Hur man övervinner ångest och lär sig leva livet till fullo

· 4 maj, 2017

Känner du att du går i sömnen genom hela livet? Skulle du vilja ha mer frihet, mer äventyr, mer tid, mer kärlek? Är du en av de personer som försöker finna ett sätt att leva livet till max, men som känner att allt trycker ner en?

Det är ett sorgligt faktum, men många personer går igenom livet utan att verkligen ha upplevt vad det har att erbjuda. Och även om allas erfarenheter är vad de är så innebär inte detta att man inte har en chans att leva livet till max.

En traumatisk upplevelse, ett nytt ansvar, eller helt enkelt observationen att tiden går förbi kan ge oss ångest. Djupt inne i detta finner vi rädslan för att misslyckas och andra orosmoment som kan paralysera oss och motverka att vi lever livet. Ångest över att inte uppnå det som vi försöker uppnå eller att inte få det vi hoppas på kan paralysera oss och göra saker mycket svårare.

Att övervinna rädsla och ångest

Ångest är vårt sätt att säga till oss själva att vi står framför ett krav som vi kanske inte klarar av. Ångesten kan ta många former, som exempelvis perfektionism, ambition, avundsjuka, behovet att vara andra till lags, eller jobberoende etc.

”Allt du vill ha finns på andra sidan av rädslan.”

-Jack Canfield-

Kvinna

För att leva livet till fullo måste vi övervinna denna ångest och framförallt de rädslor som begränsar oss och låser in oss i en liten bur som kväver oss. Hur? Härunder kommer vi att dela med oss av några strategier.

Bemöt dina negativa tankar och ditt ångestfyllda beteende

Även om det verkar uppenbart så är det värt besväret att komma ihåg att vi för att övervinna ångest först måste inse att vi har ett ångestfyllt beteende och negativa tankemönster. Det är viktigt att vi är tillräckligt modiga för att gå emot dessa tankar och beteenden, men vi kan inte kämpa mot en fiende som vi inte erkänner.

Genom att erkänna och identifiera negativa tankar och beteenden har vi redan vunnit det första slaget i kriget. När dessa har visat sig kommer det att bli mycket lättare att kämpa mot dem. Detta kommer att ta tid, men det fungerar.

Vissa av dessa mönster av negativa tankar och ångest inkluderar:

  • Överdriven generalisering: bara för att saker ser lika ut så innebär inte detta att de är lika
  • ”Läsa tankar”: Om du vill säga något, säg det; vänta inte på att andra personer ska läsa dina tankar
  • Negativ självkritik: att göra misstag eller att göra något dåligt gör dig inte till en idiot, så upprepa inte detta för dig själv som ett mantra.
  • Radikala tankar: det är inte allt i livet som är svart och vitt. Det finns miljontals färger som kan förändra allt. Det finns många möjligheter om vi tittar på saker med färgade filter.

För att bemöta dina negativa tankar kan du använda följande strategier:

  • Erkänn och kategorisera mönstret med negativa tankar
  • Motverka dina tankar genom att tänka på saker på ett positivt sätt
  • Erkänn extrema ord och ändra dina tankar genom att använda motsatta ord
  • Skriv ner de negativa tankar som du upprepar mest och titta tillbaks på dem så att du kan tänka om

Praktisera acceptans

Acceptera att du har ångest. Istället för att försöka undertrycka den så bör du försöka förstå den. Din kropp fungerar som den ska. Ångest är bara en varning att du bör vara mer uppmärksam. Att springa iväg kommer inte att hjälpa dig. Att acceptera situationen kommer att hjälpa dig att börja lösa den.

Kvinna

Att acceptera en situation med ångest är inte lätt. Faktum är att du lätt kan känna dig värre genom att tänka på situationen. Det är inte enkelt att möta sina demoner. Men det finns inte något annat sätt att komma över dem än att titta dem rakt i ögonen. För att göra detta måste du vara stark och modig.

Att acceptera innebär att man förstår detta, vid varje tillfälle. Att det du känner är ångest och att du kommer att känna av ännu mer ångest när du går igenom återhämtningsprocessen. Det kommer att finnas en period med negativa tankar som kommer tillbaka i ditt huvud. Du måste lära dig att acceptera detta för vad det är, en ångestfylld tanke, och fortsätta gå framåt.

Ta hand om dig själv

Få tillräckligt med sömn, ät ordentligt, träna, praktisera en hobby, slappna av. Sätt av lite kvalitetstid för dig själv. Att inte vara där för folk varje timme av dagen eller att ta en paus från jobbet varje dag gör dig inte till en sämre person; raka motsatsen. Genom att ta hand om dig själv så kommer du även att ta hand om andra, för du kommer känna dig i bättre form för att uppfylla dina skyldigheter och ansvar.

Att leva livet till fullo innebär inte att man går på adrenalin hela dagen; det innebär snarare att man njuter av varje stund på ett medvetet sätt. Men det kommer att bli svårt för dig att göra detta om ditt sinne inte är redo för det.

Omge dig själv med positiva personer och saker, var vänlig mot dig själv och andra, och prioritera det som verkligen betyder något för dig.

Tänk om din livsstil

Var uppmärksam på de giftiga relationer och situationer som finns i ditt liv. Giftiga personer kommer bara att förgifta ditt sinne, förstöra atmosfären och upprätthålla ett tillstånd av rädsla och ångest som du inte kan fly ifrån. Men du kan komma ut ur denna situation på samma sätt som med en sjukdom: genom att ta bort orsaken och inte bara fokusera på symptomen.

Folk

Tänk även på faktumet att det också kan vara du som är den som är giftig. Om din attityd skapar en dålig miljö kommer du att skörda det som du sår. Om du förändras så är det väldigt troligt att du kommer att se förändringar runt dig också.

Andra saker som du bör tänka på är exempelvis till vilken nivå du är andra till lags, om du har klara mål i livet, om du gör vad du verkligen vill göra, eller om du lever i enlighet med dina egna värderingar.