7 tips för att kontrollera våra humörsvängningar

16 juli, 2019

Att kontrollera våra humörsvängningar kan vara ett tecken på intelligens och även livskvalitet. Man har ofta dagar då allt verkar perfekt, och sedan händer plötsligt något som förändrar situationen helt. Vad kan vi göra då detta händer?

Alfred Adler, den individuella psykologins fader, sade att ”Vi måste tolka ett dåligt humör som ett tecken på underlägsenhet”. Om vi anser att detta stämmer så står det klar att det är vitalt för vårt välmående att vi lär oss att kontrollera våra humörsvängningar.

Vad är humörsvängningar?

En humörsvängning är en förändring av ens sinnestillstånd. Man upplever emotionella upp- och nedgångar som påverkar en på olika sätt under en kort tidsperiod.

Två män med olika ansiktsuttryck.

Dessa humörsvängningar kan göra att vi går från att vara glada till att känna både ångest och nervositet, och vice versa. Om detta blir en vana så kan det orsaka emotionell instabilitet som kan påverka en persons sociala liv, personliga liv och även arbetsliv.

Dessa förändringar beror på olika faktorer, som exempelvis hormonförändringar under klimakteriet. Det är dock inte något som bara drabbar kvinnor. Det finns också andra utlösande faktorer, som tonåren, personlighetsstörningar, etc.

Råd för att kontrollera våra humörsvängningar

Då vi nu vet vilka de är så behöver vi veta hur vi kan kontrollera dessa humörsvängningar. Det är inte alltid lätt, speciellt om de orsakas av psykologiska störningar. Om vi dock lär oss att hantera dem effektivt så kan det förbättra situationen i våra dagliga liv och vara fördelaktigt för vårt sociala välmående.

Vi bör arrangera rutiner för att kontrollera våra humörsvängningar

Vad får dig att må bra? Vad får dig att slappna av? Ta reda på vad som får dig att må bättre och skapa din egen rutin. Det kan exempelvis röra sig om musik, att gå på promenad, prata med vänner. Ta reda på vilka aktiviteter som får dig att slappna av och försök att alltid ägna lite tid varje dag åt dem.

Upprätta distans

Ibland är man medveten om att en viss situation förändrar ens humör, men man kan inte fly undan det. Det är dock viktigt att man vet hur man håller saker på distans. Detta ger oss en större kontroll över våra liv. I vissa fall kan det ge oss den frihet som behövs för att vissa känslor ska försvinna.

Då sedan händelsen uppstår så kommer vi att kunna hålla vår emotionella distans även innan händelserna uppstår. Man kommer kunna förutsäga sin emotionella reaktion. Det kan exempelvis röra sig om ett gräl som man vet inte kommer sluta bra… behöver man verkligen involvera sig i detta?

Tänk först och prata sedan

Det finns ett arabiskt ordspråk som säger att ”Om det du ska säga inte är vackrare än tystnaden, säg det då inte”. Det innebär inte att du aldrig kan säga något, men det lär oss att tänka innan vi öppnar munnen. Det är också viktigt för vår kommunikation att vi är positiva och att det vi säger har substans.

Det är därför en bra idé att tänka, analyser och välja ut de ord som du ska säga, samt hur du ska säga dem. Då du har gjort detta så låter du dem flöda genom dina läppar (eller dina fingrar om du skriver dem).

”Våra dåliga humör gör oss till sämre personer.”
-Doménico Cieri Estrada-

Man som tänker.

Vikten av att ha en bra vilorutin

Utmattning för ofta med sig ett dåligt humör. Ibland då man känner sig mentalt och fysiskt utmattad så kommer detta orsaka emotionell instabilitet.

Det är inte alltid möjligt att vila, men om du kan göra det så är det alltid bra att kunna slappna av ett tag. Detta hjälper oss att förnya våra idéer, undvika negativa känslor och undvika distraktioner som kan förändra vårt humör.

Fysisk träning

Fysisk träning höjer dopaminnivåerna i blodet och utsöndrar signalsubstanser som kan förbättra vårt humör. 30 min träning per dag är till stor hjälp när det kommer till att reglera våra känslor och hjälpa oss att tänka positivt.

Vi kan skriva berättelser för att kontrollera våra humörsvängningar.

Vi kan skriva för att kontrollera våra humörsvängningar

Många stora författare säger att de slappnar av genom att skriva. Men även vanliga människor kan skriva om sina känslor, och det är en väldigt terapeutisk aktivitet. Det kommer hjälpa oss att analysera vad som orsakar våra humörsvängningar och förhindra att de uppstår igen i framtiden.

Tänk på varför ditt humör förändras

Ibland är det alltid samma saker som gör oss på dåligt humör. Det kan röra sig om årstiden, ens personliga situation eller vissa personer. En bra analys kommer hjälpa oss att identifiera anledningarna och förbättra vår förmåga att hantera dem.

Om vi fortfarande inte kan kontrollera våra humörsvängningar så bör i uppsöka en expert för att tala ut om våra problem. Ibland kan ett dåligt humör vara ett tecken på att det finns ett allvarligare underliggande problem.