Att arbeta med dina händer är bra för din hjärna

07 december, 2019
Att röra, känna, forma, sticka, arbeta med trädgårdsarbete, måla. Allt arbete du gör med dina händer är riktigt bra för din hjärna. Inte bara är det roligt utan det producerar faktiskt endorfiner, vilket minskar din stress och ångestnivå.

Att arbeta med dina händer är ett sätt att förbättra din mentala hälsa.

Modellering med lera, stickning, formgivning, skulptering, sömnad, trädgårdsarbete och målning, bland andra aktiviteter, är underbara sätt att stimulera din hjärna.

De är också ett bra sätt att lindra stress, förbättra neuroplasticiteten och arbeta med dina färdigheter, din koncentration och ditt lugn.

Anslutningen mellan hand och hjärna är en avgörande allians för människor. Den skapar en positiv återkopplingsslinga som verkligen kan hjälpa dig att växa.

Detta är något vi har sett i decennier, både inom antropologin och psykologin. Det är därför det är så viktigt för barn att lära sig att utveckla sina förmågor med händerna och att arbeta med finmotorik.

Eftersom det är bra för deras hjärnor!

Men vi vet alla att när vi blir vuxna och inte har så mycket tid, glömmer vi det fantastiska med dessa manuella aktiviteter. Om det inte är en del av ditt arbete, gör du det förmodligen inte.

Faktum är att saker som telefoner och datorer har fått människor att skriva för hand mindre och mindre.

Det är sant att många känner till fördelarna med träning, men de flesta tänker inte på att detta även gäller när det kommer till deras händer. Händerna är extremt mångsidiga och mobila och har massor av kreativ potential.

Att använda händerna aktivt för alla slags manuella uppgifter kan också förbättra ditt humör. Låt oss utforska vidare vad detta egentligen handlar om.

En kvinna som snider en sköldpadda i trä.

Kreativitet och mental hälsa

Det är förmodligen inte en överdrift att säga att vi har uppnått en punkt i vårt samhälle där manuellt arbete håller på att förlora sitt värde.

Kontorsjobb, tankesmedjor, marknadsföring, reklam, ingenjörsvetenskap, ekonomi, teknikföretag och så vidare. Alla dessa är karriärmöjligheter som prioriterar andra typer av färdigheter.

Inom alla dessa områden handlar det främst om intellektuella färdigheter.

Men det finns också viktiga yrken som till exempel byggnadsarbetare, jordbruksarbetare, bilmekaniker, VVS-installatör eller elektriker som kräver ett par skickliga händer.

För att lösa problem för resten av oss och se till att vi alltid har en god livskvalitet. Det vi försöker komma fram till är att både intellektuella och manuella jobb är viktiga i våra dagliga liv.

Det är också värt att påpeka att ett mycket intressant perspektiv på detta börjar ta form inom neuropsykologin. Vi måste göra oss av med den senaste tendensen att framhäva intellektuellt arbete över manuellt arbete.

Faktum är att om vi helt avskaffar manuella uppgifter i vårt dagliga liv så går det mot vår egen natur.

Det kan också vara extremt bra för dig. Neuroforskaren Dr. Kelly Lambert från University of Richmond säger att manuella uppgifter till och med kan minska risken för depression.

Att arbeta med dina händer och mental hälsa

Förmågan att kunna skapa verktyg är det som gjorde oss människor till det vi är idag. Det samarbetet mellan öga, hand och hjärna är en perfekt intellektuell och emotionell “konstellation” som kan ge många fördelar.

Så varför försummar vi denna viktiga del av våra liv?

  • Att sitta framför din dator hela dagen räknas inte som att arbeta med dina händer. Att ta rensa avloppet räknas inte heller. Vi pratar om något som är mycket djupare än så, något som kräver att du använder dina neurala anslutningar och ökar din neuroplasticitet.
  • Hur gör man det? Genom skapande och transformation. Du bör engagera dig i någon form av process som har ett tillfredsställande slutresultat. Allt från skulptering, modellering av lera, stickning, teckning eller bara att plantera en blomma kan ha en stor, positiv inverkan på ditt känslomässiga liv.

Dr. Kelly Lambert säger samma grundläggande sak i sin bok, Lifting Depression: A Neuroscientist’s hands-on Approach to Activating Your Brain’s Healing Power.

Målet är att hitta manuella uppgifter som aktiverar hjärnas belöningscentra genom kognitiv ansträngning, koncentration och det nöje du får av uppgiften.

En person som stickar något.

Ansträngning, skapande och tillfredsställelse: neurokemi som bekämpar depression

Bara för att vara tydlig: helt enkelt att lära sig att modellera lera, skulptera eller sticka kommer inte att få din depression att försvinna.

Att arbeta med dina händer är helt enkelt en katalysator, ett sätt att förändra din hjärnkemi. Det är en utgångspunkt för att få dig till ett bättre tillstånd.

Kombinerat med andra saker som terapi kan det ha några verkligt fantastiska effekter. Men låt oss titta närmare på exakt vilka fördelar det har för din hjärna att arbeta med dina händer:

  • Det förändrar din hjärnas fysiologi och kemiska svar. Genom att göra manuella uppgifter frigörs serotonin och endorfiner, och det minskar dina nivåer av kortisol – “stresshormonet”.
  • Manuella uppgifter kan även förbättra din neuroplasticitet genom att skapa nya banor mellan neuroner. Det hjälper dig att hålla din hjärna ung och frisk längre.
  • Som Dr. Robin Hurley från Baylor University förklarade kan manuella uppgifter som är betydelsefulla för patienter (som att spela instrument, måla, etc.) till och med hjälpa till att hantera effekterna av kronisk stress. Det är viktigt eftersom det betyder att de blir mer mottagliga och avslappnade när de konfronterar sin depression.

Nyckeln är att väcka din passion

Slutligen vill vi klargöra en annan punkt. Inte alla manuella uppgifter är fördelaktiga. Om du till exempel arbetar på en fabrik skänker inte de upprepande aktiviteter du gör några fördelar.

Nyckeln är att hitta något som väcker din nyfikenhet, din passion och ditt intresse. Hitta en manuell uppgift som tillfredsställer dig, driver dig och också hjälper dig att slappna av.

Försök hitta “flödet”, eller “flow”, som psykologen Mihaly Csikszentmihalyi har talat så mycket om. Det tillstånd där världen stannar och du är helt i samklang med dig själv, helt involverad i den kreativa processen.

Få saker är lika tillfredsställande som det.

  • Heuninckx, S., Wenderoth, L., & Swinnen, S. (2008). Systems Neuroplasticity in the Aging Brain: Recruiting Additional Neural Resources for Successful Motor Performance in Elderly Persons. Journal of Neuroscience, 28 (1) 91-99; DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.3300-07.2008
  • Kays, Jill L., et al. (2012). The Dynamic Brain: Neuroplasticity and Mental Health. The Journal of Nuropsychiatry and Clinical Neurosciences. https://doi.org/10.1176/appi.neuropsych.12050109
  • Lambert, Kelly (2010) Lifting Depression: A Neuroscientist’s Hands-On Approach to Activating Your Brain’s Healing Power. Basic Books.