Din partner stressar upp dig: Vad kan du göra?

Din partner kan stressa upp dig för att denne går igenom en svår tid. Men det kan också bero på dennes personlighet. Vad kan du göra under dessa omständigheter?
Din partner stressar upp dig: Vad kan du göra?

Senaste uppdateringen: 13 januari, 2022

“Min partner stressar upp mig. Han har varit på riktigt dåligt humör ett tag och blir arg över nästan allt. Han är alltid på helspänn och tjatar hela tiden på mig när jag gör något fel.” Det finns många människor som känner sig fångade i den här typen av känslomässig spiral med en älskad som trakasserar dem, pressar dem eller “smittar” dem med sina negativa känslor hela tiden.

Naturligtvis är det normalt att inte vilja ha ett förhållande som är för krävande och utmanande. Men perfekta relationer finns bara i medvetandet hos dem som inte vet vad samexistens betyder. I själva verket innebär det att leva tillsammans att förstå att vi alla är komplexa och att det alltid kommer att finnas interna och externa faktorer som sätter relationer på prov.

Utan tvekan är stress den vanligaste av dessa faktorer. Faktum är att du måste hantera mer eller mindre komplicerade tider när du inte kan ge det bästa av dig själv till ditt förhållande. Till exempel kan oro, psykologisk ångest, press eller osäkerhet göra dig svår att stå ut med.

Därför är det vanligt att stressa upp varandra i ett förhållande. Men vad kan du göra under dessa omständigheter? Låt oss ta en titt.

Hennes partner gör henne stressad

Stress i ett förhållande

Stress i ett förhållande kan förvärras på många sätt. Vanligtvis sker det lite i taget, som en dimma som så småningom lägger sig och täcker allt. När en eller båda medlemmarna av ett par är föremål för dessa egenskaper, är känslomässig kyla det första som dyker upp. Följaktligen minskar antalet roliga aktiviteter och positiva känslor stängs av.

Din partner kan stressa dig på grund av sitt sätt att vara eller för att denne har att göra med ett eget personligt problem. Dessutom, när detta psykologiska tillstånd uppträder och kvarstår över tid, händer många saker i din hjärna. Dina kognitiva resurser är uttömda, du slutar tänka klart, du blir hypervaksam och irriterad, och dina förmågor inom kommunikation och empati räcker inte till osv.

Under dessa perioder blir du irriterad och oroad av allt. Faktum är att det i det här mentala scenariot är extremt svårt att vara mottagliga, tillgivna eller känslomässigt tillgängliga för varandra.

University of Florida genomförde forskning som hävdade att stress och alla stressande effekter – externa eller interna – kan vara orsaken till ett uppbrott i vissa fall. Allt beror på hur man hanterar situationerna.

När din partner stressar upp dig

När du känner att din partner stressar dig upplever du i allmänhet ofta följande:

  • Du känner dig rastlös och upprörd för att din partner inte tar hänsyn till dina behov.
  • Du känner att personen bara prioriterar sina egna bekymmer.
  • Känslor av ångest uppkommer när du är med personen. Du känner dig överkänslig och är rädd att denne när som helst kan kritisera dig eller ta upp något som du har gjort fel enligt dennes åsikt.
  • Känslor av ensamhet.
  • Du tenderar att analysera personens varje ord och beteende. Denna överanalys av att försöka förstå varför denne gör som denne gör tröttar ut dig.
  • Du märker att ni inte längre spenderar någon kvalitetstid tillsammans.
  • Känslor av ilska och diskussioner uppstår allt oftare.
  • Din egen och andras stress sliter ner dig känslomässigt och fysiskt.

Stress är ett psykofysiologiskt tillstånd med stor känslomässig påverkan. Det är faktiskt ganska vanligt att man “smittar” varandra, vilket resulterar i extremt utmattande situationer.

Kvinna som känner sig ignorerad av sin partner

Vad ska du göra när din partner stressar upp dig?

“När min partner stressar upp mig känner jag mig sårbar och ensam. Hans närvaro sätter mig på defensiven.” Detta är en återkommande uppfattning bland dem som upplever denna situation. I samtliga fall är det absolut nödvändigt att implementera en rad strategier för att ta itu med problemet.

Definiera ursprunget till känslan av stress

När ett problem uppstår i ett förhållande är det första du brukar göra att leta efter skuld. Vanligtvis tillskriver du det till din partner. Detta är dock ingen bra strategi. Faktum är att det är tillrådligt att utföra en handling av självreflektion. Fråga dig själv:

  • Vad är det specifikt hos din partner som stressar dig? Är det dennes sätt att kommunicera, dennes inställning till problem, vissa beteenden, hur denne behandlar dig etc?
  • Finns det någon yttre faktor som förmedlar situationen? Till exempel ekonomiska eller personliga problem.
  • Går din partner igenom en stressig situation på ett personligt plan?
  • Har du pratat med din partner om vad som händer?

Som förklaras i en studie utförd av University of Georgia, är kommunikation nyckeln till tillfredsställelse i ett förhållande.

Om din partner stressar upp dig måste ni prata om det för att förstå orsaken till situationen. Faktum är att oavsett om stressen beror på konflikten mellan era personligheter eller yttre faktorer så måste den åtgärdas.

Sluta reagera och börja agera

Stress uppstår när du känner att du saknar resurser för att möta en situation. Om din partner stressar upp dig beror det på att det är något du inte kan hantera i ditt förhållande. Därför måste du ta itu med det. Du måste agera och sluta reagera på situationen på ett negativt sätt och skylla på din partner.

  • Om orsaken till stressen beror på en personlighetskrock måste ni också ta itu med situationen. Vad bör din partner göra eller förändra för att förbättra er samexistens? Vad ska ni göra för att optimera harmonin mellan er?
  • I händelse av att det finns en yttre faktor som stressar din partner och påverkar dig också, måste även detta lösas. Att stödja personen och tillsammans utarbeta strategier för att hantera situationen kan hjälpa.

Öka dina positiva upplevelser och omformulera situationen

När du är fast i en atmosfär av stress, upphör positiva upplevelser att inträffa. Dessutom är den fysiska kostnaden för dig märkbar, till exempel får du inte tillräcklig vila och du känner dig spänd. Så om din partner stressar upp dig, är det dags att anamma några nya beteenden och börja njuta av lite kvalitetstid tillsammans.

Att kommunicera, främja förändringar som förbättrar er samexistens, stödja varandra och bryta er rutin för att göra något roligt, är alla viktiga. Till exempel att njuta av en rolig aktivitet tillsammans, överraska varandra, planera en resa osv.

Att öka dina positiva upplevelser dämpar dina känslor av stress och intensifierar bandet mellan er. Ha det i åtanke.

This might interest you...
Älska en person med självdestruktivt beteende
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
Älska en person med självdestruktivt beteende

Att älska en person med självdestruktivt beteende ställer dig inför flera utmaningar. I den här artikeln ger vi några råd som kan hjälpa dig.



    • Lavner, J. A., Karney, B. R., & Bradbury, T. N. (2016). Does Couples’ Communication Predict Marital Satisfaction, or Does Marital Satisfaction Predict Communication?. Journal of marriage and the family78(3), 680–694. https://doi.org/10.1111/jomf.12301
    • Neff, L. A., & Karney, B. R. (2004). How does context affect intimate relationships? Linking external stress and cognitive processes within marriage. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(2), 134-148.
    • Randall, A. K., & Bodenmann, G. (2009). The role of stress on close relationships and marital satisfaction. Clinical psychology review, 29(2), 105-115.
    • Randall, A. K., & Bodenmann, G. (2017). Stress and its associations with relationship satisfaction. Current Opinion in Psychology, 13, 96-106.