5 hälsosamma fördelar med kvinnlig onani

01 januari, 2019

Det är en helt naturlig och hälsosam del av den mänskliga sexualiteten, men onani är fortfarande tabu på många håll. I den här artikeln kommer vi ta upp några fördelar med kvinnlig onani.

Manlig onani är en mer socialt accepterad idé, men detsamma kan inte sägas om kvinnlig onani. Det är information som sällan tas upp, men statistiken visar att kvinnor onanerar.

Vi vill hjälpa dig med att bli mer medveten om de positiva aspekterna av kvinnlig onani. Om du är man så kommer denna artikel hjälpa dig att förstå din partner bättre. Och om du är kvinna så kommer du kunna se bortom de myter och tabun som ofta förknippats med onani.

Fördelar med kvinnlig onani

Det görs fortfarande många studier rörande onani, eftersom det är ett väldigt intressant ämne. Viss forskning visar också på relationen mellan denna praktik och fysisk, mental och sexuell hälsa. Det verkar som att vissa fysiska och psykologiska aspekter förbättras hos kvinnor då de ägnar sig åt själverotik.

Vi kommer härunder att ta upp några intressanta fördelar med kvinnlig onani.

Kvinna som håller i lakan.

Förbättrar välmåendet

En av våra mest relevanta fördelar med kvinnlig onani är också den mest uppenbara. Vi mår bättre då vi rör oss själva. Men varför händer detta? Precis som vid sex så kommer den orgasm vi ger oss själva att utlösa vissa signalsubstanser i hjärnan. Dessa förändrar vårt humör och påverkar även vår fysiska hälsa.

En av de mest välkända signalsubstanserna som utsöndras under en orgasm är dopamin, som även kallas för nöjeshormonet och kan ha väldigt kraftiga effekter. En av de största fördelarna med kvinnliga onani är därför en ökad känsla av välmående.

Hjälper dig att njuta mer av sex

Vissa kvinnor kan inte få orgasm när de är med sin partner. Detta kan ha olika anledningar, men det finns faktiskt en direkt relation mellan regelbunden onani och hur mycket personen njuter av sex.

Det kan verka motsägande, men det är det faktiskt inte. Onanin låter kvinnan utforska sin kropp bättre och lära känna vad hon verkligen tycker om. Då kvinnan sedan befinner sig med sin partner kommer hon att kunna vägleda personen bättre, vilket resulterar i högre njutning för dem båda.

Minskar stressnivåer

En annan av dessa fördelar med kvinnlig onani är att det hjälper kvinnan att slappna av. Flera studier har visat att kvinnor som onanerar har reducerade stressnivåer tack vare de substanser som utsöndras i hjärnan.

Detta är viktigare än vad det först kan verka. Stress har associerats med många olika problem, som depression, ångest, cancer och även hjärtattacker. Varje utövande som hjälper till att minska stress bör därför ha en plats i våra dagliga liv.

Hjälper till att lindra mensvärk

En av de mest irriterande faktorerna med att vara kvinna är att ha mensvärk. Kvinnor måste en gång per månad genomlida olika typer av besvär som inte ens smärtlindrande medel kan göra något åt. Men tänk om det fanns ett sätt att lindra den där smärtan?

Flera studier rörande fördelar med kvinnlig onani indikerar att detta utövande hjälper med att lindra och även ta bort mensvärk. Ägna lite tid åt dig själv nästa gång du känner av smärtor istället för att ta ett piller.

Kvinnlig onani i säng.

Förbättrar din hälsa

Den slutliga hälsofördelen för kvinnor som regelbundet onanerar är kanske den mest chockerande. Studier visar att självuppnådda orgasmer kan minska risken för olika sjukdomar, såsom diabetes och cancer.

En orgasm utsöndrar mer än bara endorfiner; även andra substanser utsöndras, som spelar en väldigt viktig roll för att förbättra den fysiska hälsan.

Det finns många andra fördelar med kvinnlig onani. Eftersom du nu känner till dem, varför inte börja?

  • Kaestle, C. E., & Allen, K. R. (2011). The role of masturbation in healthy sexual development: Perceptions of young adults. Archives of Sexual Behavior. https://doi.org/10.1007/s10508-010-9722-0
  • Carvalheira, A., & Leal, I. (2013). Masturbation among women: Associated factors and sexual response in a Portuguese community sample. Journal of Sex and Marital Therapy. https://doi.org/10.1080/0092623X.2011.628440
  • Kontula, O., & Miettinen, A. (2016). Determinants of female sexual orgasms. Socioaffective Neuroscience & Psychology. https://doi.org/10.3402/snp.v6.31624
  • Hensley, C., Tewksbury, R., & Koscheski, M. (2001). Masturbation uncovered: Autoeroticism in a female prison. Prison Journal. https://doi.org/10.1177/0032885501081004005