Här är förklaringarna till att ångest gör dig trött

04 maj, 2021
Människor som lider av ångest tenderar också att uppleva ihållande utmattning som påverkar deras liv negativt. Upptäck orsaken till detta fenomen här!

Varför är jag så trött när jag har ångest? Många ställer sig denna fråga när de går igenom psykiskt svåra tider. Din kropp känns tung, dina muskler gör ont, du känner en spänning i bröstet och du behöver ständigt sitta ner för att vila. Vad händer här? I dagens artikel förklarar vi varför ångest gör dig trött.

Mycket forskning behandlar denna fråga, med studier som går tillbaka så långt som till första världskriget. Vårdpersonal under denna tid märkte att många av soldaterna som återvänt till krigsfronten led av ångest och depression utöver sina fysiska skador. Förutom dessa kognitiva problem uppstod ett annat vanligt symptom: extrem och ihållande utmattning.

Läkare vid denna tid kallade detta fenomen för stridsutmattning. Under åren har forskare fått en bättre förståelse för de underliggande biokemiska och fysiologiska processerna som pågår under dessa psykologiska tillstånd. Låt oss ta en närmare titt.

Trött kvinna

När ångest gör dig trött: några faktorer att tänka på

Trötthet tenderar att bero på en av två orsaker: det är antingen resultatet av ihållande fysisk ansträngning eller psykologiska faktorer. Det senare kan verka motsägelsefullt, men det finns forskning som styrker detta.

En studie genomförd vid University of Manitoba i Kanada visar en viktig aspekt av sambandet mellan ångest och utmattning. Effekten av depression och ångeststörningar på arbetsplatsen är enorm. En av de faktorer som är mest förknippade med dålig arbetsprestation är trötthet. Väldigt många människor är för trötta på jobbet för att kunna koncentrera sig eller vara produktiva och uppnå sina uppsatta mål.

Studien visar också att trötthet orsakad av ångest och depression också kan göra det svårt att leva ett normalt liv. De saker du brukade njuta av, som att gå ut med dina vänner eller utöva någon hobby, är plötsligt inte lockande längre. De kräver en nivå av ansträngning och energi som du helt enkelt inte har. Men varför? Varför gör ångest att du känner dig så trött? Här är några av de vanligaste orsakerna.

Adrenalin och ångest: obeveklig fysisk aktivering

Stress och ångest härrör från en ökning av kroppens produktion av adrenalin och noradrenalin. Syftet med dessa två hormoner är att hjälpa dig att reagera på eller fly från hot och fara.

  • Frisättningen av adrenalin och noradrenalin ökar din hjärtfrekvens, din andning och ditt blodtryck. Det underlättar också frisättningen av kortisol. Under normala omständigheter är detta en kort reaktion. När hotet är borta återgår din kropp till sitt normala tillstånd.
  • Om du däremot lider av ångest och “hotet” som du upplever inte är något konkret (som ett vilt djur), går produktionen av dessa hormoner till överdrift. Deras fortsatta närvaro i din kropp kan vara mycket skadlig. Det kan orsaka trötthet, huvudvärk, matsmältningsproblem, takykardi etc.

Utmattning är vanligtvis inte det enda symptomet för personer som lider av ångestsyndrom. De upplever i allmänhet också många av de symptom som vi nämnde ovan. Allt detta är en tydlig manifestation som kommer av ett konstant tillstånd av vakenhet och aktivering, vilket, som du kan föreställa dig, kan vara väldigt utmattande.

Effekten på dina muskler

Om du har kronisk ångest eller har upplevt det under vissa perioder i ditt liv så vet du hur det känns. Ångest gör att din kropp känns tung och tafatt. Dina ben gör ont, dina armar känns svaga och ryggen och nacken är spända.

Ångest har sin mest markerade effekt på dina muskler. Det beror på att hjärnan skickar all din energi till dina muskler så att de reagerar på flykt- och kampresponsen. Den ackumulerade spänningen från detta konstanta beredskapstillstånd kan orsaka smärta och utmattning.

Ångest kan göra dig trött för att din hjärna försöker säga dig något

Om du någonsin har undrat varför ångest gör dig trött, bör du fundera på om din kropp försöker berätta något för dig. Din utmattning kan vara en slags försvarsmekanism från din hjärna. Den trötthet och dåsighet som du känner kan vara din hjärnas sätt att få dig att stanna upp.

En mycket viktig aspekt av denna typ av utmattning är att du inte kan bli av med den genom att sova i trettio timmar. Med andra ord kan fysisk vila inte lösa ett mentalt problem.

Syftet med detta svar från hjärnan är att få dig att stanna upp och omgruppera. Att ändra vanor, skapa prioriteringar, hantera känslor och läka tidigare och nuvarande konflikter är bästa sättet att möta detta.

En ledsen kille som sitter på golvet

Försumma inte din hälsa

Vi vet att ångest har mängder av olika psykologiska och fysiska uttryck. Bland dem finns konstant oro, koncentrationsproblem, sömnsvårigheter, magont och fysisk utmattning. Det är dock viktigt att inte anta att dina symptom orsakas av ångest. Besök din läkare för att utesluta underliggande hälsoproblem.

Sköldkörtelproblem och anemi kan också orsaka kronisk trötthet. Att få en diagnos från en läkare är då avgörande för att du ska komma upp på vägen till läkning.

När din kropp försöker berätta något, se till att lyssna och ge den vad den behöver.

  • Enns W. William, Bernstein. Charles (2018) The association of fatigue, pain, depression and anxiety with work and activity impairment in immune mediated inflammatory diseases. Plos One. doi: 10.1371/journal.pone.0198975