Dans hjälper till att hantera ångest

10 december, 2018

Träning förbättrar vårt emotionella välmående. Att röra kroppen gör att hjärnan utsöndrar serotonin, som är ett hormon som är direkt relaterat till humöret och endorfiner (kemiska substanser som gör att man mår bra). Därför rekommenderas det att man dansar för att hantera ångest och stress.

Det är inte alla som tycker om att sporta. Vissa personer tycker att det är tråkigt, medan det finns andra som helt enkelt inte kan finna motivationen till att träna. I dessa fall kan dansen vara ett roligt alternativ. Faktum är att vissa studier hävdar att denna aktivitet hjälper folk att hantera ångest och lindra den fysiska spänning som är relaterad till ett negativt mentalt tillstånd.

För många är det en form av lindring och ett bra sätt att uttrycka sig, samt en tillflykt. Det är en både rolig och utmanande aktivitet. Att dansa är därför idealiskt för de personer som försöker distrahera sig själva genom att göra något positivt. Då det är en sådan bred och rolig kreativitet så förbättrar det även ens kreativitet!

Vissa studier visar att kroppen har en stor påverkan på sinnet. Det sätt som kroppen gör sig på då man dansar hjälper oss att hantera ångest och andra negativa känslor som kan få oss att må dåligt. Låt oss dyka djupare in i detta ämne.

Kvinna som dansar i mörkret.

Dansen förenar våra kroppar och våra känslor

Dansen för med sig många fysiska och mentala fördelar. Det är en aktivitet som gör att vi kan uttrycka våra känslor med hjälp av kroppens rörelser. Våra känslor påverkar våra rörelser vilket leder till att vi uttrycker oss på ett naturligt sätt.

Bland alla de danser som finns så har vissa visat sig vara mer terapeutiska än andra. En studie slog exempelvis fast att tango är bra för personer med depression och Parkinsons sjukdom.

“Dansen är själens gömda språk.”
-Martha Graham-

Dansen gör våra tankar enklare, lugnare och kan även få dem att försvinna eftersom vi bara tänker på våra rörelser. Dansen hjälper oss att hantera ångest eftersom den gör att vi kan lägga våra negativa tankar åt sidan och fokusera på aktiviteten. Faktum är att en studie som utfördes av Peter Lovatt slog fast att dansen hjälper hjärnan att skapa nya nervanslutningar.

Dansens psykologiska fördelar för att hantera ångest

Låt oss titta på de psykologiska fördelarna med dansen och hur den kan hjälpa dig att hantera ångest.

Förbättra kopplingen till dig själv

Denna känsla kan hjälpa dig att lära känna dig själv genom ditt kroppsspråk. Den låter dig dessutom lära känna dina känslor på en djupare nivå, vilket leder till att du kommer hantera din ångest, uttrycka den och hantera dina känslor.

Personer som dansar i grupp.

Att dansa i grupp eller med en danspartner kan hjälpa dig att etablera relationer med nya personer.

Förbättrar ditt humör

Då du dansar är du så fokuserad på att ha kul att du glömmer bort dina rädslor och orosmoment. Därför rekommenderas dans för de personer som känner sig ensamma och även för dem som lider av ångest och allvarlig stress.

Förbättrar koncentrationen

Detta är en av anledningarna till varför vårt sinne undviker de negativa tankarna då man dansar. Denna aktivitet kräver att man koncentrerar sig eftersom det är så viktigt att tänka på de rörelser som man utför. Dansen hjälper oss att koncentrera på det som vi gör för tillfället.

Förbättrar din självkänsla

Dans är inte en enkel aktivitet, utan det tar tid och möda för att bli bra! Denna process kommer hjälpa dig inse hur bra du kan bli på något om du verkligen försöker, vilket kommer förbättra din självkänsla. Du kommer utan tvekan känna dig mer självsäker!

Dansen hjälper med att hantera ångest tack vare alla dess fördelar och positiva aspekter. Den får dig att känna dig full av energi, förbättrar din fysiska prestanda, hjälper dig att fokusera på nuet och skjuter undan de negativa tankarna.

“Glöm bort dina problem och dansa.”
-Bob Marley-