3 enkla sätt att praktisera mindfulness i ditt dagliga liv

· 16 januari, 2018

Om du börjar med att praktisera mindfulness kommer du ta ett steg mot ett bättre liv. Det är inte alltid enkelt att få denna gamla filosofi att fungera i dessa moderna tider. Men det finns många olika strategier som vi kan använda: allt vi måste göra är att hitta den som bäst passar våra behov och vårt dagliga liv.

De flesta av oss tycker om mindfulness och inte för att det är populärt nuförtiden, inte för att någon berättade om det för oss eller för att vi verkar se det i varje bok, tidning och artikel nuförtiden. Det intresserar oss eftersom det inbjuder oss till att se världen från ett närmre perspektiv, att vakna upp.

”Känslor kommer och går som moln på en blåsig himmel. Medveten andning är mitt ankare.”
Thich Nhat Hanh

Men våra dagar drar oss ner med våra göromål och strikta scheman. Vi kan inte skapa fler timmar under dagen. Vi kan inte hitta den tid vi inte har. Och det är därför som vi säger till oss själva att meditation definitivt inte är för oss.

Men vi har fel. Mindfulness är något som du kan börja med i ditt eget hem, med hjälp av en bok eller även en kurs på nätet. Och sedan finns det personer som inte kan föreställa sig att vara stilla och som inte kan fungera i ett klassrum med andra personer. Goda nyheter: vi kan meditera medan vi sportar, eller medan vi tar en promenad.

Som du kan se finns mindfulness alltid där, inom vårt räckhåll…

Löv på sten

Mindfulness i dagens upptagna värld

Tiderna förändras men rötterna till vår spiritualitet och arvet av mindfulness stannar kvar. Och vi behöver detta mer nu än någonsin. Livet är så komplicerat nu… Hur kan vi lära oss att utveckla full medvetenhet? Hur kan vi lära oss att meditera, andas och ansluta till ”här och nu”?

  • Rohan Gunatillake revolutionerade världen med mindfulness på ett väldigt konkret sätt: genom att meditera dynamiskt, tack vare nya teknologier och även sporter.
  • Författaren förklarar hur vi har förändrats. Våra behov är nuförtiden mer intensiva, vår värld är galen, vi har så många sätt att lära oss: internet och nya teknologier för oss närmre personlig utveckling än någonsin förr och även in i meditationens värld.
  • Rohan Gunatillake kallar det ”urban meditation”. För faktum är att städer, arbetet och den digitala världen är vad som definierar många av oss idag. Hur kan vi smyga iväg och tillbringa 10 dagar i naturen för att lära oss att meditera? Om vi inte kan det, och det kan vi antagligen inte, så har vi vårt eget hem och de fantastiska teknologierna kan lära oss hur man ansluter till verkligheten

”Om du vill besegra livets ångest, lev i nuet, lev i andetaget.”
-Amit Ray-

Världen förändras konstant och vi är en del av den. Men låt oss inte glömma: mindfulness är också mobilt. Låt oss börja med att praktisera mindfulness för att njuta av nuet, i alla dess fantastiska nyanser, upp- och nedgångar, lukter, smaker och känslor…

Blomma på vatten

Sätt att börja med att praktisera mindfulness

Som Daniel Goleman sade är uppmärksamheten en muskel som vi måste använda dagligen för att bli mer medvetna om vår omgivning och vad som pågår inom oss. Men hur gör vi detta om vi inte har tid? Kan vi verkligen lära oss att meditera genom att ta en timmes kurs per vecka?

Det är möjligt, men vissa personer går på dessa kurser av nyfikenhet och det slutar med att de lämnar dem efter några dagar eftersom det inte funkar. De har problem med att tysta sina upptagna sinnen och hitta den där perfekta balansen inom sig där allt annat finns i bakgrunden.

Men det är ingen tillfällighet att denna mer än 2500 år gamla buddhistiska praktik har kommit till västvärlden. Det är p.g.a. vetenskapsmän som Dr. Kabat-Zin etc. som vi har förstått att vår krävande värld rör sig snabbt och att vi därför behöver mindfulness. Till att börja med har vi flera alternativ att välja mellan.

Livet är en dans. Mindfulness bevittnar den dansen.”
-Amit Ray-

Pojke som mediterar

Mindfulness på jobbet

Företag som Apple, Google, Nike och eBay applicerar redan mindfulness på arbetsplatsen dagligen. För att denna teknik ska vara effektiv behöver vi såklart den rätta arbetsmiljön, men det är faktiskt inte så komplicerat för oss att göra det själva. Här är några riktlinjer:

  • Kom i tid till jobbet utan att rusa (du kanske inte hanterar detta den första veckan, men sakta men säkert kommer du uppnå det).
  • Ägna 5 minuter åt att planera dagen, vad du kommer göra och hur du känner dig.
  • Andas djupt och var medveten om din kropps här och nu, din hållning och eventuella spänningar.
  • Ta en 5 minuters paus varje 40:e minut för att meditera, andas och återansluta till dig själv.

Att praktisera mindfulness medan du går

Den idealiska situationen hade varit att ge oss själva en halvtimme varje dag för att gå på en promenad, inte bara för att träna vår kropp, utan även våra sinnen med mindfulness. Här är några av de främsta riktlinjerna:

  • Börja gå i normal takt. Hitta sakta men säkert en takt som är avslappnande, katharsisk och frigörande. Vissa kommer gå i en långsam takt medan andra väljer att gå snabbare.
  • Det är dags att fokusera din uppmärksamhet på något. Visualisera ditt sinne som om det var en lampa som skiner sitt ljus på en specifik aspekt och sedan en annan: först din andning, sedan känslan av dina fotsteg, sedan vinden som rör din hud… Fokusera din uppmärksamhet på dessa aspekter på ett cykliskt sätt, först en och sedan en annan.
  • Du kommer till slut att inse att du inte längre måste fokusera din uppmärksamhet på allt som pågår hos din kropp. Efter några dagar kommer din lampas ljus nå så långt att du kommer kunna uppleva allt på en gång.
Fötter och fjädrar

Att praktisera mindfulness i hemmet

Om du är en person som inte är bekväm i ett klassrum eller om du inte har tid till att gå på kurs, glöm inte bort att du alltid har böcker och kurser online att använda dig av. Tack vare dessa kan vi lära oss grunderna av mindfulness i hemmet.

Om du gör detta så skadar det aldrig att tänka på följande råd:

  • Välj en plats och en tid på dagen som bäst passar dina behov att praktisera meditation. Kom ihåg att du verkligen måste engagera dig eftersom det kräver att man är konsekvent.
  • Börja med 10 eller 15 minuter. Lite i taget, och då du har vant dig kommer du att kunna göra det under längre tid.
  • Välj en teknik som fungerar för dig.
  • Ha tålamod och förvänta dig inte direkta resultat. Mindfulness kräver tid och engagemang.

Tiderna förändras och även med vårt upptagna, krävande liv kommer vi alltid att ha denna fantastiska praktik inom räckhåll. Allt vi måste göra är att hitta den väg som passar oss bäst. Låt oss prova något nytt och ta det första steget mot förståelse genom att praktisera mindfulness.