Att handskas med hyperkänsliga personer

· 2 augusti, 2017

Vissa personer går genom livet genom att vara försiktiga med vad de säger för att inte störa hyperkänsliga personer. Men när fraser såsom ”jag är ledsen” och ”bli inte arg” blir frekvent förekommande i deras liv, kommer de bara åstadkomma långsam självförstörelse.

På ett sätt är vi alla som spinnare som snurrar i ett rum fullt av människor. Ibland slår vi mot varandra, och det är normalt. Men i den nervösa relationsdansen stöter vi ibland på människor som är extremt känsliga. De är så känsliga att allt de gör är att reagera på ett övertramp efter det andra.

”Alla kan bli arga – det är lätt. Men att bli arg på rätt person, till rätt grad, vid rätt tidpunkt, av rätt syfte och på rätt sätt – det ligger inte inom allas förmåga och är inte lätt.”

-Aristoteles-

Vi talar givetvis om hyperkänsliga personer. De är experter på lidande och att sprida detta lidande. De tenderar att gestalta offermentalitet, osäkerhet och brist på självkänsla. De är slavar under andra personers åsikter och tvingar konstant på andra skuldkänslor.

Du måste vara försiktig när du etablerar en känslomässig relation med denna typ av person, för du kommer behöva spendera hela livet med att tänka över minsta lilla detalj, välja rätt ord, gester och handlingar så att de inte känner sig kränkta eller oroliga.

Detta pågår givetvis fram tills att du gradvis krossar din egen självkänsla genom att konstant säga ”förlåt, det var mitt fel”. Undvik sådan dynamik.

Låg självkänsla

När deras ilska ger dig skuldkänslor

”Bli inte arg, det kommer inte hända igen”, ”lugna ned dig, bli inte arg, det var mitt fel”. När du konstant måste säga fraser som dessa är du förmodligen fånge i en komplicerad, psykologisk labyrint. Du måste be om ursäkt för att lindra övertrampet, vilket nästan alltid är oberättigat. Du kanske till och med tror att det är bättre att ta skulden för att minska personens ilska.

Men att leva med all denna vikt på dina axlar kommer beröva dig på din emotionella integritet dag för dag. Detta kallas för ”defensiv skuld” – en mekanism som offer för emotionell utpressning tenderar att använda för att skydda sig själva mot maktlöshet.

Detta är verkligen ett komplicerat ämne. Kom ihåg att hyperkänsliga personer är väldigt sårbara. Trots det faktum att deras låga självkänsla leder till att de gör tolkningar genom en lins av offermentalitet, ska du inte glömma att de ibland kan bli väldigt aggressiva.

Ta avstånd

Relationer med personer såsom dessa blir nästan alltid som en ritual. Allt kommer flyta på bra så länge du ger med dig, sänker huvudet och ärar dem via dina handlingar och ord. På så sätt kommer du förebygga att känslighetens demon visar sitt fula tryne.

När du är fast i denna cirkel och inte reagerar på den, kommer du bli som en skör mal som flyger kring en flamma. Du kommer göra detta tills den till slut börjar bränna dina vingar.

Undvik giftiga personer, din hälsa kommer att tacka dig

Hur man lever med en hyperkänslig person

Du måste inte fly eller bryta upp med personen utan att först kämpa för denne. Du kommer ångra dig om du bara tar avstånd innan du kämpat för personen. Det är alltid bättre att göra allt du kan innan du tar ett radikalt beslut. Om du älskar personen ska du kämpa för denne. Om kampen visar sig vara lönlös finns det inga andra alternativ än att ta avstånd för att rädda din personliga och emotionella integritet.

Det är värt att notera att det på 90-talet utfördes en serie studier om hyperkänslighet, som fann att det inte är en störning, utan ett personlighetsdrag. För att förstå det bättre måste du kunna skilja mellan de olika typer av känslighet som finns.

Den första typen av känslighet är riktad mot andra personers känslor. Personen kan känna andra individers känslor och känna empati för dem. Den andra typen – som är hyperkänslighet – är riktad mot en själv som en reaktion på andra. Den sker alltid i form av självförsvar.

Att bära andra

Strategier för att hantera hyperkänsliga personer

Anpassa dig aldrig som en handske till en persons manier, besattheter eller orosmoln. Om du blir besatt av att undvika att göra personen arg, så pass att du kontrollerar varje liten detalj för att förhindra att individen exploderar, kommer du förlora allt.

Få dessa personer att förstå att om de alltid kränks av något, kommer de bara göra sig själva olyckliga och knuffa bort andra.

Tänk innan du gör en bedömning eller ger dem din åsikt. Tänk på hur du är trött på att vara deras piltavla, på att ta skulden, på att vara fågelskrämman som skyddar och håller dem lugna.

Du måste kunna stärka deras självkänsla, men även få dem att värdera din. Deras skinn är väldigt tunt, men ditt har redan för många ärr.

Framförallt ska du be om erkännande och respekt. För i slutänden kommer du tröttna på att gå genom ett minfält, där minsta felsteg får dem att explodera med ilska och förbittring. Ingen kan spendera varje dag med att konstant vara på alerten och stressad. Livet är för kort för att levas med rädsla.

Varför det är bra för dig att skriva dagbok