Kronisk stress kan ha en påverkan på minnet

23 januari, 2020
Att uppleva kronisk stress i veckor eller månader kan förändra din hjärna.

Hur visar sig stress och hur ser dess påverkan på minnet ut?

Kronisk stress kan påverka ditt liv utan att du märker det. Att leva med kronisk stress är som att leva i ett tåg som kör i full fart. Till en början verkar allt normalt och du är tacksam att det går så snabbt.

Sakta men säkert så inser du dock att du inte kan njuta av utsikten och att kropp samt sinne börjar tycka illa om färden.

Thich Nhat Hanh, den välkände buddhistiske munken och författaren av många böcker, inklusive Being Peace, menar att dina känslor är som moln som kommer och går i vinden.

Detta stämmer och det kan vara svårt att hitta inre frid för att ditt sinne ska kunna fungera som det borde.

Det är inte lätt att hantera de psykologiska effekterna som stressen och ångesten orsakar. Än värre är det faktum att den upplevda kroniska stressen gör det ännu värre.

Att befinna sig i ett kroniskt tillstånd av stress under lång tid kommer orsaka mycket skada och du kommer börja se dess dolda effekter.

Du behöver inse att en stressig miljö kan ha en påverkan på din kropp. Det kan leda till muskelsmärtor, matsmältningsproblem, sömnstörningar och många andra faktorer som påverkar din livskvalitet.

Det finns dock en annan sak som man bör tänka på: man kan även uppleva minnesförlust.

Ordet stress.

Kronisk stress och gradvis minnesförlust

Då du är stressad så känns det som att världen omkring dig snurrar för snabbt. Det är dock åt andra hållet: dina kognitiva förmågor saktas ner.

Det blir svårare för dig att fokusera, ta beslut och påbörja nya saker. Ditt sinne kommer även att leka med dig och skapa tvivel och hot som inte är riktiga.

Det kan låta överflödigt, men stress orsakar mer stress. Då du känner av huvudvärken, yrseln och sömnsvårigheterna så är det dock inte alltid som du inser hur emotionellt och kognitivt skadligt det är.

Att må dåligt, känna sig hjälplös, omotiverad och att glömma saker är symptom som du måste ta på allvar.

Kronisk stress har påverkan på minnet

Stress är inte alltid farligt. I de flesta fall kan stress hjälpa dig att uppnå dina mål, komma över vissa utmaningar och göra det enklare för dig att gå framåt i livet.

Om detta tillstånd blir permanent så kommer du dock börja se dess dolda effekter.

Doktor Jannine Wirkner vid University of Greifswald utförde studier som visade något viktigt. Små mängder av akut stress kan förbättra ditt minne.

Detta är bra då man måste göra ett prov. Kronisk stress och konstant utsöndring av kortisol kan dock göra det svårare för dig att skapa nya minnen.

Stress kan påverka alla din hjärnas minnesprocesser. Detta innebär att den avbryter kodifiering och återhämtning.

Kvinna med lappar.

Kronisk stress och dess effekter på hippocampus och prefrontala cortex

En annan studie som utfördes av Dr. Kim Jeasokok vid University of Florida har dock visat oss några intressanta fynd. Då kortisolnivåerna är för höga så kommer det förekommer en förändring i hippocampus morfologi.

Denna hjärnstruktur är relaterad till ditt minne och dina känslor och krymper som en konsekvens av dessa stresshormoner.

Det finns även en annan negativ sida med den kroniska stressen. Att befinna sig i ett konstant alarmtillstånd gör att din amygdala stoppar aktiviteten hos din prefrontala cortex.

Detta kan göra det svårare att använda logik, reflektera över saker och ta beslut.

Påverkan på minnet: kopplingen mellan minne och stress

Kronisk stress kan göra saker mer komplexa än du trodde från början. Tänk på att den blir kronisk då du spenderar veckor eller månader med att oroa dig över saker och hela tiden känna av mycket press.

Detta gör att ditt minne fallerar. Post-traumatisk stress gör dock att du kommer ihåg saker mycket djupare.

  • Då du går igenom dramatiska erfarenheter med en emotionell laddning så kommer din hippocampus att ta till sig dessa hemska bilder och känslor för evigt.
  • Sådana erfarenheter kan dock även göra det svårare att skapa nya minnen. Detta skapar resonemangsproblem, brist på fokus oc försämrad förmåga att ta beslut.
påverkan på minnet av stress

Detta visar hur komplex din hjärna kan vara. Men trots dessa omständigheter, trauman och svårigheter ska du komma ihåg att hjärna kan förändras och omvända denna påverkan på minnet.

Fysiska aktiviteter, psykologisk terapi, meditation, stresshantering och att fokusera på en hälsosam livsstil kan hjälpa dig att förbättra hur du känner dig samt hjärnans plasticitet. Du måste börja idag!

  • Wirkner, J., Ventura-Bort, C., Schwabe, L., Hamm, A. O., & Weymar, M. (2019). Chronic stress and emotion: Differential effects on attentional processing and recognition memory. Psychoneuroendocrinology, 107, 93–97. doi: 10.1016/j.psyneuen.2019.05.008
  • Kim, JJ y Diamond, DM (2002). El hipocampo estresado, la plasticidad sináptica y los recuerdos perdidos. Nature Reviews Neuroscience , 3 (6), 453–462. https://doi.org/10.1038/nrn849