Förbättra din koncentration med dessa enkla trick

· 15 november, 2018

Har du problem med och behöver förbättra din koncentration? Känns det som om minnet sviker dig? Känner du dig konstant förvirrad och groggy? När du talar med någon, känner du att du inte riktigt hör vad personen säger? När du ser på TV eller läser någonting, känns det som om du inte riktigt vet vad som pågår?

Koncentrations- och minnessvårigheter kan vara ett stort problem. Inte bara för arbete eller studier, utan även för det dagliga livet. Konsekvenserna av dessa problem kan gå mycket längre, eftersom det påverkar din självbild, personliga förhållanden och till och med känslomässiga stabilitet.

Det är stor skillnad på att ha en dålig dag och att känna en konstant oförmåga att hålla din uppmärksamhet fokuserad. Eftersom detta inte är någonting som borde göra dig skrämd eller upprörd, kommer vi att kalla det vid dess riktiga namn. Denna oförmåga om inkluderar förvirring och glömska, koncentrationsbrist och mental klarhet kallas för hjärndimma.

Vad är hjärndimma?

Hjärndimma är en anomali som inte erkänns som en sjukdom, utan som refereras till som ett internationellt accepterat mentalt tillstånd. Olyckligtvis är förekomsten av hjärndimma väldigt vanligt, även om detta inte gör det ”normalt”.

Hjärndimma syftar på ett problem som går bortom koncentrationsproblem. När du har hjärndimma kan du känna dig ofokuserad, förvirrad och tycka att det är svårt att tänka. Med hjärndimma sänder din hjärna en viktig signal om att det finns en obalans som måste tas omhand.

Faktiskt är det så att vad som kan framstå som ett mentalt eller psykologiskt problem i själva verket kan vara något annat. Faktum är att hjärndimma kan vara en produkt av din livsstil. Många fler faktorer än du tror i din livsstil kan orsaka hjärndimma. Din diet är en av dem. Dimman kan också vara en sidoeffekt av ett mentalt tillstånd eller viss medicinering.

De goda nyheterna är att hjärndimma går att undvika och är behandlingsbar när man identifierat faktorerna som orsakat den. Ibland är lösningen så enkel som en hälsosammare livsstil. Du kan således förbättra din koncentration med relativt enkla medel.

förbättra din koncentration

Varför produceras hjärndimma?

I många fall beror hjärndimman på tillstånd som är direkt kopplade till vår hälsa. Faktum är att medicineringen av en uppsättning sjukdomar kan orsaka eller hjälpa uppkomsten av hjärndimma. Vissa tillskott som förmodat ökar livskvaliteten kan också orsaka tillståndet.

Hjärndimma kan även uppstå som ett resultat av en ohälsosam livsstil. Speciellt vad det gäller dålig kost. Som vi kommer att se längre fram. Näringslära är ett allvarligt ämne som går bortom vår fysiska hälsa. Det är en avgörande faktor vad gäller vår mentala och emotionella hälsa. Härnäst kommer vi att analysera hur vi löser upp hjärndimma för att förbättra din koncentration.

Ohälsosam kost

När du har en ohälsosam kost ökar risken att lida av hjärndimma. Men vad är en dålig kost och vad utgör en bra diet? Svaret är enkelt, men det är väldigt svårt bearbeta och acceptera . Faktum är att folk inte vill höra det. Kosten är grundläggande för att förbättra din koncentration.

Till att börja med måste vi tydliggöra att den finns en skillnad mellan att äta och konsumera ätliga produkter. Skillnaden är att mat tillhandahåller nödvändiga och fördelaktiga näringsämnen. Ätliga produkter häver känslan av törst och hunger, men erbjuder egentligen inget av vad vår kropp verkligen behöver.

Detta är varför du behöver äta mindre när du för en hälsosam kost. Och när du har en kost som inte baseras på näringsrik mat måste du äta lite och ofta. Detta eftersom kroppen kräver de näringsämnen som saknas. Detta är anledningen till att du bör reducera till det yttersta mängden av värdelösa ätliga produkter och ersätta de med riktigt mat. 

Näringsbrister

Problem med koncentrationen och hjärndimma kan också bero på näringsbrist. Faktum är att dessa brister kan uppstå även om man har en hälsosam kost. Antingen för att man inte konsumerar tillräckligt med mat, eller för att den inte tas upp ordentligt. För att lyckas förbättra din koncentration bör du observera listan nedtill.

De huvudsakliga bristerna som kan orsaka problem med koncentrationen är:

  • Brist på vitamin B12. Brist på vitamin B 12 bör inte underskattas eftersom det kan orsaka ett brett spektrum mentala och neurologiska störningar. Problem med matsmältningen och även mediciner som reglerar magsyran kan öka risken av den här bristen.
  • Brist på vitamin D. Vitamin D hjälper till att höja ens humör, skingra hjärndimma och depression, förbättra minnet och förbättra ens problemlösande förmågor.
  • Brist på essentiella fettsyran omega 3. Essentiella fettsyror återfinns i höga koncentrationer i hjärnan. De är livsviktiga för vårt minne och hjärnans hälsa och funktion. Alla omega 3 fettsyror är är dokosahexaensyra (DHA) den mest fördelaktiga för hjärnan. Det är viktig strukturell komponent i hjärnceller, speciellt i cellerna i cortex. Det här är ett område i hjärnan som associeras med minne, språk, abstraktion, kreativitet, bedömning, känslor och uppmärksamhet.

Vissa kosttillskott skulle kunna hjälpa att skingra hjärndimma och förbättra vår koncentration. Men du måste alltid vara väldigt försiktig med dessa tillskott eftersom de inte alltid är så hjälpsamma som de verkar. Nootropika till exempel är substanser som kan göra dig mer fokuserad, motiverad, positiv och produktiv. Men när allt kommer omkring är de inte så användbara inte heller är de inte så harmlösa som de verkar.

Sömnproblem

Hjärndimma kan orsakas av bristen på kvalitetssömn. Trots allt är sömn fundamentalt för hjärnans funktioner, både på lång och på kort sikt. När du sover inträffar en sorts hjärnrensning. Detta tillåter ditt minne att förstärka ditt minne. Dessutom skapar hjärnan nya celler under sömnen. Dessa kompenserar på sätt och vis alla de celler du förlorar under dagen.

om hjärndimma och att förbättra koncentrationen

En dålig natt kan påverka ditt minne, koncentration, koordination, humör, bedömning och förmåga att hantera stress under följande dag. Dessutom säger vissa experter att förlora en natts sömn påverkar ditt mentala förmåga på samma sätt som om du hade varit full.

Kronisk stress

Stress är en av karaktärsdragen i vår tid, och kronisk stress är en en av deras huvudtjänare. Att vara stressad ses felaktigt på som ett synonym för att vara produktiv, populär och framgångsrik. Stress ökar dock risken för att lida av svårare sjukdomar. Dessa inkluderar cancer och flera fruktade hjärnsjukdomar, såsom Alzheimers.

Kronisk stress framkallar ångest, depression, dålig förmåga att ta beslut, sömnlöshet och minnesförlust. För mycket kortisol, kroppens stresshormon, framkallar ett överskott av fria radikaler. Dessa substanser skadar cellmembranen i hjärnan och får de att förlora sin normala funktion och dö. Kortisol stör också förnyelsen av hjärnceller.

Medicinering

All medicinering har sina risker. Hjärndimma är en av de vanligaste sidoeffekterna som rapporterats både för receptbelagda men även receptfria mediciner.

Till exempel är det känt att medicin som sänker kolesterol och receptbelagd sömnmedicin kan orsaka minnesförlust. Läkemedel kända som antikolinergika verkar genom att blockera acetylkolinets effekt. Detta är en kemikalie i hjärnan som ansvarar för minne och inlärning. De typiska sidoeffekterna av de här medicinerna är hjärndimma, glömska och brist på koncentration.

Vidare blockerar många receptfria mediciner acetylkolin. Det gäller allergimedicin, medicin för sura uppstötningar, smärtstillande och insomnia. Det är därefter viktigt att analysera huruvida bieffekterna kompenserar för de eventuella fördelar som behandlingen medför.

Problem med hälsan

Några problem med hälsan kan skapa problem med koncentration och mental klarhet. I vissa fall är det behandlingen av en sjukdom som framkallar problemet. Sådant är fallet med till exempel cancerpatienter som utsätts för kemoterapi.

En vanlig sidoeffekt av kemoterapi är en viss typ av hjärndimma som associeras med den här behandlingen. Den officiella ståndpunkten hos det amerikanska cancerförbundet är att hjärndimma orsakas av kemoterapi i kombination med sjukdomen själv, behandlingar, sömnproblem, hormonförändringar, depression och stress.

När forskare analyserade den cerebrala aktiviteten av de här patienterna , före och efter kemoterapin, fann de att behandlingen orsakade noterbara förändringar i hjärnans funktion. Detta indikerar att kemoterapi spelar en roll i reduceringen av mental klarhet.

Här finns vissa hälsotillstånd som har associerats med hjärndimma:

  • Fibromyalgi
  • Kroniskt trötthetssyndrom
  • Ångest
  • Depression
  • Candida (Candida albicans)
  • Diabetes
  • Tungmetallförgiftning
  • Hepatit C
  • Hormonell obalans
  • Hypoglykemi
  • Funtktionella tarmbesvär (IBS)
  • Lyme – sjukdom
  • Klimakterium
  • MS – multipel skleros
  • Progressiv neurologisk sjukdom
  • Reumatism
  • Säsongsbundna allergier
  • Drogmissbruk

Lösningar på hjärndimma: förbättra din koncentration

Det finns ingen definitiv lösning på hur du löser upp hjärndimma och lyckas förbättra din koncentration. Varje individ måste söka sin egen personliga lösning. Att  först och främst identifiera faktorn eller faktorerna som ger tyngd åt dimman. 

De flesta kommer att vara tvungna att korrigera sina matvanor samtidigt som de finner sätt att kontrollera sin stress och förbättrar sina sömnvanor. Det kommer också att vara nödvändigt att se över deras hälsa och finna lösningar. Faktum är att hjärndimma kan vara ett symptom på ett odiagnostiserat problem med hälsan.

om hjärndimma och att förbättra koncentrationen

Riktlinjer för att lösa upp hjärndimma

De grundläggande riktlinjerna vi kan ge dig för att lösa upp hjärndimman och förbättra din koncentration är:

  • Ät ordentligt och bibehåll en balanserad diet. Undvik raffinerat socker, raffinerat mjöl, mättat och koffein. Ät hälsosamma fetter och kolhydrater av god kvalitet.
  • Håll vätskebalansen. Även mild vätskebrist kan orsaka flera hjärnproblem. Drick vatten och konsumera mat som är rik på vätska. Undvik sötade drycker eller drycker med konstgjorda sötningsmedel liksom koffeinhaltiga drycker.
  • Skaffa hälsosamma vanor vad det gäller en god natts sömn både kvalitets och kvantitetsmässigt.
  • Utöva meditation och avslappningstekniker likväl som motion. Speciellt aktiviteter du kan utföra utomhus. Motion hjälper till att reglera och förhindra dina stressnivåer. Dessutom är stresshantering ytterligare ett steg i riktningen mot goda sömnvanor.
  • Undersök medicinen du tar för att se om den kan uteslutas eller anpassas för att undvika hjärndimma.
  • Gör en hälsoundersökning  för att se om du har någon sjukdom är näringsbrist som kan vara orsaken till dina koncentrations och minnes problem.
  • Ge din hjärna en paus. Experter rekommenderar att du fragmenterar din dag i delar om 90 minuters för att bibehålla dina naturliga energinivåer och preservera din mentala klarhet. Pausen består av att samla alla tankar som går igenom ditt sinne under en 30 sekunders period varje gång du känner dig distraherad.
  • Stäng av alla elektroniska apparater som kan störa dig  under dina uppgifter, speciellt dina meddelandefunktioner. Enbart faktumet att du vet att du skulle kunna motta ett text förhindrar dig från att nå din bästa koncentrationsnivå.

Var proaktiv när det gäller att anta en hälsosam livsstil, både för din kropp och ditt sinne. Ge inget utrymme åt ursäkter eller anklagande – se till att förbättra din koncentration redan idag. Ingen kommer att oroa sig för din hjärna utom du. Och ingen kommer att njuta av dess bästa form lika mycket som dig heller.