11 av de bästa sätten att bota depression

· 18 juli, 2018

Det finns inte bara ett sätt att bota depression. Varje person har sina svarta hål och gömda styrkor. Det finns många olika strategier som kan användas för att väcka de styrkorna och lugna desperationen, de sömnlösa nätterna, rädslan och apatin. Alla är fångar i sitt eget fängelse och alla celler öppnas inte med samma nyckel

När du är diagnostiserad med depression förändras någonting inom dig. Å andra sidan känner du dig lättad att du slutligen fått en medicinsk diagnos och får en förklaring för smärtan, utmattningen, gråten och ledsamheten. Det är startpunkten för att få hjälpen du behöver. Men det får dig också att ställa den klassiska frågan: Vad händer nu? Kommer mitt liv bli fullt av medicin och terapi från och med nu?

Svarta hål är inte lika svarta som de är utmålade. De är inte de eviga fängelser vi en gång trodde. Saker kan komma ut på från ett svart hål och möjligen komma ut i ett annat universum.

Stephen Hawking

Ibland har vi en begränsad syn på hur vi bör behandla depression. Antidepressiva är inte den enda möjliga behandlingen och ibland är det inte ens nödvändigt. Detta är något som enbart en specialist borde bedöma. Det är också viktigt att veta att lida av en försvagande psykologisk åkomma är som en resa att finna den bästa vägen hem, att återvända till din egen personliga balans, att återfå styrkan du förlorat. Följande tekniker kan hjälpa människor med depression på den här resan.

Person på väg

1. Samarbete mellan olika specialister

Det börjar bli allmänt känt att allmänläkare skriver ut alltför mycket antidepressiva och anxiolytiska mediciner alltför ofta. Dessa läkare utgör oftast utgångspunkten till behandling för människor som söker hjälp, den första människan till vilken de säger att de inte klarar det längre, att de behöver sova, slappna av, sluta gråta så mycket. Men de är inte specialister på psykologiska åkommor.

För att behandla depression ordentligt och övergripande behöver vi fler strategier, flera specialister som arbetar tillsammans. Det är grundläggande för varje medicinskt center att även ha psykologer eller psykiatriker som kan arbeta synkroniserat med allmänläkaren. Även socialarbetare är extremt hjälpsamma i de flesta fall – glöm inte att vi under de senaste åren sett att grupperna som är mest utsatta för depression är de som har minst tillgångar.

2. Kognitiv beteendeterapi (KBT)

Den mest framgångsrika terapiformen när det kommer till att bota depression så långt är kognitiv beteendeterapi. När den kombineras med medicin kan signifikativa förändringar komma till stånd.

Den här terapiformen fokuserar på patientens tankemönster, bryter ner irrationella idéer och förespråkar en progressiv förändring i tankesättet. Patienterna lär sig att ta tillbaka kontrollen och bli mer logiska och realistiska.

Kvinna hos terapeut

3. Mellanpersonlig psykoterapi

Som vi redan sagt finns det inte bara ett sätt att bota depression. Det finns många olika sätt och det är nödvändigt att hitta det som passar varje persons behov bäst. Medan den kognitiva beteende terapin har en tendens att vara den mest effektiva, finns det även andra hjälpsamma tillvägagångssätt..

Mellanpersonlig psykoterapi är användbar när depressionen är ett resultat av problem i patientens mellanpersonliga relationer (såsom separation eller förlust av en närstående.) Målet för den här patienten är att ta tag i de stressfulla livshändelserna, jobba på sin självkänsla och utveckla strategier för att förbättra sina relationer med andra.

4. Känslofokuserad terapi

Greenbergs känslofokuserade terapi är en kombinationen av rogeriansk humanistisk terapi och gestaltterapi. Det är väldigt effektivt för att bota depression med målet att hjälpa patienten identifiera, arbeta sig igenom och bearbeta sina känslor. Terapeuten erbjuder en säker miljö där deras patienter kan ta hand om sin ångest och arbeta sig igenom svåra känslor.

5. Fysisk aktivitet för att bota depression

Folk med svåra depressioner saknar ofta styrka och motivation att gå och simma, cykla eller gå till en zumbaklass. Men när det är möjligt är det bäst för de att lämna huset, känna värmen av solen, lyssna på utomhusljuden och gå. Bara gå.

Någonting så enkelt som en 20 minuters promenad om dagen kan vara extremt välgörande.

6. Äta ordentligt

Att äta ordentligt kommer inte att få en depression att försvinna men det kommer att stärka ditt immunförsvar och ge din hjärna den näringsämnen den behöver för  att frigöra de neurotransmittorer som hjälper dig att må bättre.

Vi rekommenderar färska frukter och grönsaker, fullkornsprodukter, omega 3 fettsyror och mat som är rik på magnesium

7. Johannesört

Det finns studier som visar att johannesört är ett användbart komplement i behandlingen av lätt eller måttlig depression. Kom bara ihåg att träffa en specialist som kan hjälpa dig med doseringen.

8. Få ett andra utlåtande

Det finns många patienter som inte visar några förbättringar efter flertalet farmakologiska och psykologiska behandlingar. När det går så långt är det bäst att få ett annat utlåtande på din diagnos. Detta eftersom andra typer av personlighetsstörningar kan gömma sig bakom depressionen och på så sätt inte upptäckas. 

9. Social support

Medicinering kan behandla depression men inte bota den. Psykoterapi kan behandla den och hjälpa patienten att utveckla strategier för att hantera den men kan inte heller bota den. Så vad har kraften att bota depression? Att få psykologiskt stöd av andra, som man litar på, känner förståelse och omtanke av. Detta bidrar i väldigt hög grad till framgången av de andra behandlingarna.

Så låt oss omge oss med människor som kan hjälpa oss att överkomma svåra situationer.

bota depression

10. Nya hobbys och intressen

Ditt sinne kanske inte är öppet för att hitta nya hobbys som motiverar dig och fungerar som förstärkning. Att introducera små aktiviteter i ditt dagliga liv som du kan njuta av som får dig att slappna av och intresserar dig kan dock vara väldigt effektiva när det gäller att hantera en depression.

Målning, skrivande, musik och yoga är bara några få exempel på tillfredsställande aktiviteter.

11. Mindfulness-baserad kognitiv terapi

Efter att ha gått igenom en depression är risken för återfall fortfarande påtaglig. Efter två tre år kan depressionen komma smygande igen.

För att förhindra att detta inträffar kan en mindfulness-baserad kognitiv terapi vara en perfekt teknik. Du kan använda andningstekniker och meditation varje dag för att hantera negativa tankar och stress som har en tendens att växa i sinnet som ogräs.

Det viktigaste är att förstå att det inte bara finns ett sätt att behandla depression – det finns dussintals, kanske till och med hundratals. Du måste helt enkelt finna den kombinationen av behandlingar som bäst passar dina behov. Att söka hjälp från en specialist; psykolog eller psykiater, handlar om just detta – att skräddarsy din kombination av behandlingar som kan få dig att se den ljusa sidan av livet igen. Att finna din egen kraft och livsglädje.