Att vädra ut sitt hus av känslor

· 12 oktober, 2017

Alla föds vi med ett litet hus av känslor inom oss. En plats där våra grundläggande känslor finns, de som är nödvändiga för vår överlevnad – rädsla, ilska, sorg, glädje och avsky. Precis som att alla hus måste vårdas och tas om hand, måste även detta lilla hus av känslor öppnas och vädras ut. Det måste förberedas och vara redo, för fler känslor är på väg att flytta in, och de kommer bo där, tillhandahålla dig med information och sedan flytta ut.

”Att känna andra är vishet; att känna sig själv är upplysthet.”

-Lao Tse-

Men tänk om en av dessa känslor bor i detta hus permanent och aldrig flyttar ut? Oavsett om det är för att du inte låter den gå eller för att den är undertryckt, rubbar det din balans, gör dig olycklig och påverkar din känslomässiga hälsa.

”Om dina känslomässiga förmågor inte går hand i hand, om du inte har självkännedom, om du inte är kapabel att hantera dina plågsamma känslor, om du inte kan ha empati och effektiva förhållanden, så spelar det ingen roll hur smart du är, för du kommer inte komma långt.”

Daniel Goleman

Känslor som kommer och går

Vid det här laget i ditt liv är du ansvarig för vad som sker i ditt hus av känslor. Det är viktigt att du vet vilka känslor som bor där, vilka känslor och påverkningar som kommer och går, hur de är relaterade till varandra och hur de agerar. Känslorna som kommer in i detta hus kommer fastslå hur du mår och agerar.

Bevingad kvinna

Det ligger i deras natur att flöda. Känn dem, identifiera dem, välkomna dem och låt dem gå. Vare sig de är behagliga eller obehagliga måste du släppa taget om dem efter att du upplevt dem.

Att vädra ut ditt hus av känslor

Att vädra ut rummen i ditt hus av känslor involverar att frigöra sådana som är fångade eller instängda. Om du till exempel inte låter dig själv känna ilska och låser in den, kommer den växa till ursinne. Och om du inte hanterar detta ursinne kan det bli till agg eller förbittring. Om du låser in oönskade känslor såsom avund, kommer de såra dig och personerna omkring dig eftersom de vid någon punkt kommer fly och få någon form av negativ effekt.

Att öppna fönster för att släppa in nya känslor är en del av livets dynamiska process. Om du inte låter dig själv njuta eller känna kärlek eftersom du är fjättrad till smärtan du känner inom dig, förnekar du inträde för känslor som kan vara mer användbara för dig i stunden.

Du kan inte förbjuda dig själv att känna känslor. Även om de är obehagliga är de viktiga och nödvändiga för att du ska lära dig något om situationen. Du kan använda dem för att omdirigera ditt liv.

Att förstå känslor

Alla känslor säger något till oss och vägleder oss på något sätt. De tillhandahåller oss med information om hur vi är relaterade till varandra, oss själva och våra liv. Om vi identifierar dem, sätter namn på dem, accepterar dem och låter dem gå, kommer vi kunna förstå och hantera dem ordentligt, och inget kommer hindra oss.

De är njutbara om du hanterar dem ordentligt; de är obehagliga och orsakar lidande när du går mot livets ström.

Blundande flicka

Du känner besvikelse när du inser att något du trodde på faktiskt inte är sant. Och det säger att allt inte är som du tror eller vill att det ska vara, men det behöver inte nödvändigtvis vara en källa för modfälldhet. Det hjälper dig att lära dig. Intensiv och långvarig avundsjuka gör sociala förhållanden svårt. Det kan vara anpassningsbart, men det slutar vara det när det hindrar dig från att vara glad för andras skull.

Sorg säger att du har drabbats av en smärtsam förlust som du måste hantera. Du måste vara medveten om den och lära dig att leva på ett annorlunda sätt. Ilska informerar dig om att något eller någon är ett hinder för att få vad du vill ha. Avsky och motvilja indikerar att du bör röra dig bort från något som inte är nyttigt för dig. Rädsla pekar ut fara och pushar dig att försvara dig själv.

Lycka är ett tecken på att du bör upprepa den nöjsamma situationen. Överraskning främjar öppenhet mot inlärning. Som du kan se informerar varje känsla oss om något och får oss att känna på ett visst sätt, och vi måste lära oss att hantera dem.

Tacksamhet är förmågan att se en gåva i de vardagliga sakerna: ett väns leende, en sång, en måltid…

Att dela dina känslor

Sättet du hanterar ditt hus av känslor kommer göra känslorna antingen positiva eller negativa. Alla är de användbara på något sätt, även om det är sant att vissa är mer njutbara än andra. Men vare sig de är behagliga eller obehagliga kommer de göra mer gott för dig och mindre skada om du delar dem. Ett bra socialt stödsystem kommer hjälpa dig att sätta de obehagliga i perspektiv och sprida glädje såväl som lycka.

Om du känner dig fångad i en viss situation, spenderar för mycket tid med att vara ledsen eller känner som om du inte kan njuta av dina sociala förhållanden, är det dags att börja hantera dina känslor bättre. Kanske kan du agera mot din omgivning och ta bort stimuli som orsakar denna situation. Men om inte så ligger det i dina händer att förbättra sättet du reglerar dina känslor, så att de kan komma in och ut från huset i ditt hjärta utan att fastna.

”Mother” – en fin kortfilm som främjar familjesamarbete