Bikram-yoga: karaktärsdrag och fördelar

· 15 mars, 2019
Prova ett nytt sätt att träna med Bikram-yoga. Det kan vara fördelaktigt både för kroppen och sinnet.

Miljoner människor utövar yoga i världen. Det finns många olika sätt att utöva yoga på. Bikram-yoga är en variant med flera intressanta karaktärsdrag och fördelar som du utövar i ett utrymme som håller 40° C. 

Den här formen av yoga är en av de bästa för att slappna av och motionera på samma gång. Värmen gör din kropp mer flexibel, vilket gör det mycket lättare för dig att utöva rörelserna. Den minskar även smärtan du känner när du gör de olika ställningarna.

Den här yogan håller på att bli riktigt populär i många västerländska länder. Med det sagt bör vi nämna att det inte är den bästa typen av yoga för nybörjare. Vissa av ställningarna är väldigt svåra.

Bikram-yogans ursprung

Bikram Choudhury var Bikram-yogans grundare. Hans önskan för en bättre kontakt med sin kropp började med en olycka. Den här olyckan hjälpte honom att inse att motion i en högt tempererad omgivning underlättare kroppens kommunikation.

Han lyckades rehabilitera sig själv fullständigt och minska smärtan som övningarna medförde på det här sättet. Efter det började människor runtomkring honom vilja uppnå samma resultat. När de gjorde det slutade det med att de blev de bästa marknadsförarna för hans metod och idéer.

Stretchande kvinna

Bikram Choudhury skapade en ny form av yoga som kombinerade den österländska och den västerländska kunskapen. Passen varar i 90 minuter där du måste göra 26 kompletta asanas (ställningar). Det involverar även andningsövningar i ett rum som har en väldigt hög temperatur.

Varje ställning är till för att behandla en annan del av kroppen. Alla ställningar involverar balans, andning och töjning på en matta. De kanske inte direkt är svåra men det tar arm och benstyrka för att göra varje ställning perfekt.

Du bör även bära lätta, löst sittande kläder när du utövar Bikram-yoga. På så sätt kan du vara bekväm och kapabel att hantera höga temperaturer.

Fördelarna med Bikram-yoga

Frigörelse av gifter

En av de bästa fördelarna med Bikram-yoga är att den hjälper till att bli av med gifter. Den höga temperaturen får din kropp att göra sig av med de snabbt eftersom du svettas mer.

En studie som publicerades i Environment International visade att din kropp frigör sig från gifter genom svett. Folk som utövar den här sortens yoga producerar normalt sett en kvarts liter svett på ett pass. Därför, är det bäst att dricka mycket före varje pass och alltid ha med sig en vattenflaska till passet.

Extrem avslappning

Höga temperaturer leder också till avslappning i musklerna. Din kroppsmuskler kommer att vara mycket ledigare och bättre syresatta vilket gör dem mer flexibla. Om du håller på att återhämta dig från en muskel relaterad skada kommer värmen även hjälpa dig att minska smärtan.

Ingen erfarenhet krävs

Både nybörjare och mer erfarna yogis kan utöva Bikram-yoga, men det är alltid bra att starta gradvis. Värmen kan också överväldiga folk som aldrig har gjort yoga förut vilket kan göra det svårare för dem.

Bikram-yoga på gym

Några varningar

Även om Bikram-yoga har fantastiska fördelar så finns det vissa saker du bör ha i åtanke innan du börjar. Den här typen av yoga är inte bra för gravida kvinnor eller människor med cirkulationsproblem. Kom ihåg att värmen expanderar dina blodkärl vilket innebär att ditt blodtryck kan höjas.

När du blir äldre måste du också bli lite mer försiktig med värmen du utsätter dig för. Ändå finns det inget som hindrar personer över 60 att utöva den här typen av yoga.  Slutligen bör du aldrig någonsin göra den här typen av yoga om du är förkyld eller har feber.

Om inget av ovanstående är ett problem så kan Bikram-yoga ha helt fantastiska fördelar. Bland annat att reducera spänning och balansera sinnet.