Få en vändning i livet på 4 veckor

· 15 januari, 2016

Ingen vill leva ett dåligt liv där man inte känner sig glad, men ibland gör våra dagliga rutiner att vi inte riktigt vet var vi står.

Att leva ett jäktigt och vanemässigt liv har sina konsekvenser, och en av dessa är en brist på uppmärksamhet på livet som sådant.

”Din kropp är ett tempel med en himmelsk själ. Håll den frisk, respektera den, studera den och bevilja den dess rättigheter.”
-Henry F. Amiel-

Idag ska vi visa dig hur du kan få en vändning i livet så att du kan njuta av det och förbättra det dag för dag. Följande steg är väldigt grundläggande och enkla, och de kommer att ge dig möjligheten att få en vändning i livet på bara 4 veckor.

Första veckan: Arbeta med dina vanor och din kropp

  • Gå upp omkring klockan 6 på morgonen. Detta ger dig gott om tid till det du ska göra innan du måste till jobbet. Njut av tystnaden och lugnet och koncentrera dig på det du har framför dig.
  • Upprätthåll en hälsosam kost. Ifall du vill uppnå en vändning i livet måste du ha mycket energi. Det är viktigt att alltid lyssna på kroppen och sätta rimliga mål för att eliminera gifter i din diet. Ge din kropp rätt näring genom att hålla dig till färska, lätta och tilltalande livsmedel.
  • Träning. Detta är en av de viktigaste vanorna vi kan rekommendera. Genom att träna tonar du din kropp på utsidan samtidigt som den blir hälsosammare på insidan. På detta sätt kommer du även kunna njuta av ett sunt och balanserat sinne. Det sägs att rörelse är livet, så för att verkligen komma till liv måste du röra på kroppen.
Knyter sko

Andra veckan: Städa din omgivning

Städa dina utrymmen. Ta bort alla saker runt omkring dig som du inte har användning för i ditt dagliga liv. Lämna inte saker framme som innebär fysiska hinder eller som hindrar dig när du rör dig under din dag. Att lära sig att lämna det förflutna bakom sig är livsviktigt. Gör dig av med de där sakerna du inte längre behöver. Det är även bra att ta tillfället i akt att reda ut problem med personer i din omgivning vars sällskap för tillfället påverkar dig negativt på något sätt.

Tredje veckan: Organisera dina mål och drömmar

  • Organisera dina planer. Gör upp en lista och följ den. Om du även har en lista från förra veckan som inte är helt avbockad ska du även gå igenom den och se vad du fortfarande har kvar att göra. Kom igång med de saker som är relaterade till dina drömmar och dina mål.
  • Följ din planering dag för dag. Innan du går och lägger dig bör du göra upp en plan för nästföljande dag, och det kvittar om den är enkel eller extensiv. Det viktiga i detta steg är att det finns en plan för att du ska kunna förhöja din motivation. Ställ dig själv följande frågor: Är jag på rätt väg för att uppnå mina mål? Är jag nöjd med riktningen jag tagit?

”Jag föddes på nytt när min själ och min kropp förälskade sig och gifte sig.”
-Khalil Gibran-

Kalender

Fjärde veckan: Bredda din komfortzon

  • Våga leva annorlunda. Tänk på något som är en del av din vardag och ställ dig frågan: Vad hade jag kunnat göra annorlunda i detta ögonblick? Försök att alltid experimentera med något nytt varje dag. På detta sätt kommer ditt vardagsliv bestå av annat än bara tomma rutiner utan motivation.
  • Ta dig ur din komfortzon. Om du tränar dig på ovan nämnda steg kommer du sakta men säkert lämna din personliga komfortzon varje dag. Utmana dig själv ännu mer för att gå längre än så genom att konfrontera dina rädslor och övervinna var och en av dem.
  • Vila är livsviktigt. Detta är akilleshälen i livet för många av oss. Att helt koppla bort och verkligen vila ut emellanåt är livsviktigt om du vill leva ett rikt liv.

Vi bjuder in dig att göra dessa enkla vanor till en del av ditt dagliga liv. Få en vändning i livet och tillåt dig själv att känna dig nöjd och fridfull. Du kommer att bana din väg mot en ljusare framtid på bara fyra veckor.