Mer än en etikett: Fetma och hälsa

· 15 januari, 2016

När du såg kvinnan på bilden ovan (Tess Munster – en modell som väger 120 kg) kanske du tänkte: Ja, hon är väldigt vacker och attraktiv, men… ”Hon är fet.” Detta är en etikett som miljoner människor runt om i världen ställs inför varje dag. Ännu fler för varje år som går eftersom fetma har blivit alltmer utbrett.

Vi kan inte undvika det faktum att fetma kommer med en enormt stor hälsorisk och är något vi bör kontrollera och undvika. Ingen förnekar detta. Om du dock lägger ihop stressen över att gå ned de där extrakilona med stressen från att bli illa behandlad, bli kallad nedsättande saker och att bli avfärdad av ett samhälle med väldigt exkluderande skönhetsideal, kommer du utan tvekan må hemskt.

Låt oss tänka på våra tonåringar; dessa unga, överviktiga offer för mobbing på skolgården som inte kan ta sig ur denna cirkel. Lågt självförtroende, socialt utanförskap och förvrängda tankar om deras egna kroppar som blir till ett fängelse där ”ätande” ibland är det enda sättet att få lindring.

Därför är det inte bara viktigt att ta tag i problemet med fetma från en näringssynvinkel genom att ta fram strategier för att ändra deras vanor och matval samt få dem att undvika en stillasittande livsstil. Det är även vitalt att erbjuda psykologiska verktyg för att lösa deras inre konflikter och bemöta situationen mer effektivt.

Psykologiska strategier för att hantera fetma

Först och främst vill vi betona att alla personer har sin egen historia, situation och personlighet, vilket otvivelaktigt gör vissa verktyg nödvändiga medan andra inte är det. Vissa strategier kommer fungera väl för vissa personer, men inte för alla. Det är viktigt att ha detta i åtanke.

1. Stöd från människorna omkring oss

Det är möjligt att vi beslutar oss för att börja följa en diet, förbättra våra matvanor och undvika saker som är onyttiga, men om vi inte får stöd från människorna omkring oss kommer det vara väldigt svårt att genomföra detta. Om detta stämmer överens med din situation ska du etablera en gräns mellan dig själv och de personer som inte förstår dig.

Du måste förstå att viktnedgång är synonymt med att förbättra hälsan, förbättra livskvaliteten och att ha en bättre vision av dig själv. Varje ansträngning kommer vara värt det. Du kommer få både bättre hälsa och självförtroende.

2. Byt ut förvrängda tankar

”Detta är den jag är. Jag kommer alltid vara fet”, ”Jag är oangenäm att se på. Ingen kommer någonsin lägga märke till mig”, ”Jag kommer aldrig vara lika smal som mina vänner, den där skådespelerskan, den där modellen”…

Alla dessa förvrängda tankar kommer inte göra dig något gott. De kommer sluka din motivation och förstöra ditt självförtroende. Ditt mål är att nå din idealvikt. Ha i åtanke att det bör vara ett mål som inte utsätter din hälsa för några risker.

För att uppnå detta måste du veta att du inte behöver nå det ”utmärglade” utseende som ibland pressas på oss. För detta är inte skönhet och verkligen inte hälsosamt.

Vattenfärgsporträtt

3. Kommunikationssätt och sociala färdigheter

Hur relaterar du till världen? Känner du dig osäker? Pendlar du ofta mellan perioder av stor passivitet och tillfällen när du släpper ut dina aggressioner?

Du måste börja uttrycka dig själv, kontrollera dina känslor och samtidigt undvika isolering och dessa stunder av ilska. Ilska och hopplöshet kan göra dig mer benägen att äta.

Hantera dina känslor och utveckla dina sociala färdigheter. Ta, om du vill, en titt på modellen i början av denna artikel. Tess Munster mobbades under hela sin barndom och ungdom. Hon var tvungen att lämna sin delstat för att börja på nytt, för att lämna sina lidanden bakom sig och röra sig framåt.

Hon studerade foto och började långsamt lägga märke till att hennes ansikte var attraktivt; att hennes kropp inte var ett fängelse; att hon inte skämdes över att visa upp den. Nuförtiden pryder hon tidningsomslag. Hennes ansikte förmedlar balans och nöjdhet. Däri ligger dess attraktion.

4. Har du ångest? Kanske en dold depression?

I många fall gömmer fetma allvarligare psykologiska processer som ofta går obemärkt förbi. Du går till den primära sjukvården för att erbjudas en diet och skickas till en näringsexpert. Du är dock inkapabel att följa dessa näringsriktlinjer. Varför? För att många av oss naturligt vänder oss till frosseri för att lindra ångest och frustration. Det kan även bero på att vi inte kan komma över en förlust, ett misslyckande, en obesvarad kärlek eller en annan process vi inte riktigt kan hantera.

Bakom extra kilon och fetma finns det ibland många inre processer som vi måste erkänna för att kunna konfrontera dem. Tveka inte att be om hjälp när du behöver det. Sök efter styrka och motivation inombords och sluta aldrig älska dig själv. Du är mer än en etikett.

Ta hand om dig själv både på in- och utsidan.