Lär dig hur man går iväg och kommer tillbaka med mer styrka

· 17 maj, 2017

När man möts av en svår situation kräver det mycket mod att återvända vid rätt tillfälle, reflektera och tänka på vad som har hänt, förstå hur man känner sig och försöka igen när man har återtagit sin styrka.

Att välja rätt tillfälle att dra sig ur en relation, avsluta ett gräl med en annan person eller lämna ett jobb man inte tycker om, kräver att man har styrkan och viljan att komma över sin rädsla för konsekvenser. Ibland går vi igenom situationer som tröttar ut oss, men vi måste gå vidare för att återta vår styrka.

Sökandet efter lycka

I vissa fall är det nödvändigt att man tänker på sin personliga lycka och hittar inre frid för att återta sin styrka. I dessa situationer är det viktigt att man är konsekvent med vad man tänker, säger och gör.

”Lycka är något som finns inombords, inte utanför dig; det beror därför inte på vad man har, utan på vad man är.”

-Pablo Neruda-

Lycka är en term som kan verka utopisk och vi tenderar att referera till det förflutna genom att exempelvis säga ”under sommaren 2000 var jag lycklig”. Forskare inom psykologi är överens om en definition av detta koncept av lycka som baseras på tre komponenter:

  • Frekventa upplevelser av positiva effekter (lycka, kärlek, omtanke)
  • Upplevelser som inte förekommer så ofta inkluderar ledsamhet, stress, ångest, rädsla och smärta
  • Hög nivå av tillfredsställelse i livet
Kvinna

En lycklig person är någon som känner många positiva känslor, få negativa och en stor tillfredsställelse med livet. Men man bör inte glömma bort att det inte finns någon objektiv lycka, utan det är ett subjektiv tillstånd hos varje person.

Letandet efter detta subjektiva tillstånd är vad som för oss bort från situationer som gör oss olyckliga, och som får oss att återvända när vi har återtagit vår nödvändiga energi.

Emotionell intelligens och dess värde för att återta styrka

Mänsklig lycka är direkt relaterad till vissa känslor och tillstånd. Det är här den emotionella intelligensen spelar en roll eftersom det är förmågan att förstå ens egna och andras känslor.

”Förmågan att pausa och att inte handla i enlighet med den första impulsen har blivit en viktig emotionell färdighet inom våra moderna liv.”

-Daniel Goleman-

När det gäller känslor finns det specialister som tror att du helt kan kontrollera dem, medan andra anser att det inte finns något du kan göra för att få dem under kontroll. Men det finns även studier som har slagit fast att det sätt du tolkar dina känslor på kan förändra det sätt som du upplever dem.

Väska

Om du exempelvis är rädd för att prata offentligt så kommer du att tänka på denna nervositet som något negativt, men om du tolkar den som viljan att göra det bra så är det mer troligt att du blir framgångsrik. Du måste bara förstå hur du känner dig och hantera dessa känslor till din fördel.

Du flyr inte, du reflekterar för att återvända starkare

Ensamhet ger dig ofta tid till att lära dig om dig själv och reflektera över livet. Det ger dig ett utrymme och en plats att identifiera dina styrkor och svagheter och arbeta med det du bör förbättra.

”Skapa fred med ensamheten. Detta kommer att hjälpa dig att lära känna dig själv bättre, att vara ensam med dig själv utan att ha någon som stör dig.”

-Walter Riso-

Utav denna anledning bör du inte se ensamhet som något negativt, utan som en medarbetare i processen att lära känna dig själv, som du kommer att behöva under olika tillfällen av din existens. Ibland måste du återta din styrka och din energi, återvända till ditt ursprung, och frid och ensamhet kommer att hjälpa dig med detta.

Hur man hanterar känslor och återfår styrka

Användandet av emotionell intelligens involverar att man identifierar sina känslor och sitt humör; exempelvis, att förstå att du är arg, nervös eller ledsen så att du kan förändra dessa känslors ursprung och därför själva känslan. Vi kommer härunder att ge dig några verktyg för att hantera dina negativa känslor.

Tänk på dina styrkor, inte dina svagheter

Om du stannar upp och tänker på allt du berättar för dig själv när något negativt händer, kommer du förstå att du matar denna känsla och får den att växa sig större, lite i taget. Om den var enkel att hantera från början så kan den bli till en större utmaning senare.

Kvinna

Om du gör ett misstag på jobbet måste du inte tortera dig själv. Bara lär dig från det så att du inte låter dig tryckas ner. Kom ihåg alla de gånger du gjorde saker bra. På detta sätt kan du hantera dina negativa känslor och återfå en inre frid.

”Resonemang är kallt, men det ser klart. Känslor bör ge värme, men utan att tappa bort denna klarhet.”

-J. Balmes-

Rikta din uppmärksamhet någon annanstans

Precis som när barn gråter och du försöker distrahera dem med leksaker, om en negativ känsla börjar invadera dig så bör du koncentrera dig på någon annan uppgift för att återta ditt inre lugn. Uppmärksamhet spelar en direkt roll när det kommer till att stoppa negativa emotionella cykler.

Försök att meditera

Olika vetenskapliga studier har visat att meditation hjälper till att motverka negativa känslor och tankar. Meditation kan hjälpa dig att hantera dina rädslor och reducera ångest eftersom det påverkar andningen och koncentrationen.

Hitta en lugn plats, andas sakta och känn hur luften går in i dina lungor, medan ditt sinne och dina muskler börjar slappna av. Praktisera meditation varje dag och du kommer gradvis att uppnå bra resultat.