9 tecken på att det är dags att vila

· 2 april, 2018

I livets virvelvind låter vi ofta vårt eget momentum släpa med oss, men detta momentum inkluderar oftast inte att vi lyssnar på de budskap som kroppen skickar. Om vi skulle rangordna dessa tecken efter hur viktiga de är så hade de som sagt att det var dags att vila befunnit sig högt upp på listan.

”Jag kan göra det” säger vi till oss själva. Vi känner oss tvingade att fortsätta framåt på grund av den kärlek vi har för personerna runt omkring oss, eftersom vi känner ett ansvar. Vi gör detta för att bli bättre personer (det är åtminstone vad vi tror). Vi gör det för att det är vad vi är menade att göra. Om alla andra gör det så är det säkerligen det vi också måste göra.

Men om vi inte stoppar vår ”maskin” när det fortfarande finns tid så kommer maskinen förr eller senare att stanna av sig själv. Att stanna innan det är för sent är inte ett tecken på svaghet eller att man är feg, utan ett tecken på intelligens och att man älskar dig själv, de som är beroende av och som betyder något för en.

Så när vet vi att det är dags att stanna? Vilka signaler skickar vår kropp för att säga till när det är dags att vila?

Vilka är signalerna som säger att det är dags att vila?

När vi behöver vila så kommer vår kropp oftast att underrätta oss. Att ignorera dessa signaler kommer inte stoppa problemet; det kommer faktiskt göra det värre. De är bland annat tecken på stress och trötthet som man måste hantera.

Om du leker ”tills din kropp går sönder” och inte lämnar fältet i tid så kommer du alltid förlora matchen på ett eller annat sätt.

Om du ser flera av följande tecken är det dags att du börjar överväga att ta en paus. Det är dags att se över dina prioriteringar och dina sanna behov. Ju mer du ser dig själv i de tecken vi beskriver nedan, desto mer behöver du ta en paus.

Trött kvinna

Trötthet

  • Du känner dig tröttare än vanligt

Att vara trött på grund av intensiv fysisk eller mental utmattning är normalt. Det som inte är normalt är att utmattningen fortsätter dag efter dag, hela dagen lång, från att du går upp på morgonen tills du går till sängs.

  • Du kan inte komma igenom dagen utan stimulansmedel

Oavsett om det handlar om koffein, alkohol, tobak, socker eller någon annan typ av drog så är det bara en temporär lösning för utmattningen. Faktum är att det i det långa loppet finns en risk för att det blir värre. Och det är därför vi kontinuerligt behöver mer och mer av samma stimulansmedel för att uppnå samma effekt.

  • Du har det svårt med koncentrationen

Oavsett om det beror på trötthet eller någon annan faktor så är en av de tidiga tecknen på att vi behöver vila att vi inte klarar av att koncentrera oss på det vi måste göra. Att drömma, göra flera saker på en gång eller prokrastinera kan vara tecken på att vi har låga energireserver.

Kvinna med böcker

Vårt arbetsliv

  • Du arbetar mer och mer

Att arbeta längre innebär inte nödvändigtvis att du får mer gjort. Vi blir mindre produktiva på grund av utmattningen och har svårt att fokusera. Som ett resultat av detta känner vi ibland att vi måste arbeta fler timmar för att kompensera för den minskade prestationsförmågan. Saken är den att vi bara blir ännu tröttare av att göra mer än vi var i början.

  • Du tänker alltid på jobb

Det är intressant att även när du vet att du lider av utmattning och överansträngning och vet att du behöver ta en paus, kan du ändå inte sluta tänka på jobb. Även när du till slut kan vila ut lite så känner du dig skyldig! Även om du inte måste göra något jobb så fortsätter du ändå att göra det, även om du bara tänker på det.

  • Du är alltid på dåligt humör

Utmattning tenderar att göra oss på dåligt humör, men när utmattningen har nått sin gräns och din kropp borde vila så blir grinigheten kronisk. Om du även blir cynisk och oförskämd så är det ett tecken på att du bör sakta ner.

Hälsa och minne

  • Du har svårigheter med att komma ihåg information

Utmattning och stress kan göra det svårt för dig att komma ihåg även den enklaste av information. Att exempelvis glömma något så enkelt som var du lade dina nycklar, inte komma ihåg att lägga till grundläggande ingredienser när du lagar mat, att bli förvirrad över vardagliga saker och att alltid byta platsen du lägger specifika saker på. Allt detta innebär att du antagligen bör ta en paus. Du måste ställa om ditt sinne.

Kvinna med huvudvärk

  • Din hälsa håller på att brytas ner

Konstant utmattning och stress påverkar immunförsvaret. Din hälsa påverkas och du blir mer sårbar för influensa och förkylningar. Du kan även komma att märka av viktminskning eller viktökning, och du har frekventa huvudvärk och migrän. Din hjärtrytm ökar också, vilket kan indikera en ökad risk för hjärtsjukdomar.

  • Du gör fler och fler misstag

Alla gör misstag och det är inte något fel med det, men när dessa misstag görs alltför ofta, speciellt om de är löjliga misstag, är det dags att börja oroa sig. Det som till en början bara var ett lustigt misstag kan bli till något betydligt allvarligare i framtiden.

Det är dags att vila, men även att tänka

När det är dags att vila och vi pratar om att ta en paus, är det oftast för att vi behöver vila fysiskt och mentalt. Vi måste rensa våra sinnen och sätta dem fria – frigöra vår stress och låta kroppen återhämta sig. Men vi måste även stanna upp och tänka. Vi måste överväga vår situation samt analysera vad vi gör och vad som faktiskt sker.

Kvinna i gräset

Denna livets orkan låter oss inte alltid tänka klart. Det är enkelt att dras med och bara hänga med i det momentum som vi har skapat för oss själva. I det långa loppet kommer man dock att behöva betala ett pris, som ofta kommer vara en lång, påtvingad paus på grund av sjukdom. Är det verkligen värt det?

Stanna, vila och tänk på vad du vill göra, varför du gör det du gör och om du går mot det som du vill uppnå.