5 effektiva sätt att hantera sårade känslor

28 juli, 2018 i Känslor 0 Delat
Att hantera sårade känslor

Ingen lär dig att hantera det som direkt sårar dig. Kanske har du alltid fått höra ”gråt inte”, ”tiden läkare alla sår”, ”det kommer gå över”… men ingen av dessa fraser har hjälpt dig. De kanske till och med fick dig att må sämre. Därför föreslår vi idag fem sätt att hantera sårade känslor.

Att ignorera dina känslor är inte ett alternativ. De behöver en direkt konfrontation, även om det gör ont. Du måste tackla dem så att de inte fortsätter att göra ont i många år.

1. Lär dig att släppa sårade känslor

För detta behöver du bara en penna eller ett litet föremål som inte går sönder. Håll det i handen och pressa så mycket du kan, så hårt du kan. Föreställ dig nu att föremålet är dina känslor, dina tankar eller den där personen som sårade dig.

Först kommer det kännas obekvämt, och sedan kan det börjar göra ont i handen. När det sker ska du släppa föremålet, som du visualiserat som allt som sårat dig, och låta det falla till marken. Känn hur du kunde släppa taget. Samma sak sker med alla dessa känslor eller personer som sårat dig. Du kan släppa dem.

När vi håller fast vid vissa situationer så anser vi att de är en del av oss, även om de gör ont. Vi inser inte att det är vi som lider. Men du kan släppa taget om dem när som helst.

Släpp negativa känslor

2. Tänk på hur du talar till dig själv

Det andra sättet att hantera sårade känslor är att lära dig att tala till dig själv på ett bra sätt. Kanske tror du att du redan gör det på ett positivt sätt, men du kommer överraskas när du upptäcker att du använder negativa fraser och tankar. För att bättre förstå detta ska vi ge dig ett exempel.

Föreställ dig att du är på ett gym och att någon börjar prata med dig. När du säger farväl svarar den andra personen ”det var trevligt att prata”, och det tar dig några sekunder att reagera. Du blir lite nervös och svarar ”detsamma” lite tvekande. På väg till omklädningsrummet kan du inte sluta tänka på hur löjlig du var och hur dålig du är på att prata med andra människor.

Att vara medveten om dessa situationer är det viktiga. Är det positivt att stå framför spegeln och fråga ”Vad i hela friden tänkte du?”. Du kommer inse hur mycket du försämrar din självkänsla utan att vara medveten om det.

3. Förankra dig i nuet

Ett annat sätt att hantera sårade känslor är att förankra dig i nuet. Du har troligen hört talas om tekniken mindfulness. Den kan hjälpa dig att leva i nuet och glömma det förflutna samt framtiden under en stund, eftersom det är där du upplever smärta.

Förankra dig i nuet

Välj något du vill uppleva i en vecka. På måndag kan det vara hur du andas, på tisdag hur dina fötter trampar på marken, på onsdag hur vattnet flödar på din hud när du tvättar händerna, diskar eller tar en dusch…

Gör samma sak under resten av veckan. Det kommer hjälpa dig att uppskatta de små saker som du gör och låta dig släppa dem som sårar dig.

Att hålla fast vid vad som gör ont hindrar oss från att njuta av de små sakerna, eftersom allt kretsar kring smärtan – en smärta vi kan släppa närsomhelst.

4. Placera dig själv i den värsta situationen

Det fjärde sättet att hantera sårade känslor kommer låta dig ta bort allt drama från situationen du genomlider. Ofta grumlar känslor vår uppfattning, vilket gör att allt verkar förfärligt. Det är därför du bör försöka placera dig själv i den värsta situationen.

Föreställ dig att du och din partner separerar. Ni har hållit fast vid ett förhållande som gör ont och det är dags att avsluta det. Ibland är beslutet du måste ta är tydligt för dig, men rädsla slukar dig och hindrar dig från att agera. Även om det är svårt ska du placera dig själv i den värsta situationen.

Vad är då det värsta som kan hända? Kanske att vara ensam, att sticka ut från resten av vännerna eftersom du inte har en partner… Vi föreslår att du skriver ned alla dessa svåra situationer, men var inte dramatisk. Därför kommer du inse att många av sakerna inte är så allvarliga som du tror.

För varje svar ska du försöka ge anledningar till varför du skulle bli sårad. I vissa fall kommer du märka att du inte kan ge något bra svar. Hos andra kommer du vara medveten om att situationen må göra ont, men att det som får dig att lida är att hålla fast vid den.

5. En vital fråga för att hantera sårade känslor

Att hålla fast vid vad som åsamkar dig smärta kommer få dig att lida. Därför kan alla sätt vi diskuterat för att hantera sårade känslor ge dig bättre förståelse för allt som sker omkring dig, och därför hjälpa dig att ta ett bättre beslut.

Man med flygande tekanna

Avslutningsvis består det sista sättet av en enda fråga. Vad skulle du säga om någon genomgick samma situation som du? Sätt dig själv i dennes skor. Svaret på frågan är vad du själv ska göra. Den kommer hjälpa dig att öppna ögonen.

Vi tenderar att hålla fast vid smärta, vilket gör den till lidande. Ironin är att vi kan släppa taget om det när vi vill, men för att uppnå det måste vi vara medvetna om vad vi gör. Hur många gånger har du hållit fast vid det som sårat dig? Hur övervann du det?

MER FÖR DIG