-Americana de Enfermagem26, e3101. Epub November 29, 2018.https://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.2850.3101