Vet du vad du måste göra för att ändra ditt liv?

· 12 maj, 2016

Vi avger ofta löften i början av ett nytt år eller en ny era i våra liv om att ändra på oss eller börja göra något som gör oss nytta.

Dessa löften är menade att göra våra liv lyckligare och associeras ofta med att leva ett bättre, hälsosammare liv. Inte helt överraskande är viktnedgång, mer träning eller att sluta röka de tre vanligaste löftena.

Men många tror att dessa löften är värdelösa; kanske av egen erfarenhet. En studie från Scranton University har avslöjat att bara runt 8% av alla nyårslöften hålls. Denna otroligt låga andel framgångar beror framförallt på det faktum att våra löften tenderar att fokusera på självkritik snarare än faktiska aspirationer eller drömmar.

Att föra våra löften genom ett filter av självkritik är ett recept för misslyckande. Istället bör vi göra löften från en annan vinkel – om de är uppnåeliga, belönande mål blir det mycket enklare för oss att förbättra vår livskvalitet, vilket betyder att vi kommer bli lyckligare.

6 råd för att uppnå dina mål, leva längre och bli lyckligare

1. Var mer medveten

Att meditera över oss själva och vad vi verkligen vill uppnå är till stor hjälp för processen. Vi spenderar alltför mycket tid med att bekymra oss över andra och avger omedvetet löften baserat på vårt yttre snarare än vårt inre, där de bör vara fokuserade.

Och detta får oss att vackla, precis som våra relationer med andra gör. Andra gånger misslyckas vi med att hålla våra löften eftersom vi blir för beroende av andra människor för att lyckas.

Men att ta sig tid att medvetet reflektera över varför vi vill uppnå något sätter oss i centrum av löftet, och därigenom undviker vi att låta yttre element förstöra våra ansträngningar eller ifrågasätta våra mål.

2. Utför övningar för ett friskare sinne

Att komma i form är ett av de populäraste löftena varje gång nyårsafton är på intåg, ofta av fåfänga anledningar. Fysisk träning är dock mycket mer belönande än vad man kanske tror.

Daniel Siegel och Davi Rock har utvecklat ett program som består av sju viktiga, mentala aktiviteter som de rekommenderar dagligen för att optimera hjärnfunktionen och förbättra ditt generella välmående. En av dessa aktiviteter involverar ”fysisk tid”, där du genomför andningsövningar som stärker hjärnan.

Programmet kallas The Healthy Mind Platter. Träning gör oss inte bara starkare fysiskt, utan även mentalt. Det har faktiskt visat sig att andningsövningar hjälper till att bekämpa stress och depression.

3. Få tillräckligt med sömn

Sov väl och sov tillräckligt djupt. Jag skulle kunna upprepa detta gång på gång. De flesta av oss är medvetna om vikten av att äta väl och träna, men av oklar anledning är det svårt för oss att inse vikten av att få tillräckligt med sömn.

Vi berövar oss ofta sömn för att arbeta eller plugga, och ignorerar det faktum att sömnen skulle ha hjälpt oss vara mycket mer produktiva och effektiva i vårt arbete. Men vi känner skuld eller till och med att vi är lata om vi sover, och föredrar att offra detta. Hur grymt är inte det? Andra gånger skjuter vi bara upp sömnen.

Enligt William C. Dement och Cristopher Vaugna – författare till boken The Promise of Sleep – har man empiriskt bevisat att en hälsosam mängd sömn är den viktigaste faktorn för långt liv; mer inflytelserik för vår långlevnad än vår diet, träning eller genetik. De sammankopplar sömnbrist med hjärtsjukdom, trafikolyckor och ”oerhörda mentala och fysiska handikapp”.

Vidare visar forskning att sömnbrist kan försämra din kognitiva prestationsförmåga, medan tillräcklig sömn förbättrar den. Alla bör prioritera sömn i sina scheman.

4. Skilj dig från ditt förflutna

Att avge löften kommer med en revision av de saker vi vill förändra hos oss själva. Om vi vill göra ändringar för att bli lyckligare, leva längre och bättre så måste vi veta hur vi vill vara, vilket liv vi vill leva och varför –  utan att glömma att överväga vad som måste göras för att faktiskt uppnå detta.

Detta kommer hjälpa till att skilja oss från det förflutna och undvika att släpa in det i framtiden. Utan att vi är medvetna om det kan nya beteenden ha en tendens att ha sin grund i det förflutna, vilket hindrar oss från att gå framåt. Vi måste lämna det förflutna bakom oss och blicka framåt.

5. Utmana din inre kritik

Ignorera den inre röst som hindrar dig från att uppnå dina mål. Ignorera rösten som säger att du inte kan göra det, att du inte har någon anledning att göra det eller att det skulle vara okej att ge efter för frestelsen bara denna gång. Ignorera rösten som säger att du redan är för gammal för att göra något, att det redan är för sent för dig eller att det helt enkelt inte är värt att försöka. Du måste kunna identifiera denna röst som din primära fiende och konfrontera den. Det kommer göra dig starkare och friare.

6. Rör dig mot hållbara förändringar

Använd ett proaktivt och positivt tillvägagångssätt för dina mål och ge dig själv en chans att uppnå hållbara förändringar. Dina mål och löften bör alltid vara ämnade mot att bättra dig själv och bli den person du vill vara. Du måste vara modig i din kamp för att utmana och övervinna djupt rotade beteenden så att du kan bli fri.

Du kommer leva ett längre liv. Du kommer leva ett bättre liv. Och du kommer leva ett lyckligare liv.