Tenderar du att tappa behärskningen när du blir arg?

Varför tappar du kontrollen när du blir arg? Vad ligger bakom detta beteende? Upptäck de möjliga bakomliggande orsakerna och hur du kan öka din självkontroll!
Tenderar du att tappa behärskningen när du blir arg?

Senaste uppdateringen: 09 maj, 2021

Har du problem med att kontrollera din ilska? Har du en tendens att häva ur dig det första som kommer i huvudet och sedan ångra det? Brukar du tappa behärskningen? Varför händer detta? Vad ligger bakom ilskan som du har så stora problem att hantera?

I den här artikeln analyserar vi de möjliga orsakerna bakom denna förlust av kontroll. Vi berättar på vilket vis det är kopplat till dålig självkontroll och låg frustrationstolerans. Men det här är inte de enda orsakerna. Under allt detta finns det också vanligen ett lager av sorg som vi inte vet hur vi ska möta, liksom andra möjliga känslor och emotioner.

Innan vi kommer till dessa orsaker ger vi dig några råd som hjälper dig att hantera den där ilskan hälsosamt, för självkontroll är en färdighet som du kan träna upp!

Att tappa behärskningen skapar problem

När jag blir arg tenderar jag att tappa behärskningen – vad är det för fel på mig?

När vissa människor blir arga har de en tendens att tappa behärskningen fullständigt. De känner att ilskan är helt överväldigande. Men varför händer detta? Vad är felet med dem? Vad ligger bakom denna svårtyglade ilska?

För att förstå detta måste vi först titta på begreppet “självkontroll”. Därefter tittar vi också på andra faktorer som kan orsaka denna förlust av självkontroll, dvs. omständigheter som ökar sannolikheten för att du agerar impulsivt.

Vikten av självkontroll

Självkontroll definieras som förmågan att bemästra sina känslor, beteenden, tankar och önskningar. Det inkluderar också förmågan att kontrollera och hantera sin egen kropp.

På vissa sätt utgör självkontroll en del av vår emotionella intelligens, varför det är så viktigt att arbeta med det hos barn från ung ålder. Genom självkontroll kan man lära sig att hantera ilska och andra grundläggande känslor.

Som vi kan se är självkontroll förmågan att hantera och kontrollera inte bara hur du beter dig, utan också hur du tänker och hur du reagerar på känslor. Mycket ofta kan känslor övervinna dig, men det betyder inte att du ska tillåta dig själv att förlora kontrollen över olika situationer. Självkontroll, liksom många andra färdigheter, är något du kan träna upp och som du kan förbättra med tid, uthållighet och ansträngning.

Hur man undviker att tappa behärskningen

Självkontroll gör att du kan hantera ögonblick av raseri eller ilska när du börjar skrika eller uppvisa beteenden som du inte vill ha. Men hur kan du omsätta det i praktiken? Här är några viktiga idéer som kan hjälpa dig:

  • Börja med att exakt identifiera vad du vill kontrollera. Är det ilska? Är det raseri? Eller är det frustration?
  • Undersök orsakerna till ilskan eller raseriet. Är det verkligen ilska eller maskerar du andra känslor? (Till exempel sorg).
  • Håll utkik efter punkten “ingen återvändo”. Det här är ögonblicket när du vet att du kommer att förlora ditt lugn, tappa behärskningen och “explodera”. Identifiera det och leta efter ett sätt att stoppa det i tid.
  • Praktisera andning. Precis när du känner att den där punkten när det inte finns någon återvändo är nära, kan du göra några andningsövningar. Slut ögonen, lägg handen på magen och känn hur luften först kommer in i och sedan lämnar kroppen.
  • Leta efter alternativa beteenden till ilskan för att undvika att bli kontrollerad av den. Dessa kan vara andningsövningarna vi redan har nämnt eller andra åtgärder du kan vidta. Du kan spela lite musik, ta ett avkopplande bad, måla eller rita, skriva ner dina känslor eller gå ut och gå.

Varför uppträder jag så här?

Vi har tittat på några förslag för hur du kan arbeta med självkontroll och hantera ilska på ett hälsosamt sätt. Men samtidigt som vi använder dessa tekniker är det också viktigt att förstå vad som händer med dig. Varför agerar du så här när du blir arg?

Att ha dålig självkontroll får dig att agera på det här sättet, tappa behärskningen och din kontroll över situationen och bli uppslukad av ilska.

Å andra sidan kan låg frustrationstolerans också ligga bakom dessa beteenden. Att vara en impulsiv och temperamentsfull person kan också bidra till denna typ av situationer.

Den goda nyheten är att alla dessa omständigheter kan bearbetas i terapi. Att fördjupa sig mer i varför denna “förlust av kontroll” uppstår när du blir arg, gör att du kan hitta strategier för att förbättra din självkontroll. Som ett resultat av detta kommer du också att förbättra ditt välbefinnande.

Arg man

Såret bakom ilskan

Ibland kan ett emotionellt sår ligga bakom ilska och raseri. En viss situation kan göra så att såret öppnas, eller så kan det bero på att en person oavsiktligt träffar en öm punkt. Ilska och raseri är känslor som ofta döljer andra känslor, såsom sorg eller besvikelse.

Genom att inte veta hur vi möter eller hanterar denna sorg (eller inte kan acceptera den), tillgriper vi något mer känslomässigt: ilska. Vi gör detta för att försöka distrahera oss från dessa obekväma känslor.

Vad händer när du inte hanterar din ilska på rätt sätt? Du exploderar. Så om du ofta tappar behärskningen och säger saker du senare ångrar, uppmuntrar vi dig att söka hjälp.

Att förstå dina egna känslor och varför de uppstår, hjälper dig att lära känna dig själv bättre. Trots dina brister kommer det att hjälpa dig att bli bättre för var dag som går. Lär dig att leva med dem, använd dem för att förbättra dig själv och försök att inte ignorera dem.

Detta kanske intresserar dig
Några olika typer av impulskontrollstörningar enligt DSM-5
Utforska SinnetLäs det Utforska Sinnet
Några olika typer av impulskontrollstörningar enligt DSM-5

I denna artikel ska vi presentera några vanliga typer av impulskontrollstörningar som berskrivs i psykiatrihandboken DSM-5.



  • Bisquerra, R., Punset, E., Gea, A., & Palau, V. (2015). Universo de emociones. Valencia: PalauGea.
  • Fernández del Río, E. (2010). Autocontrol. Vigo: Nova Galicia.
  • Redorta, J., Alzina, R. B., & Galdós, M. O. (2006). Emoción y conflicto: aprenda a manejar las emociones.