5 saker du kan göra innan klockan nio på morgonen

· 1 december, 2018

Vi lägger inte tillräckligt vikt vid vår start på dagen. Tyvärr börjar vi många gånger dagen med stress och ångest. Problemet är att vi använder för mycket energi. I den här artikeln kommer vi dela med oss av några saker du kan göra innan klockan nio på morgonen för att du ska kunna må bättre under dagen.

Varför är det så viktigt med dessa vanor innan klockan nio på morgonen? Anledningen är att de hjälper oss att hålla oss positiva och vara mer produktiva och balanserade under dagen.

”5 saker att göra innan man går upp ur sängen: uttrycka tacksamhet, sätta upp mål för dagen, ta 5 djupa andetag, le utan anledning, och förlåt dig själv för gårdagens misstag.”
-Okänd-

Det finns fem saker du kan göra innan klockan nio på morgonen: en tärningsrutin, äta hälsosamt, organisera din miljö och sätta upp en plan för dagen. Låt oss titta på var och en av dessa saker i mer detalj.

En av de första sakerna du bör göra innan klockan nio på morgonen är att träna

Ja, träning är en av de saker du kan göra innan klockan nio på morgonen. Det är den bästa tiden på dagen för att träna. Detta hjälper inte bara med din fysiska hälsa, utan även den mentala.

Träning har en positiv påverkan på ditt mentala tillstånd. Den aktiverar cirkulationen, musklerna, lederna och hjärnan. Det har blivit fullt bevisat att träning förbättrar hjärnans funktion. Och finns det ett bättre sätt att börja dagen än med ett vaket sinne?

Kvinna som utför yogaställning.

Ät näringsrikt

Läkarna och nutritionisterna insisterar att frukosten är det viktigaste målet under dagen. Det är dock många personer som inte lyssnar på denna rekommendation. De flesta personer tar bara en kopp kaffe och något enkelt på morgonen.

Detta är inte bra alls eftersom man börjar dagen med en brist på energi. Du bör helst ta dig tid till att äta en näringsrik frukost. Du kommer då att ge hjärnan och kroppen den kick som den behöver under resten av dagen.

Meditera under 5 minuter

Precis som maten ger näring åt kroppen kommer meditation att ge näring åt själen. Genom att meditera endast fem minuter innan klockan nio på morgonen kommer du att ha rätt mental inställning under dagen. De där tysta ögonblicken som du spenderar med dig själv kan göra en stor skillnad.

Meditation handlar om att man andas och att man upplever sig själv, att man lär sig känna sin kropp och att man stillar sitt sinne. Då du mediterar kommer du att hantera och göra dig av med de där negativa och tunga tankarna och känslorna som gör dig obalanserad. Meditation är en gåva som kommer hjälpa dig att få en fridfull dag.

Man som mediterar i gräset.

Städa upp runt omkring dig

Att städa upp runt omkring dig innebär att du gör de där små dagliga sysslorna i hemmet; att du tvättar, städar, tar ut hunden på promenad, etc. Dessa aktiviteter kan bli ett problem om de inte görs i tid. Det är därför bäst att du gör dem tidigt på dagen.

Om du skjuter upp dessa göromål så kommer du spendera hela dagen med att tänka på dem. Om du blir van vid att göra alla dessa små saker tidigt på morgonen så kommer ditt sinne att kunna fokusera på viktigare saker under dagen.

Sätt upp en plan

Det är alltid bra att sätta upp en lämplig plan för dagen. Då du skriver ner den så kan du även skriva ner relevanta problem som du måste hantera. Detta hjälper oss att mentalt organisera och distribuera vår tid så att vi kan uppnå allt som vi vill ha och behöver.

En av de viktigaste aspekterna av denna plan är att det kommer hjälpa dig att undvika stress. Inget gör dig mer rastlös än att vara förvirrad förande vad som behöver göras och i vilken ordning du måste göra saker. Det slutar med att du gör flera saker på en gång eller att du spenderar för mycket tid på något som inte är viktigt. Hemligheten med en bra plan är därför att veta hur man prioriterar saker.

Du behöver komma ihåg att dessa fem saker som du gör innan klockan nio på morgonen är små handlingar av självkärlek som kan hjälpa dig att utföra dina aktiviteter på rätt sätt, utan att försumma din hälsa. Du kommer skydda ditt sinne och ditt emotionella tillstånd. Det är värt besväret att prova detta!