Badbollsmetaforen för känslomässig reglering

01 augusti, 2020
Badbollsmetaforen är användbar när du behöver reglera negativa känslor, som exempelvis ångest. Denna övning kan hjälpa dig att förstå och internalisera idén att det är skadligt att dölja vad som stör eller oroar dig.
 

Badbollsmetaforen är en mycket användbar metod för känslomässig reglering, särskilt ångest. Det är en visualiseringsstrategi som också innebär lite kreativitet. Detta beror på att alla hanterar saker annorlunda, vilket är ett faktum som denna övning belyser.

För att en psykolog ska kunna utvärdera behovet av dessa verktyg är det viktigt att först förstå vad vi menar med ”terapeutiska metaforer”. Det är en serie historier eller retoriska situationer som gör det möjligt för patienter att upptäcka en relation mellan startpositionen och en slags relaterad personlig verklighet.

En av de mest kända terapeutiska metaforerna är kvicksandsmetaforen. Målet är att hjälpa patienter att förstå att ju mer de kämpar mot ett problem, desto djupare kommer de att sjunka. Ofta ligger lösningen i att möta vad det nu är du försöker undvika.

Sådana tankeövningar kräver en serie psykologiska processer som är till stor hjälp under den terapeutiska processen. För det första måste patienten förstå metaforen. Sedan måste han identifiera sig med den. Därefter upprättar han en koppling mellan vad metaforen förklarar och vad som händer med honom själv. Sist men inte minst måste patienten tänka fram en strategi som hjälper honom i hans personliga liv baserat på metaforen som psykologen presenterat.

Psykologen bör anta rollen som handläggare och låta patienten lösa utmaningen som övningen innebär.

Badbollsmetaforen för känslomässig reglering
 

Vad innebär badbollsmetaforen för känslomässig reglering?

För att badbollsmetaforen ska vara effektiv är det en bra idé att prata om visualisering. Som psykologerna McCurry och Hayes förklarar i sin studie, underlättar mentala bilder för att patienten ska kunna återkalla metaforen senare. På så sätt kan de använda den närhelst de behöver den.

Låt oss se vad den här övningen handlar om.

I ditt sinne kan du visualisera följande situation:

Du är på stranden. Det är en perfekt, solig dag. Varje del av denna perfekta omgivning är mättad med ljus. Men du mår inte bra. Du är orolig och dina känslor rör sig kors som tvärs. De surrar samman och virvlar runt på ett nästan smärtsamt sätt. Du känner dig rädd, du skäms, är orolig och arg.

Hela detta känslomässiga universum finns inom en badboll. Detta objekt symboliserar alla känslor du känner. De stör dig så mycket att allt du vill göra är att bli av med dem. Så vad gör du? Du går ut i vattnet och försöker sänka bollen.

Visualisera detta scenario i detalj. Föreställ dig att du försöker sänka den där badbollen. Du vill inte att någon ska se eller märka det, vill bara få den att försvinna för alltid. Du skulle vilja att havsströmmarna för bort den och den aldrig ses igen. Men varje gång du kastar iväg den så spolas den tillbaka. Varje gång du trycker ner den under ytan så poppar den upp igen. Faktum är att ju mer du försöker sänka den, desto kraftfullare dyker den upp igen. Den kanske till och med träffar dig på väg tillbaka ur vattnet och slår dig ur balans.

 

Hur kan du lösa problemet?

Nästa steg i metaforen kräver lite ansträngning. Som vi nämnde i början av artikeln, behöver du lite kreativitet för den här delen av övningen. För att kunna komma fram till en bättre lösning, tänk på dessa faktorer:

Bollen symboliserar dina känslor, din ångest, din rädsla, din ilska och din skam, som du har gömt inombords länge. Du är emellertid medveten om konsekvenserna av att hålla dem fångade på insidan.

Så vilken lösning skulle du erbjuda detta metaforiska dilemma?

Händer som håller en badboll

Det mest lämpliga svaret är att sluta försöka sänka bollen. Sluta slösa din energi på en omöjlig och ohälsosam uppgift. Att dölja dina känslor fungerar helt enkelt inte. Att försöka tvinga ner dem förstärker bara problemet.

I stället, ta bollen, sitt lugnt på stranden och töm den. Släpp ut all luft. När du gör detta kommer du att känna dig mycket bättre. Du kommer att känna en lättnad. Men för att göra det måste du först veta var ventilen finns.

Här hjälper badbollsmetaforen varje individ att hitta sin unika strategi för att bli av med sin ångest, sin rädsla och sin skam. Att hitta ”mekanismen” som hjälper dig att förstå varför du känner som du känner kommer att göra det lättare att befria dig från dessa känslor.

 

Även om detta inte är lätt, tjänar denna metafor för känslomässig reglering till att påminna dig om att försöka kapsla in dina känslor inombords är som att försöka hålla en badboll under vattnet. Det fungerar helt enkelt inte. Den sunda metoden är istället att acceptera, förstå och släppa ut dina känslor.

  • McCurry, S., & Hayes, S. C. (1992). Clinical and experimental perspectives on metaphorical talk. Clinical Psychology Review, 12, 763-785.