Tiden är nu: hur du tar hand om dig själv

· 23 juni, 2018

Ibland så blir du så fängslad av saker att du inte tar hand om dig själv. Den enda personen som kommer vara med en för alltid är en själv. Att tänka på ditt personliga välmående och sätta dig själv främst på din lista kanske verkar själviskt, men det är det inte.

En av de viktigaste investeringarna som du kan göra är att investera i dig själv, din hälsa, dina behov och ditt välmående. Och du måste veta hur du tar hand om dig själv för att ta hand om andra. Ifall du tar hand om dig själv på rätt sätt så kommer du att kunna erbjuda en mer fulländad version av dig själv till alla andra.

Att spendera tid med att ta hand om andra personer är något som kommer från en djup och genuin omtanke, men det är något som kommer påverka dina känslor ifall det görs konstant. Och ifall en person spenderar mycket tid med att ta hand om andra personer, oavsett ifall det är på en praktisk nivå (att göra saker för dem) eller en sentimental (att ge emotionellt stöd) så kommer denna person sluta ta hand om sig själv.

Personen kan även komma att glömma bort hur man gör detta. I denna artikel kommer vi därför att berätta för dig hur du tar hand om dig själv för det är en fundamental förmåga när det kommer till att ha god psykologisk och emotionell hälsa.

”Det är inget som är lika belönande som att titta tillbaka och se att du har vuxit gällande självkontroll, bedömningar, generositet och osjälviskhet.”
-Ella Wheeler Wilcox-

Pappershjärta i hand

Varför är det ett så svårt jobb att ta hand om dig själv?

Många gånger agerar, rör eller bestämmer vi saker baserat på vad andra personer behöver eller säger. Därför slutar vi att se till våra egna behov och glömmer även bort dem. Det är precis som när du slutar utföra en viss aktivitet – du tappar din förmåga och du kanske även glömmer bort hur mycket du tyckte om den.

Så ifall du slutar lyssna och ta hand om din själv så kommer du glömma bort hur. Vi kan se denna situation speciellt hos personer som spenderar många år med att ta hand om sina barn eller familjemedlemmar. Då de slutar ta hand om dessa personer så blir de deprimerade, upplever ångest och förstår inte vad som händer med dem eller varför de mår på detta sätt.

Folk som inte vet hur de ska ta hand om sig själva går igenom terapi och säger att de känner sig förlorade. De känner att de inte har någon riktning, som att de är blockerade och inte kan göra något för att komma ut ur den platsen de befinner sig i. Det är dags för dem att ”ta hand om sig själva” och de vet inte hur. De konfronterar en uppgift som är nästan omöjlig för dem och de vet inte ens var de ska börja.

”Det finns bara ett hörn av universum som du utan tvekan kan förbättra, och det är du själv.”
Aldous Huxley

Hur tar du hand om dig själv?

Tänk bara på hur alla svårigheter runt omkring dig kommer bli enklare att ta hand om ifall du mår bra. Och du måste acceptera att denna uppgift beror helt på dig själv. Ifall du har en partner, vänner, familj eller barn så är det bra ifall de oroar sig över ditt välmående (och det borde de göra) men du kan inte förvänta dig att personerna runt omkring dig ska ta hand om dig.

Det är ett jobb som du måste göra själva. Så därför kommer vi att ge dig 7 idéer rörande hur du kan ta hand om dig själv.

Organisera din miljö, för det visar det bästa av dig

Håll ditt hus, rum, arbetsområde och din fysiska omgivning i ordning. Detta är ett steg framåt. De platser där du befinner dig som mest bör vara inbjudande. Stökighet och dåligt med ljus kommer få dig att känna dig obekväm. Och ifall det är på detta sätt varje dag så kommer ditt generella psykologiska obehag att bli värre och värre.

Hitta ett tillfälle att slappna av varje dag där du tar hand om dig själv

Vi lever alla en livsstil där ”vi aldrig har tillräckligt med tid”. Det är delvis sant, men tiden är en resurs som du kan ”ta” från en plats och ”lägga” på en annan. Detta innebär att då det kommer till att ta hand om dig själv så är det viktigt att du hittar 10 minuter varje dag för att slappna av och koppla bort.

Att ta en kopp kaffe eller te, eller titta på din telefon utan att låta något störa dig. Detta avslappningstillfälle kan vara på morgonen, eftermiddagen eller kvällen. Det spelar inte någon roll vilken tid på dagen det rör sig om så länge som du har en…

Avslappnad kvinna

Gör skratt till en del av din rutin

Ge dig själv saker som får dig att skratta. TV:n, filmer, ett radioprogram, en podcast – det spelar ingen roll vad det är. Det viktiga är att det ansluter till ditt sinne för humör. Att försöka skratta varje dag har en väldigt positiv påverkan. Du känner effekterna på ditt humör. Var proaktiv och gå efter saker som får dig att skratta. Och vänta inte på att de ska komma till dig, utan gå och leta upp dem.

Undvik negative personer och känslor

Att undvika saker som sårar dig är ett nödvändigt steg för att du ska kunna ta hand om dig själv. Ifall du har giftiga relationer eller folk i din närmsta cirkel som för med sig negativitet så bör du skapa distans och sätta gränser. Det är svårt att ta hand om sig själv då man är omgiven av personer som ignorerar dina försök till att må bra.

Kultivera dina personliga relationer och ge dem tid

Då du har satt gränser i dina giftiga relationer och kommit bort från de negativa känslorna så kan du börja vårda de relationer som får dig att må bra. Ge dem tid. Träffa vänner, gå på en dejt med din partner eller besök en familjemedlem som du har velat träffa. Genom att ägna tid åt dessa relationer kommer du känna emotionellt stöd samt att andra bryr sig om dig.

Träna, och ifall du inte har tid så avsätt tid

Fysisk träning är ett av de bästa redskapen för att hjälpa dig återfå din psykologiska balans och förbättra ditt humör. Utöver att ha psykologiska fördelar så kommer det även förstärka din självkänsla. Du kommer må bättre och ha bättre självbild, och allt detta kommer fungera som en injektion av positiva känslor. Använd dig av ett regelbundet träningsschema och du kommer börja märka skillnader direkt.

Kvinna som springer

Det är viktigt att du tar hand om dig och lyssnar till dina behov som person

Du behöver främsta av allt tänka på dina behov, lyssna till det du vill säga eller göra, och var trogen dig själv. Detta är några av de bästa sätten som du kan ta hand om dig själv. Att trycka bort dina egna behov och alltid sätta andras välmående först kan verka vara ett enkelt alternativ ibland. Men i det långa loppet kommer det ha en negativ påverkan. Du måste tänka på hur du känner dig, vad du vill ha, vad som är viktigt för dig, och hur du kan uppfylla dessa saker.

Tänk även på att det kan vara ett hårt jobb att ta hand om sig själv. Ifall du inte har gjort det förr så kanske du inte vet var du ska börja. Men var optimistisk. Allt vi gör under minst 21 dagar kommer att bli till en vana. Så sätt ett mål där du gör det till en vana att ta hand om dig själv under de följande 21 dagarna. Det är viktigt att du tar hand om dig själv!